Bestyckning gsx 1100?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Har en kompisare som köpt sig en fräch 92as gsx 1100 som har både kn filter och helsystem , grovöres krökar minst sagt typ 41mm men ej hemmabygge. yousimura fullflödes dämpare som låter satan :brinnerup

Vi har inte kollat bestyckningen ännu men den tvekar vid gaspådrag i mellanregg småstuper så jag misstänker att det i värsta fall sitter org munstycken i :gnissla Visserligen otroligt då en dragracingräv ska ha skruvat i den!!

Jag har aldrig skruvat i dessa och har inte en aning om en bra riktlinje vilken bestyckning den ska ha i lågfart och högfart eller om man ska göra någon annan bra åtgärd. Nålhöjder?

Och det sitter cv fuggar på den förmodligen originalfuggar.

Ni gamla 90 tals fartåkare borde lätt kunna ge en hint om rätt bestyckning :Bugar

Jag tror att man bör/måste ha ett dyojetkit avpassat för lösa filter när man kör CV-förgasare. Är det insats filter i luftburken eller lösa ?

Jag tror att man bör/måste ha ett dyojetkit avpassat för lösa filter när man kör CV-förgasare. Är det insats filter i luftburken eller lösa ?

Insattsfilter kn filter och troligen mer öppnad burk är det.

Ja dynojet kitt vore enkelt,, jag ska höra om han vill kosta på det (är ju ganska dyrt)

Duger inte vanlig uppgång på ca 10% större högfartare och ev större lågfart?.

Är nålarna justerbara på dessa cv fuggar?

Det är ju den vanligaste och älsta rr hoj i världen så nog måste någon ha klockren bestyckning i bakfickan :)

Insattsfilter kn filter och troligen mer öppnad burk är det.

Ja dynojet kitt vore enkelt,, jag ska höra om han vill kosta på det (är ju ganska dyrt)

Duger inte vanlig uppgång på ca 10% större högfartare och ev större lågfart?.

Är nålarna justerbara på dessa cv fuggar?

Det är ju den vanligaste och älsta rr hoj i världen så nog måste någon ha klockren bestyckning i bakfickan :)

Inget Dyno-skit i förgasarna!!!

Om det är ett KN insatsfilter i orginal luftburk så borde du hamna runt 160 i huvudmunstycke, nålen på mitten brukar funka fint, ca 3/4 varv ut på lågfartsskruven.

Inget Dyno-skit i förgasarna!!!

Om det är ett KN insatsfilter i orginal luftburk så borde du hamna runt 160 i huvudmunstycke, nålen på mitten brukar funka fint, ca 3/4 varv ut på lågfartsskruven.

Så ska det låta tackar:tummenupp

Du ska få en glasstårta skickad till dig om det blir bra :D

Är det inte så att de vacumstyrda trottlarna spökar om man mixtrar för mycket med andningen in ? (Taskigt undertryck)
Har hört mycket skit om dynojet kiten men själv har jag haft det monterat en gång tillsammans med lösa filter och det funkade bra.

Är det inte så att de vacumstyrda trottlarna spökar om man mixtrar för mycket med andningen in ? (Taskigt undertryck)
Har hört mycket skit om dynojet kiten men själv har jag haft det monterat en gång tillsammans med lösa filter och det funkade bra.

Jo det kan spöka värre minst med lösa filter eller extra hål i luftburken

Jag brukar modda ganska kraftigt i förgasaren när jag tagit hål i luftburken för att få bort alla stupningar och gungningar. Typ korta fjädern till vacumtrottel + bestycka upp rätt saftigt minst 10% på dom flesta hojar.

Jag har faktist inte dålig erfarenhet av dynojet kitt men man brukar komma rätt nära samma resultat själv.

Jag har också haft dyno-kit monterat, med gott resultat, men hållbarheten på nålarna har varit dålig, uppslitna där dom sitter i trottlarna. Det har resulkterat i att nålen nött sönder emulsionsröret.

Visst jag åkte flera tusen mil med det, inklusive ganska mycket dragraceåkande med lustgas...

...men jag har några fler cv40'or liggandes så, som gått minst lika mycket på gatan, men med orginalgrejjor i, och inte det minsta slitet.

Ja - det tycks gälla det mesta, orginaldelar håller bäst.

Har hört detsamma som du nämner med nålarna, men det håller
ju ett bra tag och det går onekligen snyggt med välbestyckade CV-gasare...

Jag bänkade nyss

Det blev från 125 (orginal tror jag) till 134 på huvudmunstycken, men inte byte av lågfart. Ökade nålhöjden 1 steg (4e uppifrån). Ökade luftskruvarna.

-91 1100 R
Lätt portad topp
KN insatsfilter
Laser 4-2-1
Gav 128 hk, ca 105 Nm på slangen

Det blev från 125 (orginal tror jag) till 134 på huvudmunstycken, men inte byte av lågfart. Ökade nålhöjden 1 steg (4e uppifrån). Ökade luftskruvarna.

-91 1100 R
Lätt portad topp
KN insatsfilter
Laser 4-2-1
Gav 128 hk, ca 105 Nm på slangen

Ok det var intresant!!

Det sitter bara 125 i original med andra ord. 134 lät ju väldigt rimligt i ökning.

160 lät våldsamt!
Jag antar att 125 är standard även på en 92a?

