bestyckning på min xr600?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ok..tänkte höra lite om bestyckning på min xr600 o neeej jag lämnar inte in den för bänkning då jag tycker jag har lite kläm på de här med bestyckn på xr,n. :)
:) har gjort de klassiska o såga upp luftburken lite o den går bättre o bättre ju mer luft o soppa den får.
nu känner jag ganska lätt när den går bättre vid varje bestyckning..

är de bra o bestycka upp så länge hojen går bättre för varje gång? finns de nån gräns av nåt slag? om nån nu förstår :D :va

sen undra jag om de e bättre o flytta på nålen o sen bestycka eller är de bättre o bara bestycka?

när jag var in o skulle köpa lågmunstycken så var max på lågfarten som hade 65, boost2 rekomendera 68 till mig har jag för mig.
(nån som vet vart jag hittar större)..(kehin)
jag känner att den tvekar längst ner i botten sen jag öppna luftburken lite till, på högen vart den starkare då jag öppna upp o bestycka upp.

tankar o funderingar

Man brukar höra om man har för litet lågfartsmunstycke, det brukar smälla en massa vid motorbroms. Nålen styr väl i huvudsak mellanvarven, men du kan ju prova att höja nålen lite för att få den att sluta tveka vid gaspådrag. När du tycker att hojen går som den ska så kollar du stiftet så att det ser ok ut.

Vet inte hur luftskruven påverkar formsvackan vid låga varv, men om du ger hojen mindre luft på tomgång så borden den ju få en fetare blandning...

Här finns lågfartsmunstycket http://www.crossbolaget.com/s_VisaK...tycken till mycket bra priser.&pic=munstycken

Last edited:
Betänk att om det är CV-förgasare och du har lyckats öppna upp så att det blir väldigt lite insugsvakum kvar så kan trottelnålarnas tjocklek vara den begränsande faktor. För att kolla om dina trottelnålar klarar av att släppa förbi all soppa som din motor vill ha, plocka bort huvudmunstyckena helt och provkör. Dör den över halvgas och ryker svart (när den väl tänder) är du okej och kan fortsätta bestyckningen för fullgas. T.ex. Suzuki Bandit 1200 är väldigt kitslig på insugsvakumet och vägrar funka om det sitter för mycket friflödade luftfilter/insug på den - där måste man byta till smalare trottelnålar.

Bestycka du upp den så bra du kan. Och åk sen o bänka den m lambdasond. Det är lärorikt.

Bänk och vanlig körning är inte samma sak, men rimligen borde en bestyckning 'nära' vad bänken
säger vara rätt. Inget hindrar att man även i bänk kör på delgas oxå och kollar avgasvärden och
känner på gassvaret. Tvärtom.
/u

ola_sandin skrev:
Man brukar höra om man har för litet lågfartsmunstycke, det brukar smälla en massa vid motorbroms. Nålen styr väl i huvudsak mellanvarven, men du kan ju prova att höja nålen lite för att få den att sluta tveka vid gaspådrag. När du tycker att hojen går som den ska så kollar du stiftet så att det ser ok ut.

Vet inte hur luftskruven påverkar formsvackan vid låga varv, men om du ger hojen mindre luft på tomgång så borden den ju få en fetare blandning...

Här finns lågfartsmunstycket http://www.crossbolaget.com/s_VisaK...tycken till mycket bra priser.&pic=munstycken

smäller inget. den tvekar endast vid av o påslag snabbt..annars drar den friskt.
den tveka inget på lågvarven förr men lite på högvarven.
de jag gjorde va att byta huvudmunstycke från 156-158 o öppna burken ytterst lite till.
luftskruven e rätt..ett kvarts varv åt vardera håll resultera i sämre gång.
verka som kehin haft 68 förr men nu verka bara 65 finnas..ska kika in crossbolaget :)

andersbrink skrev:
Betänk att om det är CV-förgasare och du har lyckats öppna upp så att det blir väldigt lite insugsvakum kvar så kan trottelnålarnas tjocklek vara den begränsande faktor. För att kolla om dina trottelnålar klarar av att släppa förbi all soppa som din motor vill ha, plocka bort huvudmunstyckena helt och provkör. Dör den över halvgas och ryker svart (när den väl tänder) är du okej och kan fortsätta bestyckningen för fullgas. T.ex. Suzuki Bandit 1200 är väldigt kitslig på insugsvakumet och vägrar funka om det sitter för mycket friflödade luftfilter/insug på den - där måste man byta till smalare trottelnålar.

de bara ska gå..har inte öppna upp mer än nån annan.
68 munstycke rekomendera ju boost2 o han har ju haft nåra xr hojar..
men i värsta fall får jag täcka för lite av hålen jag öppna..
innan när den gick bra hade luftburken ca 7x10 öppnat på sidan med ett litet galler för,,nu ca 15x10 kanske.

ulf_lundin skrev:
Bestycka du upp den så bra du kan. Och åk sen o bänka den m lambdasond. Det är lärorikt.

Bänk och vanlig körning är inte samma sak, men rimligen borde en bestyckning 'nära' vad bänken
säger vara rätt. Inget hindrar att man även i bänk kör på delgas oxå och kollar avgasvärden och
känner på gassvaret. Tvärtom.
/u

jo kan ju alltid mäta upp den..de e ju inte så kostsamt. :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt