Bestyckning Z750 med Mikuni VM34

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har monterat nya VM34or på min gamla Z750 -82 (twin) och behöver lite hjälp med bestyckningen.

Körde ett tag med munstyckena som satt i när jag köpte förgasarna men den gick alldeles för fett och sotade igen stiften rätt snart. Efter lite forskning hittade jag en firma som sålde ett kit med VM34or färdigbestyckade för min hojmodell. Då tänkte jag att det inte kunde bli fel om jag helt enkelt bara beställde samma munstycken som i kitet och slängde i dessa i mina förgasare.

Så enkelt var det tyvärr inte.
Hojen går kanonfint på tomgång och låga varv, så lågfarten verkar ju stämma. Men så fort jag drar lite mer i rullen så känns det som om hojen är på väg att dö. Hur den går på fullgas vet jag av naturliga skäl inte.

Har fått för mig att det ska vara nål och nålmunstycket som påverkas mellan ¼-¾ gas så jag har testat att flytta nålen både upp och ner, men tycker inte att det gjorde någon märkbar skillnad.

Edit:
Vid närmare beskådning av följesedeln märker jag att jag lyckats köpa nålmunstycken från fel serie, skulle vara 159-serien men har tydligen köpt från 176-serien. Kan detta vara en trolig anledning till problemen tror vi?

Hej! Fick du ordning på förgasarna? Jag har själv just monterat VM34 på min med bestyckning från Dime City Cycles. Får dock ingen riktig ordning på det - än:) Var det den bestyckningen du körde också?
Jetting: 200 mains, 25 pilots, 159 P-8 needle jets, 6FJ6 jet needles, 2.0 slides, and 2.0 air jets.

Vänligen

//Fredrik

Hej! Fick du ordning på förgasarna? Jag har själv just monterat VM34 på min med bestyckning från Dime City Cycles. Får dock ingen riktig ordning på det - än:) Var det den bestyckningen du körde också?
Jetting: 200 mains, 25 pilots, 159 P-8 needle jets, 6FJ6 jet needles, 2.0 slides, and 2.0 air jets.

Vänligen

//Fredrik

Oj, det här var länge sedan.
Jag är rätt säker på att jag utgick från kitet från Dime City Cycles. Har dock för mig att jag justerat lite längs vägen och jag har fått till det hyfsat. Det finns dock fortfarande utrymme för finjustering, men jag har inte riktigt tagit tag i det ännu.

Jag har tänkt ta några timmar i garaget i helgen, så om du vill så kan jag kika vad jag har för grejer i gasarna för tillfället.
Kör du med öppna filter, eller har du original luftburk? Vad har du för ljuddämpare?

Hej!

Jo det var ett tag sedan:). Jag har pod-filter och små shortydämpare. Så ganska öppet där:) Jag kanske behöver större piloter. Kolla gärna om du får lite tid över.

Min är svårstartad som sjutton nu. Går bra kall men så fort den blir varm så går den orent/ryckigt och allmänt dåligt. Med mina gamla förgasare så startade den typ alltid på tredje kicken men hade dålig tomgång mm.

Hoppas på att jag får till dessa förgasare och blir nöjd. Älskar hojen!

Hej!

Jo det var ett tag sedan:). Jag har pod-filter och små shortydämpare. Så ganska öppet där:) Jag kanske behöver större piloter. Kolla gärna om du får lite tid över.

Min är svårstartad som sjutton nu. Går bra kall men så fort den blir varm så går den orent/ryckigt och allmänt dåligt. Med mina gamla förgasare så startade den typ alltid på tredje kicken men hade dålig tomgång mm.

Hoppas på att jag får till dessa förgasare och blir nöjd. Älskar hojen!

Det är ju rätt snabbt gjort att öppna förgasaren så jag återkommer i tråden när jag kikat.

Jag kör också med pods och shortydämpare, så vi borde ligga hyfsat lika i bestyckning.

För formens skull, typ/fabrikat av huvudmunstycke gör skillnad. Använd helst originaltypen om du inte har tillgång till o2 och/eller bänk.
mainjets.jpg

Tack för svar!

Då torde jag också ligga nära om du kör DCC bestyckning. Tycker den går bra på huvudmunstycket men behöver förmodligen större piloter/lågfart. Kan inte skruva ut luftskruven mer än typ 1/4 för att få igång hojen. Jag återkommer i frågan:)

Tack för svar!

Då torde jag också ligga nära om du kör DCC bestyckning. Tycker den går bra på huvudmunstycket men behöver förmodligen större piloter/lågfart. Kan inte skruva ut luftskruven mer än typ 1/4 för att få igång hojen. Jag återkommer i frågan:)

Jag kan fylla på och berätta att jag har nålclipset på andra positionen uppifrån.
Nu har väl inte det med lågfarten att göra, men jag tänkte att jag kunde nämna det ändå.

Jag var ute och åkte ca 15 mil med min igår. Lite tillfredsställande är det när den går igång på tredje kicken efter att den stått orörd i garaget sedan i september.

Fasen vad härligt det låter med en tur på 15 mil! Alltid skönt med lättstartade motorer. Då brukar de vara i god kondition:)

Jag har stoppat i 27,5 piloter nu och hojen går riktigt bra. En otrolig skillnad från 25:or. Väntar in 30 och 32,5 också så ska jag testa vart den blir som bäst.

Har nålen i mitten just nu men kanske kan behöva en snålare inställning så småningom. Tack för infon!

Känns som om min nu också går igång väldigt lätt. Primar med att choka och kicka utan tändning en gång och sedan på med tändning, av med choke och en eller två kickar så bullrar den igång. Ska ut och ta en tur ikväll kanske. Kan bli en bra säsong det här:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT