Bestyckning, RAD, etc...

oFFkeFF skrev:
2687013 En extra parameter? Det är ju bara en logg på vilken temperatur du haft på vilket varvtal. Sen gäller det bara att veta att 600grader kanske är lite för varmt ;)
Precis samma sak gäller detonationer, att veta att 6000 på 3 varv är lite för mycket och 50 kanske är mer normalt. De två värdena går ganska hand i hand, alltså detonationer och avgastemp. Iaf om de beror på bestyckningen.

Men då räcker det ju med deto-räknare :tungan .

bean305 skrev:
2687024 Men då räcker det ju med deto-räknare :tungan .

Japp, fast helst med en logger så du ser var i registret samt trottelpositionen vid detonationen ;)
Deto räcker oftast, men är dyrare i inköp, samt sensorerna är rätt dyra om/när de pajar.
Men medhåll, deto-sensorn var den bästa investeringen jag gjort vad gäller motorinställning.

Detonationsräknare och avgastempmätare är fantastiskt fina saker. Med dem får man ett informationsunderlag för analys och korrektion som RAD inte ger. Den stora fördelen med RAD är att man kan sätta i rätt bestyckning innan man startar hojen. Det bästa vore väl att ha alla prylarna och ett sjuhelsikes program som sköter beräkningarna, men från mitt enkla hobbyåkarperspektiv är RAD det mest praktiska och ekonomiska. Jag byter endast huvudmunstycken, jag använder standardinställningar för både nålar och lågfartsmunstycken.

Last edited:
Teddy skrev:
2687982 Detonationsräknare och avgastempmätare är fantastiskt fina saker. Med dem får man ett informationsunderlag för analys och korrektion som RAD inte ger. Den stora fördelen med RAD är att man kan sätta i rätt bestyckning innan man startar hojen. Det bästa vore väl att ha alla prylarna och ett sjuhelsikes program som sköter beräkningarna, men från mitt enkla hobbyåkarperspektiv är RAD det mest praktiska och ekonomiska. Jag byter endast huvudmunstycken, jag använder standardinställningar för både nålar och lågfartsmunstycken.

Man utgår ju från RAD även med det-sensor/avgastemp. Bara att det är enklare att hitta den "perfekta" bestyckningen, så man vet man har att utgå ifrån.

Jag är i samma sits och har köpt en väderstation från Oregon Scientific på Clas Ohlson, den visar lufttryck i mbar, temp och relativ fuktighet så då är man hemma.

Skit i RAD (relativ) utan kör AD i stället. Här är formeln:

0,46464(Tryck / 1,333 - MN x Fukt / 100) / (Temp + 273,13)

Temp, fukt och tryck är ju inget konstigt men MN står för Moisture Number som du tar från en tabell. Tabellen och mer förklaringar hittar du på: http://users.oc-net.com/dgriffiths/jettingmadeeasy.html

Jag har gjort ett Excel-ark med detta och skrivit ut i en pärm som jag har med mig på träningarna. Jag har också gjort en blankett att fylla i för varje träning med just dessa värden men även för fjädring, antal varv körda m m för att hålla reda på när saker ska bytas.

Så här i början känns det lite skakigt men huvudsaken man ligger på säkra sidan så ska det väl inte ta så väldigt lång tid att komma lite närmare det optimala.

EDIT: hmm, länken verkar inte fungera nu. Postar tabellen direkt här då.

Code:
Temp	MN (Moisture number)
0	4,58
1	4,92
2	5,29
3	5,68
4	6,1
5	6,54
6	7,01
7	7,51
8	8,04
9	8,61
10	9,21
11	9,85
12	10,52
13	11,24
14	11,99
15	12,79
16	13,64
17	14,54
18	15,49
19	16,49
20	17,55
21	18,66
22	19,84
23	21,09
24	22,4
25	23,78
26	25,24
27	26,77
28	28,38
29	30,08
30	31,86
31	33,74
32	35,7
33	37,78
34	39,95
35	42,23
36	44,62
37	47,13
38	49,76
39	52,51
40	55,4
41	58,42
42	61,58
43	64,58
44	68,35
45	71,97
46	75,75
47	79.7
48	83,83
49	88,14

Eller så väljer man att visa AD istället för RAD i Tracktimer! :D
Tack till Richard Shelquist, Shelquist Engineering, Longmont, Colorado, USA för finfina formler! (För övrigt är RAD = 100*AD/1.225 så AD är helt proportionellt mot RAD och kan därför användas på samma sätt.)
http://wahiduddin.net/calc/index.htm
(Den här releasen är inte släppt ännu, kommer snart!)

