Bestyckning BST40 lc4 -03

ojjehojje

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM 640 LC4 03
Hej!
Har precis köpt en lc4- 03 med BST40 fugge. Rev ner förgasaren igår eftersom den gick dåligt på tomgång och att man ibland inte kom iväg när man väl gasade. Irriterande! Och inte heller bra om motorn går för fett! :död

Hur ska hojen vara bestyckad? Idag är den bestyckad enligt följande:
* Needle Valve 28
* Idle Jet 45
* Main Jet 170 (fanns också någon beteckning "589 x-6"
* Nålen står i fjärde (4/5) hacket uppifrån räknat

Hojen är ju inte helt original heller vad jag vet. Följande är gjort:
* Öppen luftburk, ingen snorkel
* GPR slipon
* Två hål (0,125) är borrade för att få bättre vakuum

Finns det någon här ute som verkligen vet vad som är rätt och kan hjälpa mig med detta. :confused:
Hur har ni bestyckat era fuggar?

Tänkte beställa hemma nya munstycken idag så desto snabbare svar desto bättre!:)

Man bör byta nålar och huvudmunstycke och de är beroende av varandra.

Har du något förslag på vad som är rimligt huvudmunstycke? Är det rimligt att byta tomgångsmunstycket till 47,5 också?

Rimligt munstycke beror helt och hållet på nålen. Att bara byta munstycken och behålla nålen är ganska meningslöst.

Rimligt munstycke beror helt och hållet på nålen. Att bara byta munstycken och behålla nålen är ganska meningslöst.

Måste man byta nålen, kan man inte bara flytta ringen mellan spåren? Står i spår 4 nu.
Flytta upp ett hack och behålla 170 munstycket?

Måste man byta nålen, kan man inte bara flytta ringen mellan spåren? Står i spår 4 nu.
Flytta upp ett hack och behålla 170 munstycket?

Ja du bör byta nålen, att bara höja den ger inte samma effekt. Visst höj du nålen och stoppa i ett 170 men det blir ingen relevant skillnad.

Ja du bör byta nålen, att bara höja den ger inte samma effekt. Visst höj du nålen och stoppa i ett 170 men det blir ingen relevant skillnad.

Jag är egentligen inte ute efter att få högre effekt, utan bara att den ska gå rent till och börja med. Just nu går han väldigt ojämt alternativt dör efter ett tags körande. Där ibland även vid gaspådrag efter ett rödljus.

Men om jag kör med 170 munstycke högfart, 47,5 lågfart, hur ska jag ställa nålen (589 x-6) och blandningsskruven för att få en bra förbränning??

Jag är egentligen inte ute efter att få högre effekt, utan bara att den ska gå rent till och börja med. Just nu går han väldigt ojämt alternativt dör efter ett tags körande. Där ibland även vid gaspådrag efter ett rödljus.

Men om jag kör med 170 munstycke högfart, 47,5 lågfart, hur ska jag ställa nålen (589 x-6) och blandningsskruven för att få en bra förbränning??

Går den orent och dör är det inte bestyckningen som är inkorrekt utan något i förgasaren som är felaktigt. Originalbestyckningen är inte optimal men cykeln går rent med den om förgasaren i övrigt är frisk. Ställ tillbaka bestyckningen till fabriksläget och utgå därifrån!

På BST förgasaren är det vanligt med feljusterad flottörnivå, då går cykeln illa på små trottelöppningar och dör vid ex rödljus.

Vad kör ni med?

Finns det någon som kör KTM lc4 2003 med BST40 förgasare som kan vara bussiga och berätta vad ni kör med för munstycke och inställningar på förgasaren?

Hojen är moddad enligt nedan:
* Öppen luftburk, ingen snorkel
* GPR slipon
* Två hål (0,125) är borrade för att få bättre vakuum
* Fjädern är avklippt två varv

Min är bestyckad enligt följande:
* Needle Valve: 28
* Idle Jet: 45
* Main Jet: 170 (fanns också någon beteckning "589 x-6"
* Nålen: står i fjärde (4/5) hacket uppifrån räknat
* Fuel/Air blandning: 2,6 varv

Desto fler svar desto bättre!
Snälla klipp ut och klistra in era inställningar:

Min är bestyckad enligt följande:
* Needle Valve: X
* Idle Jet: X
* Main Jet: X
* Nålen: X
* Fuel/Air blandning: X

Tack !
Johan

Går den orent och dör är det inte bestyckningen som är inkorrekt utan något i förgasaren som är felaktigt. Originalbestyckningen är inte optimal men cykeln går rent med den om förgasaren i övrigt är frisk. Ställ tillbaka bestyckningen till fabriksläget och utgå därifrån!

På BST förgasaren är det vanligt med feljusterad flottörnivå, då går cykeln illa på små trottelöppningar och dör vid ex rödljus.

Tack, ska kolla hur flottören står!

Säker på att det äroriginalprylar och inte dynojet eller liknande skräp. Detta då 170 är ett väldigt stort huvudmunstycke och där finns ingen ytterligare text på det.

Mj 155 nålen i läge 4 och 45 i lågfart med skruven öppen 1,5-2 varv så skall din cykel gå bra annars är det något annat än bestyckningen som är fel.

Säker på att det äroriginalprylar och inte dynojet eller liknande skräp. Detta då 170 är ett väldigt stort huvudmunstycke och där finns ingen ytterligare text på det.

Mj 155 nålen i läge 4 och 45 i lågfart med skruven öppen 1,5-2 varv så skall din cykel gå bra annars är det något annat än bestyckningen som är fel.

Okej, När jag köpte hojen så satt det 170 munstycke på och 45 tomgång. Nålen på 4 hacket.

Jag rev förgasaren eftersom jag misstänkte att bestyckningen var fel. Har satt ihop allt idag fast med 47,5 tomgång istället. Flottören stämmmer, men ändå får jag inte den att gå.

Dör, precis som innan, när den stått på tomgång i någon minut. Vad kan detta vara??

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti