Bestyckning, RAD, etc...

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Tja!

Har forsokt att lasa pa lite om bestyckning av racers, men ovan som jag ar (bortskamd med relativt okansliga crosshojar) tycker jag att era formler verkar kinkiga att sitta och rakna med...

Har skaffat de instrument man behover, och inser ju att jag med hjalp av dessa skall kunna rakna ut nat slags varde (RAD) som skall hjalpa mig att valja ratt bestyckning.

Men detta innebar ju lik forbannat att jag MASTE kora lite pa kann i borjan, dvs starta fett som fan och kanna mig nerat tills hojen gar som ett spjut, med ratt farg pa stift, undersida kolv, inga detonationer och en lagom vacker avlagring pa kolvtoppen mm.

Da jag sedan ar "hemma" i min bestyckning for just dessa meteorologiska betingelser ar det ju gott och val nasta gang vi har exakt samma vader, men vid andrade forhallanden blir det ju nya experiment om igen.

Mina instrument ska nu forhoppningsvis hjalpa mig att ga at ratt hall, dvs magrare eller fetare.

Men om det tex. ar:

Kallare (= storre syremangd)

och samtidigt

Lagre lufttryck ( = mindre mangd syre)

hur ska jag da veta vilket av dessa jag skall ga efter???

Kanske denna kan bli min raddning i djungeln..? :gnissla


http://www.fatbaq.com/mainpage.phtml?topic=main_jet_calc

Tacksam for hjalp, redan INNAN de forsta kolvarna nypits.../Lasse
 
southwick skrev:
2668381 Tja!

Har forsokt att lasa pa lite om bestyckning av racers, men ovan som jag ar (bortskamd med relativt okansliga crosshojar) tycker jag att era formler verkar kinkiga att sitta och rakna med...

Har skaffat de instrument man behover, och inser ju att jag med hjalp av dessa skall kunna rakna ut nat slags varde (RAD) som skall hjalpa mig att valja ratt bestyckning.

Men detta innebar ju lik forbannat att jag MASTE kora lite pa kann i borjan, dvs starta fett som fan och kanna mig nerat tills hojen gar som ett spjut, med ratt farg pa stift, undersida kolv, inga detonationer och en lagom vacker avlagring pa kolvtoppen mm.

Da jag sedan ar "hemma" i min bestyckning for just dessa meteorologiska betingelser ar det ju gott och val nasta gang vi har exakt samma vader, men vid andrade forhallanden blir det ju nya experiment om igen.

Mina instrument ska nu forhoppningsvis hjalpa mig att ga at ratt hall, dvs magrare eller fetare.

Men om det tex. ar:

Kallare (= storre syremangd)

och samtidigt

Lagre lufttryck ( = mindre mangd syre)

hur ska jag da veta vilket av dessa jag skall ga efter???

Kanske denna kan bli min raddning i djungeln..? :gnissla


http://www.fatbaq.com/mainpage.phtml?topic=main_jet_calc

Tacksam for hjalp, redan INNAN de forsta kolvarna nypits.../Lasse

Kika på mitt program Tracktimer, den har en jettingguru som använder sig av två referens RAD där hojen har gått bra som utgångspunkt för bestyckningsrekommendationer.
Skriv in lufttryck, temperatur samt relativ luftfuktighet så får du RAD automatiskt, klicka på det värdet så får du bestyckningsförslag. Vackert så man gråter! :)
 
Jag är i samma sits och har köpt en väderstation från Oregon Scientific på Clas Ohlson, den visar lufttryck i mbar, temp och relativ fuktighet så då är man hemma.

Skit i RAD (relativ) utan kör AD i stället. Här är formeln:

0,46464(Tryck / 1,333 - MN x Fukt / 100) / (Temp + 273,13)

Temp, fukt och tryck är ju inget konstigt men MN står för Moisture Number som du tar från en tabell. Tabellen och mer förklaringar hittar du på: http://users.oc-net.com/dgriffiths/jettingmadeeasy.html

Jag har gjort ett Excel-ark med detta och skrivit ut i en pärm som jag har med mig på träningarna. Jag har också gjort en blankett att fylla i för varje träning med just dessa värden men även för fjädring, antal varv körda m m för att hålla reda på när saker ska bytas.

Så här i början känns det lite skakigt men huvudsaken man ligger på säkra sidan så ska det väl inte ta så väldigt lång tid att komma lite närmare det optimala.


EDIT: hmm, länken verkar inte fungera nu. Postar tabellen direkt här då.

Code:
Temp	MN (Moisture number)
0	4,58
1	4,92
2	5,29
3	5,68
4	6,1
5	6,54
6	7,01
7	7,51
8	8,04
9	8,61
10	9,21
11	9,85
12	10,52
13	11,24
14	11,99
15	12,79
16	13,64
17	14,54
18	15,49
19	16,49
20	17,55
21	18,66
22	19,84
23	21,09
24	22,4
25	23,78
26	25,24
27	26,77
28	28,38
29	30,08
30	31,86
31	33,74
32	35,7
33	37,78
34	39,95
35	42,23
36	44,62
37	47,13
38	49,76
39	52,51
40	55,4
41	58,42
42	61,58
43	64,58
44	68,35
45	71,97
46	75,75
47	79.7
48	83,83
49	88,14
 
Last edited:
southwick skrev:
...
Men detta innebar ju lik forbannat att jag MASTE kora lite pa kann i borjan, dvs starta fett som fan och kanna mig nerat tills hojen gar som ett spjut, med ratt farg pa stift, undersida kolv, inga detonationer och en lagom vacker avlagring pa kolvtoppen mm.

Da jag sedan ar "hemma" i min bestyckning for just dessa meteorologiska betingelser ar det ju gott och val nasta gang vi har exakt samma vader, men vid andrade forhallanden blir det ju nya experiment om igen.
..

Ja. Beroende på hur du kör, vilket bränsle du har och vad din hoj är utrustad med så får man först prova sig fram. Det betyder oftast inte att man måste börja jättefett. Bara lite fett.

Ändrar sig RAD 4% mot hur det var gången innan när den gick bra så ändrar du bestyckningen med 4%. Tex hade du ett #178 huvudmunstycke så får du gå upp till #185, om det var åt det hållet att syremängden ökade. Med TT som Torkel tipsade om så får du RAD efter att ha skrivit in värdena eller en rekomendation på bestyckning direkt.

När du fått upp farten och tekniken med att köra en racer så kan bestyckningen behövas ändras lite igen. Är normalt att man måste köra lite fetare när man är ny pga att man inte kör lika mycket med full gas som man sen gör när man lärt sig.

I manualen finns några exempel på bestyckningar vid 3 eller om det är 4 olika tempaturer. Med vilka nålar, lågfart, högfart och powerjet som är normalt att ha då.
 
Köp Torkels TrackTimer! Det kostar en liten slant, men sen har du ALLT som du behöver för att kunna köra din hoj på bästa sätt efter förutsättningarna. Den hjälper dig med bestyckning, hålla reda på drevning, hålla reda på serviceintervaller på olika delar, hålla reda på tillgängliga reservdelar etc etc.

Idag hade jag inte kört en meter tvåtakt utan TT…
 
Neutral:

Med vardena som foljer:

14 grader C
63% luftfuktghet
1005 mb lufttryck

far jag ut talet ? ( sanningen ar att jag inte far ut ett skit ur formeln...usel pa matematik ar bara fornamnet. Gar det att skriva formeln tydligare? Skall jag bara skriva siffran, ex 1005 som ar millibar lufttryck, och t.ex 63 som ar % luftfuktighet? Forklara sa att aven en idiot som jag forstar!) ur din formel. Detta skall da vara talet AD? Air Density, antar jag? MAO, hur mkt syre vi har att leka med.

Sa om detta tal med andra vaderparametrar skulle bli storre, ja da ar det alltsa storre munstycken i motsvarande grad som galler?

/Lasse
 
Last edited:
oscar skrev:
2668563 Köp Torkels TrackTimer! Det kostar en liten slant, men sen har du ALLT som du behöver för att kunna köra din hoj på bästa sätt efter förutsättningarna. Den hjälper dig med bestyckning, hålla reda på drevning, hålla reda på serviceintervaller på olika delar, hålla reda på tillgängliga reservdelar etc etc.

Idag hade jag inte kört en meter tvåtakt utan TT…
Håller med. Suveränt program.
 
southwick skrev:
2668381 Tja!

Har forsokt att lasa pa lite om bestyckning av racers, men ovan som jag ar (bortskamd med relativt okansliga crosshojar) tycker jag att era formler verkar kinkiga att sitta och rakna med...

