Bestyckning, nsr avgas o filter seriösa svar

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
hej
Jag vet att denna tråd varit uppe förut men hittade ingen seriös.
har en honda nsr med KN-konluftfilter och jollymoto avgassystem. ungefär vart stannar jag på munstycke? orginal = 132. jag vet att detta är väldigt indviduellt mellan hojar men var ska jag börja testa, typ 160 - 165 eller?
skönt att slippa köpa så många munstycken, kostar iaf 100kr styck!!!(någon som vet billigare? Dell Orto)
någon som har nsr med filter o avgas där ute som redan har provat sig fram?
e det någon ide att flytta nålen för att få den gå snålare på låga varv?
tacksam för svar:Bugar
 
Last edited:
alltså börjar inte pilla på nålen jag har bara fått dåliga resultat av det... Du ska ABSOLUT inte ha 160 lr vad du snackar om.. Testa 135 lr 138 det ska funka bra då! btw vart köper du alla munstycken?
 
På min hoj gick jag upp från 180 till 230 med konfilter, så du kan nog ta ett stort steg till att börja med, tjao 160-165 kanske.
 
Krille-666 skrev:
alltså börjar inte pilla på nålen jag har bara fått dåliga resultat av det... Du ska ABSOLUT inte ha 160 lr vad du snackar om.. Testa 135 lr 138 det ska funka bra då! btw vart köper du alla munstycken?

Med avgas ska man öka 10 - 15 % och med luftfilter 10% så jag borde hamna på 165 eller? 135 - 138 e bara typ 2 % oki behåller nålen på 3 hack uppifrån då...
 
Har du konfilter så gissar jag uppemot 150. Jag testade med 138 som störst när jag hade det på min NSR och då gick det fortfarande snålt.

cRoC: Du har en Mikuni-förgasare. Inte samma sak.
 
EBS skrev:
Har du konfilter så gissar jag uppemot 150. Jag testade med 138 som störst när jag hade det på min NSR och då gick det fortfarande snålt.

cRoC: Du har en Mikuni-förgasare. Inte samma sak.


Jag vet, men menade bara att jag fick ta ett stoort steg.
 
EBS skrev:
Har du konfilter så gissar jag uppemot 150. Jag testade med 138 som störst när jag hade det på min NSR och då gick det fortfarande snålt.

cRoC: Du har en Mikuni-förgasare. Inte samma sak.
Nej, nej jag har Dell Orto 28mm... :7peta
 
Munstyckestorlekarna är ett mått på relativt flöde vid ett visst tryck. Det går inte att jämföra mellan olika förgasare.
Att justera nålen reglerar när huvudmunstycket skall börja "ge" och det kan behöva justeras med konfilter.
Jag hade satsat på att testa 150 först + ev höja nålen ett hack.

Har du ett konfilter direkt på förgasaren med bortsparkad luftburk?

Om du har det så kan jag inte rekomendera annat än att genast skippa det. Det har testats av många att åka med öppna konfilter och det är ingen som riktigt har fått det att fungera något vidare. Ev så vinner man lite på fullgas men man förlorar massor i körbarhet, iof låter det häftigt men det skall ju inte gärna gå sämre. Satsa istället på utbytesfilter i orginalburken samt borra hål/öppna den.
 
Borsiin skrev:
Munstyckestorlekarna är ett mått på relativt flöde vid ett visst tryck. Det går inte att jämföra mellan olika förgasare.
Att justera nålen reglerar när huvudmunstycket skall börja "ge" och det kan behöva justeras med konfilter.
Jag hade satsat på att testa 150 först + ev höja nålen ett hack.

Har du ett konfilter direkt på förgasaren med bortsparkad luftburk?

Om du har det så kan jag inte rekomendera annat än att genast skippa det. Det har testats av många att åka med öppna konfilter och det är ingen som riktigt har fått det att fungera något vidare. Ev så vinner man lite på fullgas men man förlorar massor i körbarhet, iof låter det häftigt men det skall ju inte gärna gå sämre. Satsa istället på utbytesfilter i orginalburken samt borra hål/öppna den.

Jag tänkte sätta filtret direkt på förgasarn, finns inga utbytesfilter till nsr... Ska testa så först, får jag den inte att gå bra så bygger jag väl in filtret i luftburken eller nått.
 
xanlar skrev:
hej
Jag vet att denna tråd varit uppe förut men hittade ingen seriös.
har en honda nsr med KN-konluftfilter och jollymoto avgassystem. ungefär vart stannar jag på munstycke? orginal = 132. jag vet att detta är väldigt indviduellt mellan hojar men var ska jag börja testa, typ 160 - 165 eller?
skönt att slippa köpa så många munstycken, kostar iaf 100kr styck!!!(någon som vet billigare? Dell Orto)
någon som har nsr med filter o avgas där ute som redan har provat sig fram?
e det någon ide att flytta nålen för att få den gå snålare på låga varv?
tacksam för svar:Bugar


Bikecenter i Gävle tar 50kr/st
 
xanlar skrev:
Med avgas ska man öka 10 - 15 % och med luftfilter 10% så jag borde hamna på 165 eller? 135 - 138 e bara typ 2 % oki behåller nålen på 3 hack uppifrån då...

vart kan man köpa luftfilter??
 
Borsiin skrev:
Munstyckestorlekarna är ett mått på relativt flöde vid ett visst tryck. Det går inte att jämföra mellan olika förgasare.
Att justera nålen reglerar när huvudmunstycket skall börja "ge" och det kan behöva justeras med konfilter.
Jag hade satsat på att testa 150 först + ev höja nålen ett hack.

Har du ett konfilter direkt på förgasaren med bortsparkad luftburk?

Om du har det så kan jag inte rekomendera annat än att genast skippa det. Det har testats av många att åka med öppna konfilter och det är ingen som riktigt har fått det att fungera något vidare. Ev så vinner man lite på fullgas men man förlorar massor i körbarhet, iof låter det häftigt men det skall ju inte gärna gå sämre. Satsa istället på utbytesfilter i orginalburken samt borra hål/öppna den.

Någon som har nå förslag på vad man ska ha för munstycke på en Honda cbr 125r ?eller måste man byta munstycke om man köper ett Hihgflow filter :( ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top