Bestyckning i förgasaren skillnad mellan 1&4 och 2&3:an

duttowisch

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
ZR7S -01
Hej på Er,
Jag har en fråga angående min Kawasaki ZR7S. På cylinder 1&4 förgasare finns det ett emotionsrör med 14st 0.7mm hål. På cylinder 2&3 förgasare finns det 18st 0.6mm hål. Samma huvudmunstycke 108 samt samma luftmunstycke, 100. Pilot jet, 35.

Varför är det inte samma emotionsrör till alla cylindrarna? Behöver 2&3 cylinder fetare blandning (=kallare) då motorn är luftkyld?

Är tacksam för svar!
Mvh
Anders

Troligtvis är det så. Funderade över det en del när en kille jag känner satte dynojet-kit på sin vattenkylda 750 gixxer, där var det samma visa: olika grejer till de inre vs. de yttre cyllarna.

Den typen av jettning ger bombsäker motor men inte mest effekt. Mest effekt får man om man klenar ut de mittre cyllarna eftersom de går varmare och därför ska ha mindre soppa för att få 12.5:1 i a/f. Nackdelen är att kolvarna torskar mycket enklare med bestyckning för maximal prestanda.

Var försiktig, en motor m emotionsrör måste ju vara känslig. :D
(F'låt. Antar du menar emulsionsrör.)
/u

Lamdasond

Tack för tipsen.
Till våren skall jag besikta bågen sen kommer ljuddämparen från Viper på. 1500kr för en ny dämpare är billigt. Visst det finns bättre men de kostar mer. Sen blir det optimering med LM1 från Innovate. Bredbandslamda funkar mycket bra, har ställt in bilen med den. Siktar också på typ 12.5:1-12:1 vid fullgas som du skrev Anders Brink. Mindre pådrag typ 14:1. Vi får se hur motorn går, fördelen med LM1 är att den kan logga. Logga varvtalet och gaspådraget och läsa ut sen hur fort den varvar upp vid olika belastningar. :)
En skiva som tidigare lägger tändningen 4grader kommer också på och någon mindre ändring av luftboxen
Mvh
Anders

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!