TomK
hela världen är min rejsingbana
Jag behöver bolla lite ideer om bestyckning, för jag blir inte klok på hur det nu ligger till. Jag skaffade nyligen en Ural och kom snart fram till att originalfuggarna inte var mycket att hänga i julgranen
Så jag köpte ett par 28mm Keihin flatslide (utan acc.pump). Egentligen Koso, men det är exakta kopior. Det sitter två skumgummifilter direkt på förgasarna nu, istället för det stora originalfiltret i burk. Maskinen är en tvåcylindrig 650cc, så varje cylinder är 325cc (4-takt). Relativt lågvarvig maskin med klara anor bak till de ursprungliga förkrigs BMW-hojarna.
Jag har försökt att få till en grov bestyckning som i alla fall fungerar, men när huvudmunstycket har varit 125 har maskinen hostat och kvävts vid fullt gaspådrag. Tändstiftet har varit vitt. Så jag har gradvis gått upp i storlek och är nu uppe på 140. Då har stiftet i stället varit sotigt och motorn beter sig fortfarande på samma sätt. På ren acceleration går den dock bra, men jämna varv med fullgas (eller allt över halvgas egentligen) så låter det som om den kvävs. Vet inte om jag ska prova ännu större huvudmunstycken eller om det är något annat som är knas - kanske bränsletillförseln som inte är tillräcklig ? Jag får nästan en känsla av det med tanke på att stiften med huvudmunstycke 130 såg ganska bra ut, men hojen ändå tvekade (acceleration från lite gas till fullt gick dock nästan alltid bra).
Sedan till något mer märkligt. Lågfartsmunstycket som satt i från början var 38 och på lite gas och tomgång var stiften svarta av sot och motorn tvekade och kunde t.o.m. dö om man vred på gas. Satte in 35 som är det minsta man kan köpa och problemet blev värre. OK, borde vara större munstycken och mycket riktigt så går den bättre nu med storlek 42 i lågfart, men det konstiga är att stiften fortfarande är svarta. Det brukar ju vara ett tecken på för fet blandning och att jag därmed skulle ha haft mindre munstycken ? Är det möjligen misständningar eller något annat som spökar ?
Ny tändstift som är lite varmare än original är inköpta och testade. Verkar bränna bort en del överflödigt sot
Jag ska kolla igenom bränsleflödet till respektive fugge nu och se om det är OK...

Jag har försökt att få till en grov bestyckning som i alla fall fungerar, men när huvudmunstycket har varit 125 har maskinen hostat och kvävts vid fullt gaspådrag. Tändstiftet har varit vitt. Så jag har gradvis gått upp i storlek och är nu uppe på 140. Då har stiftet i stället varit sotigt och motorn beter sig fortfarande på samma sätt. På ren acceleration går den dock bra, men jämna varv med fullgas (eller allt över halvgas egentligen) så låter det som om den kvävs. Vet inte om jag ska prova ännu större huvudmunstycken eller om det är något annat som är knas - kanske bränsletillförseln som inte är tillräcklig ? Jag får nästan en känsla av det med tanke på att stiften med huvudmunstycke 130 såg ganska bra ut, men hojen ändå tvekade (acceleration från lite gas till fullt gick dock nästan alltid bra).
Sedan till något mer märkligt. Lågfartsmunstycket som satt i från början var 38 och på lite gas och tomgång var stiften svarta av sot och motorn tvekade och kunde t.o.m. dö om man vred på gas. Satte in 35 som är det minsta man kan köpa och problemet blev värre. OK, borde vara större munstycken och mycket riktigt så går den bättre nu med storlek 42 i lågfart, men det konstiga är att stiften fortfarande är svarta. Det brukar ju vara ett tecken på för fet blandning och att jag därmed skulle ha haft mindre munstycken ? Är det möjligen misständningar eller något annat som spökar ?
Ny tändstift som är lite varmare än original är inköpta och testade. Verkar bränna bort en del överflödigt sot

Jag ska kolla igenom bränsleflödet till respektive fugge nu och se om det är OK...