Mina instrument ska nu forhoppningsvis hjalpa mig att ga at ratt hall, dvs magrare eller fetare.

hur ska jag da veta vilket av dessa jag skall ga efter???

Kanske denna kan bli min raddning i djungeln..? :gnissla


http://www.fatbaq.com/mainpage.phtml?topic=main_jet_calc

Tacksam for hjalp, redan INNAN de forsta kolvarna nypits.../Lasse

Köp en datalogger med avgastempgivare. Aim har ett flertal olika.
Med den så kan du köra närmare gränsen då en varningslampa lyser OM du går över gränsen innan det blir nypfarligt.
Lyser varningslampan, slå av och feta på en gnutta.
 
Rolle Rotax skrev:
2668899 Köp en datalogger med avgastempgivare. Aim har ett flertal olika.
Med den så kan du köra närmare gränsen då en varningslampa lyser OM du går över gränsen innan det blir nypfarligt.
Lyser varningslampan, slå av och feta på en gnutta.

Vad är den optimala avgastempen då? Skiljer den inte mellan olika motorer och trimningsgrad..?? (funderar på att köpa till karten...)

/Joakim
 
southwick skrev:
2668587 Neutral:

Med vardena som foljer:

14 grader C
63% luftfuktghet
1005 mb lufttryck

far jag ut talet ? ( sanningen ar att jag inte far ut ett skit ur formeln...usel pa matematik ar bara fornamnet. Gar det att skriva formeln tydligare? Skall jag bara skriva siffran, ex 1005 som ar millibar lufttryck, och t.ex 63 som ar % luftfuktighet? Forklara sa att aven en idiot som jag forstar!) ur din formel. Detta skall da vara talet AD? Air Density, antar jag? MAO, hur mkt syre vi har att leka med.

Sa om detta tal med andra vaderparametrar skulle bli storre, ja da ar det alltsa storre munstycken i motsvarande grad som galler?

/Lasse
Vid 14 grader C så blir MN 11,99 enligt tabellen. Formeln ger då en luftdensitet på 1,208 kg/m3. Högre densitet innebär mer syre på samma volym luft vilket ger större munstycken för att kompensera.

Högre temp -> lägre AD
Högre fuktighet -> lägre AD
Högre tryck -> högre AD

Högre AD -> större munstycken
 
Pålle skrev:
2668972 Vad är den optimala avgastempen då? Skiljer den inte mellan olika motorer och trimningsgrad..?? (funderar på att köpa till karten...)

/Joakim

Optimala avgastempen beror på hur cylindern ser ut, bränsle, oljeinblandning, kompression etc samt var givaren har satts. Även rör, rakans längd.

Men startar man på 630 grader är det bra safe, sedan får man kolla hur kolvtopp och även kolvväggar ser ut och börja magra.

I början ingen direkt tidsvinst men efter några gånger så vet man i förväg hur kolven kommer se ut.

Far och jag har på 2 säsonger nu haft 1 skärning på 4st 250 hojar. Vi kör sex eller sju tävlingshelger med dubbelheat. Skärningen var felplacerad nålclips för just den banan och kurvan så den skar vid sisådär halva maxvarvtalet och ljumgas.
Räknar vi milen blir det klart över 600 racemil.

Tz vi kör är de klart snabbaste i norden så vi kan ju inte vara så helt fel ute.
 
Rolle Rotax skrev:
2668899 Köp en datalogger med avgastempgivare. Aim har ett flertal olika.
Med den så kan du köra närmare gränsen då en varningslampa lyser OM du går över gränsen innan det blir nypfarligt.
Lyser varningslampan, slå av och feta på en gnutta.

Jag tror det blir överkurs att börja med avgastemp, har man "fel" tändning kan det ju bli att man jettar fel ändå (trots "rätt" avgastemp (vad är "rätt" (för just sin hoj med just sitt bränsle kommer nog kräva en del körning att komma fram till))).

Har du ingen historik på tidigare inställningar?
 
Last edited:
Efter två säsonger med väderstation modell vardagsrumsprydnad kombinerat med miniräknare köpte jag till i år till en Silva ADC Pro, en liten, behändig, vädertålig och portabel väderstation som förutom tryck temp och luftfuktighet även visar AD och RAD, direCkt! Jag är minst sagt nöjd och kan rekommedera den till vem som hellst. ADC Pro i kombination med TT måste vara det ultimata paketet. Jag har talat med Torkel om möjligheten att att låta väderstationen exportera data direkt till TT för att kunna lagra väderdata under pågående session. Strax efter att jag köpte min ADC Pro skrev jag ett inlägg.
 
