Bestyckning TDMR40:or

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Bestyckning TDMR40:or, A/F-kurva?

Jag har A/F-kurva enl. nedan. Mikunis TDMR40 flatslides med acc-pumpar. Vet tyvärr inte hur bänkningen gjordes, var ej närvarande. Kan alltså vara så att teknikern vrålöppnade trotteln, och det funkar inte... Men, förutsätt att han visste vad han gjorde, vad är förslagen?

Har ett markant tapp i vrid mellan 4,5 och 5,5.

Dyno_081024003.jpg

Last edited:
Finns det någon vänlig själ som orkar bemöda sig med en kik och nåt förslag? Lågfart kontra nålposition, var tar de över ungefär?. Acc-pump, den skvätter ju bara ut lite i början, den extraskvätten bör väl vara förbrukad för länge sen vid mitt vridtapp?

Först när trotteln öppnar så börjar det gå snålt. Då sprutar accpumpen massor och vips går det lite fett. Jättevanlig åkomma på bla KTM RFS där man löser det genom att minska squirtvolymen från pumpen. Har inte TDMR justerbar accpump?

Först när trotteln öppnar så börjar det gå snålt. Då sprutar accpumpen massor och vips går det lite fett. Jättevanlig åkomma på bla KTM RFS där man löser det genom att minska squirtvolymen från pumpen. Har inte TDMR justerbar accpump?

Boris, du är en hjälte :bugar

Jupp, justerbar acc-pump. Så tipset är större lågfart, minska acc-pump? Eller är det nålarna jag ska flytta upp ett hack, och minska huvudmunstycket samt minska acc-pump?

Ang. acc-pumpen, syns det sprutet i A/Fdiagrammet "så pass länge" som det tar att varva upp till 4000 varv?

Osäker som sagt också hur meken kört i bänken. Nuförtiden kan de ju knappt nånting om förgasare, det är ju bara Fi, PCIII och elektronik. Kan kurvan se knepig ut pga att motorn storknar vid för snabba gaspådrag?

Boris, du är en hjälte :bugar

Jupp, justerbar acc-pump. Så tipset är större lågfart, minska acc-pump? Eller är det nålarna jag ska flytta upp ett hack, och minska huvudmunstycket samt minska acc-pump?

Ang. acc-pumpen, syns det sprutet i A/Fdiagrammet "så pass länge" som det tar att varva upp till 4000 varv?

Osäker som sagt också hur meken kört i bänken. Nuförtiden kan de ju knappt nånting om förgasare, det är ju bara Fi, PCIII och elektronik. Kan kurvan se knepig ut pga att motorn storknar vid för snabba gaspådrag?

Nu är jag ute på lite halvdjupt vatten då jag huvudsakligen har kört lambda+TPS loggning i verkligheten och inte i bänk men ändå.

Jag tycker inte att lågfartsjustering bör göras med bänkloggning utan på subjektiv känsla. Magra ut tills det börjar rycka och gå illa då fettar man upp ett hack.

Accpumpen brukar ha tider upp till 3-4 sek så det är absolut möjligt.

...
Jag tycker inte att lågfartsjustering bör göras med bänkloggning utan på subjektiv känsla. Magra ut tills det börjar rycka och gå illa då fettar man upp ett hack.
...

Menar du magra ut vi konstant fart, typ 2-3000 varv tills det går illa? Eller mjuka pådrag vid lågfart, med minimum av acc-pump, sen uppfettning och injustering av acc-pump?

Det är väl f.ö. ett bekymmer att man får olika respons från acc-pumpen beroende på hastighet/växel, eftersom sprut-tiden ( :rolleyes: ) är konstant, men varvökningen olika? Man får hitta en kompromiss för den hastighet/växel man önskar?

Last edited:
Menar du magra ut vi konstant fart, typ 2-3000 varv tills det går illa? Eller mjuka pådrag vid lågfart, med minimum av acc-pump, sen uppfettning och injustering av acc-pump?

Ligg och kör jämn gas typ 50km/h genom stan. När du börjar få ryckningar och taskig gång går det för snålt. Jag tror dock din nuvarande bestyckning fungerar utmärkt här, dessutom brukar det krävas väldigt mycket för fet lågfart för det skall ge symptom.

Därefter kommer transitionen från lågfart till nålhöjd och ev accpump. Frågan är om dippen beror på naturliga vågfenomen typ kamtiming som drastiskt ändrar suget genom gasarna eller att nålarna börjar ge lite tidigt i kombination med riklig uppfettning av accpumpen.

Hur uppträder cykeln vid gaspåslag från små trottelöppningar?

Det är väl f.ö. ett bekymmer att man får olika respons från acc-pumpen beroende på hastighet/växel, eftersom sprut-tiden ( :rolleyes: ) är konstant, men varvökningen olika? Man får hitta en kompromiss för den hastighet/växel man önskar?

Jupp det är en evig kompromiss mellan att det inte skall gå för snålt när du öppnar från låga varv på hög växel och snärtighet i gassvaret vid aktiv körning.....

Om vi återkommer till RFS KTM så har de 3sek spruttid original och den brukar man justera ner till ung 1sek för skogsåka. En av anledningarna till detta är att man från fabriken vill spela safe mot gatmuppar. Tänk att du ligger på 5an och öppnar stumt, med 1sek sprut kommer det att gå tokmagert sek 2-4 då motorn inte varvar upp snabbt nog med uppeldade ventiler som följd.....

Last edited:
:Bugar

skyldig en pilsner eller nåt! Du regerar i Mek-forumet :tummenupp
...
Hur uppträder cykeln vid gaspåslag från små trottelöppningar?
...
:va, små trottelöppningar, det har jag aldrig testat :hihi

Allvarligt, det måste jag kolla upp, Alzheimer light...

Som du själv säger: Har han gett fullt spjäll från början så blir kurvan så där.
Så blev det på min också, trots att jag bad honom ge succesiv gas efter varvtalet. En CV förgasare öppnar inte trottlarna fullt förren vid halva maxvarvtalet. Men full öppning på låga varv blir det ingen gashastighet som kan suga upp soppa. Men accpumpen kompenserar till en viss del.

Den fettar ut på slutet, när den egentligen ska gå lite magrare efter att ha passerat vridmomentstopp. med lite större huvudluftmunstycke så.... Men i det stora hela så ser det ju bra ut.

Mats

Sådär dumt körde en bromsgubbe för mig också... När jag själv körde fick jag till fler kusar extra pga att motorn hämtade sig snabbare tack vare försiktig gasning från start,,,slog full vid 5000v av 8000v.
Som sagt det ser ju bra ut denna där bränslekurvan:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back