Låter som vi först måste ta reda på vad som ska sitta i org :rolleyes:

Ok det var intresant!!

Det sitter bara 125 i original med andra ord. 134 lät ju väldigt rimligt i ökning.

160 lät våldsamt!
Jag antar att 125 är standard även på en 92a?

Låter som vi först måste ta reda på vad som ska sitta i org :rolleyes:

ca 125 sitter i orginal...det beror på vilket land den kommer från, UK modellen har 125. På vissa '92or har jag stött på plast munstycken orginal.

Det brukar krympa neråt ganska duktigt när toppen är portad, den suger ju bättre då. Ju mer jag lagt ner på min topp, desto mindre munstycke har jag fått montera. Det var med cv'40, nu har jag FCR 39'or på och hamnade på 165 (inget luftfilter, bara trattar) med sidewinder monterat.

På min andra '91a med lätt portad topp och rs36'or blev det 132,5. En kompis med 1291 kubik och rs40'or hamnade vi också på 132,5

Last edited:
Det blev från 125 (orginal tror jag) till 134 på huvudmunstycken, men inte byte av lågfart.

Storlek 134 är inte Mikuni original. Att sätta något annat än Mikuni originalmunstycken i en Mikuniförgasare är bara snåldumt. Enda gången det är försvarligt med andra munstycken är om man har andra emulsionsrör från t.ex. K&N (som kör med annan gänga än Mikuni). En 1127 med masserad topp och original CV40 bör kunna ge lite till. Förgasarna klarar av minst 155 hästar och lite till.

Vad låg din A/F på vid bänkningen?

En kompis med 1291 kubik och rs40'or hamnade vi också på 132,5

...och min 1370 med RS40 som gav 173 (med bara 9:1 i komp, dvs turbo-motor utan turbo) på slangen ville ha 142.5. Dvs som alltid, your mileage may vary - quite a lot! :näsblod

Last edited:
Ok Mycket intresant....
Nu kan man inte svära opå att den har standardkomp eller om den är lite portad då en dragracingfarbror haft den, men enligt honom skulle den vara helt standard:rolleyes:

Vi ska skruva isär fuggarna i morgon och kolla läget. Vi vet inte 100% vad det är för fuggar i den men cv fuggar var det ivf.

Vi måste även fixa ett farlig skruvarmiss från förra ägaren!

Han glömde visst att dra åt kammdreven så när kompisen hade den på tomg för en av dom första provturena efter köpet så lossnade bultarna till kamdreven , Ett jäkla oljud uppstog som tur var så han stängde av motorn omg. En bult skar in i ventilkåpan /toppen men föll inte ner i motorn :brinnerup

Snacka om flax det kunde ha slutat med sjukhus minst eller dyrbart:Bugar

Alla kammdrevsbultar gick att skruva ut med fingrarna!

(den var nyrepad i topp/cylle just innan försäljning)

Kommer säker fler frågor i morgon skulle jag tro

Nu har vi kollat läget på bestyckningen och som befarat var den inte injusterad för helsytemet och kn filter.

Det satt 125 i högfart och nålar i 3steg .

Inte underligt den dummade sig
Underligt nog hade förra ägaren bytt lågfart för ahn påstog den var orolig på tomg???

Jag är skeptisk till dom större lågfartarna då stiften var kolsvarta. Vi har inte kollar hur stora lågisar han satt i.

Tanken är nu baserat på era bra info om olika bestyckningar så beställs 135 org mikuni munstycke och ev org lågfartare eller 10% större lågfart.
Nålarna hissade vi till 4e spår uppifrån.

Trottlarna var moddade...Det var ursprungligen 2st hål borrade (eller org) genom trottlarna en på var sida om nålen och rakt igenom upp till membranhuset ,ca 3mm hål. Men ett av dessa var igenlimmade så det var bara ett hål öppet på ena sidan nålen. Varför???

Har org trottlar mikuni cv40 hål borrade på detta vis org?

Nu har vi kollat läget på bestyckningen och som befarat var den inte injusterad för helsytemet och kn filter.

Det satt 125 i högfart och nålar i 3steg .

Inte underligt den dummade sig
Underligt nog hade förra ägaren bytt lågfart för ahn påstog den var orolig på tomg???

Jag är skeptisk till dom större lågfartarna då stiften var kolsvarta. Vi har inte kollar hur stora lågisar han satt i.

Tanken är nu baserat på era bra info om olika bestyckningar så beställs 135 org mikuni munstycke och ev org lågfartare eller 10% större lågfart.
Nålarna hissade vi till 4e spår uppifrån.

Trottlarna var moddade...Det var ursprungligen 2st hål borrade (eller org) genom trottlarna en på var sida om nålen och rakt igenom upp till membranhuset ,ca 3mm hål. Men ett av dessa var igenlimmade så det var bara ett hål öppet på ena sidan nålen. Varför???

Har org trottlar mikuni cv40 hål borrade på detta vis org?

Orginal är det ett hål i trotteln, har för mig att man borrar trotteln vid steg 3 dynokittet.

Förra sommaren höll jag på med en 1100 som hade varit dynojetkittad, men när förra ägaren hade bytt tillbaka till orginal hade dom inte limmat igen hålet...när jag gjorde det så löste sig dom flesta problemen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman