Bestyckning
Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.
Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.
Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)
Steg 2. Bestycka om
Jag antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.
Steg 3. Finjusteringar.
Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.
Nu är du klar för att använda din nyjusterade hoj.
När annars bör jag kolla min bestyckning? Jo när man monterat exempelvis effektavgassystem eller öppet luftfilter (konfilter), eller annan typ av ökat effektuttag.
Kolla FAQ´en som ligger som sticky på 125a-delen nästa gång