Teddy skrev:
2670150 Efter två säsonger med väderstation modell vardagsrumsprydnad kombinerat med miniräknare köpte jag till i år till en Silva ADC Pro, en liten, behändig, vädertålig och portabel väderstation som förutom tryck temp och luftfuktighet även visar AD och RAD, direCkt! Jag är minst sagt nöjd och kan rekommedera den till vem som hellst. ADC Pro i kombination med TT måste vara det ultimata paketet. Jag har talat med Torkel om möjligheten att att låta väderstationen exportera data direkt till TT för att kunna lagra väderdata under pågående session. Strax efter att jag köpte min ADC Pro skrev jag ett inlägg.
Fan för dig Teddy! :mad:
Nu var jag ju tvungen att köpa en ADC Pro och en IR-läsare bara för det! 2585 kr inkl frakt för bägge från kartbutiken var ju faktiskt nästan överkomligt (fast bara nästan). Men jag skyller på att jag behöver det för firman, nu ska det bli kurvor å grafer så man storknar! För övrigt så använder George Vukmanovich en grej som ser precis likadan ut men heter något annat, kan det vara så att Silva låter andra firmor sätta sitt varumärke på dem eller har han en piratgrej tro? Den används i alla fall minst sagt kontinuerligt av honom, han är mycket nöjd.
 
Teddy:

Ser valdigt fin ut den dar vaderstationen! Vill ha, ska jag onska mej nar jag fyller ar, sa att folk annu mera an nu kommer undra hur det egentligen star till uppe i pannroten :tummenupp

Neutral:

Tack for losningen pa exemplet med mina latsasvarden, nu kunde jag rakna ut alltsammans och fa samma resultat som du, och darmed forsta hur formeln skulle raknas :tummenupp (lite langesen man holl pa med sanna daringa formler, svart att halla reda pa i vilken ordning man ska rakna, haha!)

IOM detta har jag nu en metod att kunna bli min egen jetting "expert" i en valdigt sniken och basic version, som far duga salange for mig som nyborjare inom RR, och med en gammal och inte sa dyr hoj:tummenupp

Torkel:

Verkar grymt fint, ditt program! Lite overkill for mig i nulaget, som du forstar, men hoppas det fortsatter att ga bra for dej med marknadsforingen!

/Lasse i 2-taktsroken, med ett harligt 8-kilos paket fran GPC MOTO, markt HRC all over it! Bra julklapp till mig sjalv :yoparty
 
Torkel skrev:
2670208 Fan för dig Teddy! :mad:
Jag lyckas sprida kärlek överallt! :)

Grattis till köpet, det är ju snart julafton så det kunde inte passat bättre. ADC Pro är, liksom Tracktimer, en fantastisk produkt. ADC Pro och Tracktimer är som ett gammalt kärlekspar, de hör ihop, de är som gjorda för varandra.

Silva ADC Pro säljs i USA under namnet Brunton ADC Pro. Generellt sett verkar Brunton vara det mer vanligt förekommande produktnamnet utanför Sverige. Jag har läst att Silva köpte företaget Brunton som redan var ett inarbetat namn i branchen Over There.
 
bean305 skrev:
2669152 Jag tror det blir överkurs att börja med avgastemp, har man "fel" tändning kan det ju bli att man jettar fel ändå (trots "rätt" avgastemp (vad är "rätt" (för just sin hoj med just sitt bränsle kommer nog kräva en del körning att komma fram till))).

Har du ingen historik på tidigare inställningar?

Börjar man att logga avgastempen så ser man ju när man lyfter på toppen/arna hur det ser ut, sedan får man hitta sin avgastemp. Det komplicerar inte, men gör det enklare för varje gång du kört och fått mer loggningar.
Att hitta rätt bestyckning för just din hoj med ditt bränsle kräver minst lika mycket jobb utan en avgastempmätare och minst lika mycket körning men större chans att skära när du börjar närma dig.
Har du tempgivare kan du även se om skärningen berodde på för mager bestyckning och var bestyckningen är för mager. Det kan vara nålen som är orsak.