Bifogat

• ADSession.gif
    ADSession.gif
    71.6 KB · Visningar: 99
Last edited:
Torkel är en modern affärsman så det går helt elektroniskt.
Tracktimer is the shit.

Sitter nu och myser med den eminenta Basic-versionen av TrackTimer MC.
Faaaan vad bra ar allt jag har att saga! Kanns som ett javligt bra kop for 116 spann :tummenupp

Bara att ge sig ut och experimentera sig fram till tva fina installningar, sen far "jetting-gurun" skota det dar mixtrandet.

Jag utgar ifran att eventuellt skurna cylindrar ersatts av TrackTimers skapare..? :näsblod

/Lasse med hoj-korningsabstinens

För er som funderat på detlogging och avgastemploggning så kan jag rekommendera http://www.digatronusa.com/products-motorcycles.shtml
De gör riktigt fina dataloggningsprylar för en struntsumma, standard är att man har EGT + RPM +valfri sensor för ex kylvatten eller input för laptimer.

De är mycket tillmötesgående om man vill ha andra sensorer och efter att ha frågat dem snällt har modifierat programmvaran för att även acceptera HRC detloggningssensorer så man kan köpa deras box lös och köra 2xDET + TPS+ RPM med full loggning för en struntsumma jämfört med HRC orginalprylar........

2xEGT+RPM kostar 300USD och tillsammans med Tracktimer och en väderstation är man väl rustad...

EDIT: Såg att du åker 125 och då har du ju möjligheten att åka med EGT+CHT+RPM vilket ger dig möjlighet att både analysera bestyckning och detonationer orsakade av tändningen.

EDIT2: Jag har absolut ingen koppling till Digatron utan är bara en nöjd kund.

Last edited:
Sitter nu och myser med den eminenta Basic-versionen av TrackTimer MC.
Faaaan vad bra ar allt jag har att saga! Kanns som ett javligt bra kop for 116 spann :tummenupp

Bara att ge sig ut och experimentera sig fram till tva fina installningar, sen far "jetting-gurun" skota det dar mixtrandet.

Jag utgar ifran att eventuellt skurna cylindrar ersatts av TrackTimers skapare..? :näsblod

/Lasse med hoj-korningsabstinens
Thank you for your order! Du har väl laddat ned banorna också? Fast både Falken och Åsen är inaktuella, ska försöka ta mig tid att fixa det.
I nästa version kommer det både mer korrekta formler för RAD beräkning och även möjlighet att köra AD om man vill. Dessutom har jag tänkt att implementera Rotax modell över bestyckningsberäkningar så man kan välja antingen linjär interpolation som det är nu eller Rotax modell med fjärde roten ur AD-kvoten (fritt ur minnet).

Någon som vet vad man ska sträva efter för avgastemp på en Honda RS125R? Hade 635 grader på rakan i går med 200 munstycke, bytte ner till 195 och fick 690 grader. Ska det vara varmare eller kallare?

Någon som vet vad man ska sträva efter för avgastemp på en Honda RS125R? Hade 635 grader på rakan i går med 200 munstycke, bytte ner till 195 och fick 690 grader. Ska det vara varmare eller kallare?

Vad som ger mest effekt maste man testa ut i bank men 690C ar lite val vagat att aka med. Over 650C brukar det inte vara lampligt att aka nagra langre stunder.

Var sitter sensorn? Är det dom rekomenderade 100mm från kolvsidan?

Inget svar men några faktorer som påverkar väldigt mycket, märke på kolv, kolvspel, märke på olja och oljeinblandning.

När du börjar få 'skärmärken' på kolvarna så ska du absolut inte magra ut mer.

Back