Bestyckning? GSX-R 1100T -95

gsxrTysken

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Uvberget
Hoj
GSX-R 1100T -95, GSX-R 1000 K3
Jag har problem med bestyckning av förgasare för turbobruk.

Har ej kört med lamda ännu, pga av dålig timing från min sida...

Har problem då laddet börjar närma sig 0,5 vid ca 5000-6000rpm börjar då att gå dåligt. Precis som om den inte fick bränsle.

Utan ladd går den enligt mig perfekt, men tar jag ur stiften är 1ans och 4ans stift vitaktiga och 2ans och 3ans stift sotiga. Vad kan detta bero på? 2ans och 3ans cylinder har 0,5 mindre huvudmunstycken än 1 och 4 som har 133. I övrigt är alla förgasare lika justerade.

Är det någon som har några bra ideer?

Har även haft funderingar på om det kan vara tändproblem då det är stift 2 och 3 som är sotiga.
 
Last edited:
Om det är första turbobygget eller om det är en beggad turbohoj, leta efter läckor. Berätta hur trycksättningen ser ut av de tre kretsarna, dvs soppa, flottör och trottlar.
 
Det är första turbobygget. Förgasarna är tätade med epoxy och trycksatta på undersida trottel med anslutning direkt till plenum och flottörhus via pitotrör som sitter ca 5cm innan ingång till plenum enligt http://www.turbo-bike.net/Pressurize carbs.htm.

På bränslesidan sitter en malpassi 1:1 med kapad fjäder för att få ner grundtrycket till ca 0,2bar som regleras med tryck från plenum.

Då förgasarna sitter i par (1 och 2 samt 3 och 4) tycker jag ett läckage borde ge samma tendens på ett av paren eller alla fyra, inte som nu att cylinder 1 och 4 verkar gå snålt och 2 och 3 fett (om man tittar på stiften), men jag skall ut och titta en extra gång efter läckage för säkerhets skull.


Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Last edited:
Är din bränsletrycksregulator linjär eller progressiv?
 
Last edited:
Problemet är löst, tack för hjälpen...
Det var en kombination av för mycket bensin och för dåligt uppspänd wastegate.

Trycksättningen av BTR skall jag flytta, rimligtvis bör ju bränsletryck följa trycket i flottörhuset. Dock verkar det fungera som det är kopplat nu med, men för att inte riskera att jag har för lågt bränsletryck skall detta ändras.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top