Bestyckning KTM 640 -04

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Har en KTM 640 -04 som det sitter KTMs egna effekt ljuddämpare (Competition tror jag den heter) med öppnad luftburk och orginal förgasare.

Det jag funderar på är vad jag ska ha för bestyckning och hur ska luftskruven och trottelnål ställas?

Tog bort tändstiftet och såg att det var lite åt det vita hållet.
Den smäller även vid motorbroms.

Känns som det är ett bestycknings problem eller kan det vara felaktiga ventilspel?

Vad får man för fenomen om ventilspelet skulle vara för stort/litet?
 
Brända ventiler eller svårstartad och effektbrist.
(ventilerna stänger inte ordentligt eller de öppnar inte tillräckligt)
 
Last edited:
Om ventilerna står fel så märker man det genom att den blir svårstartad. Låter helt klart som bestyckningsproblem för din del. Vet inte hur man löser det dock:)
 
Om ventilerna står fel så märker man det genom att den blir svårstartad. Låter helt klart som bestyckningsproblem för din del. Vet inte hur man löser det dock:)


Kollade ventilspelet och det var 0,20 på alla ventiler.
Såg att det skulle vara 0,15 måste jag justera eller hur noga är det?
Den är lättstartad och man hör inga missljud.

Inga förslag på bestyckning att utgå ifrån?
 
Kollade ventilspelet och det var 0,20 på alla ventiler.
Såg att det skulle vara 0,15 måste jag justera eller hur noga är det?
Den är lättstartad och man hör inga missljud.

Inga förslag på bestyckning att utgå ifrån?

Det är väl ingen katastof, men den går nog bättre med 0,15 :tummenupp

Jag har ett svagt minne av 165 munstycke, med moddad luftburk och avgas + något mer ... :rolleyes:
 
Last edited:
"
KTM LC4 640
Nedan följer lite tips för att få mer drag i LC4'an (med Mikuniförgasare).
Själv beställde jag ett optimeringskit (huvudmunstycken och luftfilterkåpa i stål med nät) och en KTM Competition SXC dämpare från Schneidercycles i Tyskland. Av KTM's dämpare så ska SXC ge mer på låg och mellanregistret medan HXC ska ge mer på topp. Nedan följer instruktionen som följde med optimeringskittet

1. Ta bort gummitratten under sadeln.
2. Ta bort vänster sidokåpa och ersätt filterkåpan med den nya.
3. Byt huvudmunstycke till 155 (om orginaldämpare) eller 160 (om effektdämpare).
4. Höj nålen ett steg (från pos. 3 till 4).
5. Justera bränsle/luftblandningsskruven. Skruva in den så långt det går och skruva sedan ut den 2,5-3 varv.

Själv orkade jag inte riva loss tank m.m. för att höja nålen men det fungerar bra ändå.
Resultatet blir ett klart bättre drag över hela registret. Effekthöjningen blir ca 5hk (10%) över nästan hela registret (enligt bänkkörningsresultat på Schneidercycles hemsida).

Har även sett andra varianter på ombestyckning av förgasaren:
Huvudmunstycke 145 och höjning av nålen 2 steg (Husaberg)
Huvudmunstycke 157,5-160 och lågfartsmunstycke 1.1 (Sommer KTM)

Hurvida reslutatet skiljer sig från Schneidercycles har jag ingen aning om, om någon tror sig hittat den optimala ombestyckningen så får ni gärna höra av er.
"


Källa: http://web.telia.com/~u31710066/tips.html
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top