Sedan har jag inte sett några skillnader på avgastempen beroende på olika tändkurvor eller grundlägen på tändningen men jag kanske ligger på rätt sida och skillnaderna är för små.

Jag har mer än 10 års historik med både bestyckning och drevning för olika väder och de flesta banorna i norden som jag utgått ifrån men med loggerns möjligheter visar det sig att det går att få ut mer pulver utan att skära.
Vi har inte skurit någon av våra 4 hojar i år... Och våra Tzor är de klart snabbaste i startfältet. Mer än 10km/h högre slutfarter än de andras på långrakorna. I princip ingen sotbildning på kolvarna.

Men tycker man inte att en logg kan förbättra ska man givetvis inte använda det, jag vet bara hur mycket den hjälpt mig. Varför inte ge sig själv de bästa möjligheterna? Varför inte titta hur de bästa (gp-teamen gör) och göra efter så bra det går.
 
bean305 skrev:
2669152 Jag tror det blir överkurs att börja med avgastemp, har man "fel" tändning kan det ju bli att man jettar fel ändå (trots "rätt" avgastemp (vad är "rätt" (för just sin hoj med just sitt bränsle kommer nog kräva en del körning att komma fram till))).

Har du ingen historik på tidigare inställningar?

Avgastemp och detonations-sensor är en verklig hjälp för att ställa in hojen bra.
Historik kan ta flera år att samla på sig, så på en gammal hoj kan det ju hjälpa.
Men börjar du från början, byter soppa, cylindrar eller annat, så är det ofta start från noll. Då är det väldigt bra med en logger.
Sen börjar man kanske inte med att ställa tändningen i extremläge heller, utan börjar med det som står i boken och utgå från det.
 
oFFkeFF skrev:
2686827 Avgastemp och detonations-sensor är en verklig hjälp för att ställa in hojen bra.
Historik kan ta flera år att samla på sig, så på en gammal hoj kan det ju hjälpa.
Men börjar du från början, byter soppa, cylindrar eller annat, så är det ofta start från noll. Då är det väldigt bra med en logger.
Sen börjar man kanske inte med att ställa tändningen i extremläge heller, utan börjar med det som står i boken och utgå från det.

En detoräknare skulle vara till stor hjälp tror jag, har aldrig kört med en själv dock men det kan jag tänka mig är till en stor hjälp. De gånger man kört och efteråt sett att man haft spikningar skulle man ju märkt direkt när dom skedde och inte efteråt när man tar isär.

Jag själv hade jag inte haft någon hjälp av avgastemp när jag lärde mig bestycka, det hade nog bara förvirrat i början. Nu skulle jag gärna vilja ha det, men nu har jag ganska bra hum om hur jag skall bestycka. Men frågan gällde väl hjälp att komma igång och då tror jag att avgastemp bara adderar en extra parameter man inte har koll på.

Jag menar alltså inte att ett logsystem inte är bra utan att det kanske krånglar till det när man skall börja köra racer. Det bästa är nog att prata med någon som kör en Rs125:a och som har varit med ett tag och bestycka som honom(henne) i början. Jag pratade en del med Öisten Borch (sturlas farsa) i början, Sturla körde ju TZ i början, det var nog den bästa hjälpen :tummenupp .
 
Last edited:
bean305 skrev:
2686971 En detoräknare skulle vara till stor hjälp tror jag, har aldrig kört med en själv dock men det kan jag tänka mig är till en stor hjälp. De gånger man kört och efteråt sett att man haft spikningar skulle man ju märkt direkt när dom skedde och inte efteråt när man tar isär.

Jag själv hade jag inte haft någon hjälp av avgastemp när jag lärde mig bestycka, det hade nog bara förvirrat i början. Nu skulle jag gärna vilja ha det, men nu har jag ganska bra hum om hur jag skall bestycka. Men frågan gällde väl hjälp att komma igång och då tror jag att avgastemp bara adderar en extra parameter man inte har koll på.

En extra parameter? Det är ju bara en logg på vilken temperatur du haft på vilket varvtal. Sen gäller det bara att veta att 600grader kanske är lite för varmt ;)
Precis samma sak gäller detonationer, att veta att 6000 på 3 varv är lite för mycket och 50 kanske är mer normalt. De två värdena går ganska hand i hand, alltså detonationer och avgastemp. Iaf om de beror på bestyckningen.
 
Back
Top