Bestrida faktura

Toxicity

Snart i ett dike nära dig
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
ÄrrSecks nollnoll
Bakgrunden:

Öppnade nyss en e-faktura från min förbannade mobiloperatör. Abonnemanget jag har innebär en fast månadsavgift på 299 kronor, och den summan får jag också ringa för. All samtalskostnad utöver dom 299 kronorna debiteras jag på nästkommande faktura.

Till saken hör att jag i mars i år fick firmatelefon från nya arbetsgivaren. Således har jag inte använt mitt abonnemang sen dess, utan det har fått ligga vilande.

Döm om min förvåning när jag ser totalsumman på denna faktura: 398 kronor. :va

Ringer Telesnors kundtjänst och frågar vad det är för avgift.

Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Ja, jag ser här att det är en tjänst som du beställt."

Jag:
"Eh, nej? Jag har inte beställt något. Vad skulle det vara för tjänst?"

"Det vet jag inte. Sånt kan inte vi se."

Jag:
"Men..om jag nu beställt det här av er, så måste ni ju kunna se VAD det är för något?

"Nej, enligt svensk lag får vi inte ta reda på det. Det är samma sak som att vi inte får gå in och läsa sms som du skickar till någon annan."

Jag:
"Men alltså, det här är ju löjligt. Jag har inte beställt ett skit av er, faktum är att jag inte använt abonnemanget på flera månader. SIM-kortet har suttit i min gamla telefon som ligger bredvid mig just nu."

"Jag kan inte hjälpa dig mer än såhär, om du inte vill betala fakturan så får du väl bestrida den. Lycka till."

Klick.

Grattis Telesnor, ni fortsätter att imponera! :tummenupp

Jag tänker alltså bestrida den felaktiga fakturan. 100 spänn är inget att bråka om egentligen, men eftersom dom inte ens kan berätta för mig vad det är jag betalar för, så har det blivit en ren principsak.

Hur gör jag? Är det bara att skicka in en skriftlig "protest" till Telesnor, där jag anger fakturanummer, vad jag bestrider o.s.v? Hjälp?

Bifogat

• faktura.JPG
    faktura.JPG
    73.1 KB · Visningar: 1,894
har du inte använt den på länge och fått extra debitering, kanske har de hittat på någon extra tjänst:näsblod , självklart ska du klaga på den.

Du har inte satt in annons på Blocket eller köpt nåt som du betalt med din telefon? Skänkt pengar till cancerfonden, röstat i IDOL eller så?
Det är inte Telenor du beställt nåt av utan det där avser en extern tjänst/produkt, och kundtjänsten har helt rätt i att de kan ej se det.

Du har inte satt in annons på Blocket eller köpt nåt som du betalt med din telefon? Skänkt pengar till cancerfonden, röstat i IDOL eller så?
Det är inte Telenor du beställt nåt av utan det där avser en extern tjänst/produkt, och kundtjänsten har helt rätt i att de kan ej se det.

Njet, ingenting. Kortet har legat i min skrivbordslåda tillsammans med luren sen i slutet på mars, det är därför jag är helt clueless. Ingen annan som varit och pillat på det heller, kortet har varit (och är fortfarande) spärrat med PUK-koden och den kan inte ens jag :näsblod

Ring och spärra simkortet. Säg att du tappat telefonen eller nåt. Sen vägrar du att lösa ut det nya kortet.
Avsluta abonnemanget, du åker ju på att betala det som är kvar på bindningstiden, men det kan det väl vara värt.
Be dom flyga och fara..

Fattar inte hur Telenor överlever, så mycket skit man läser på olika forum. Själv blev jag antastad av deras äckliga försäljare på affären i somras. "Vem ringer du med?" frågade aset. "Ja, inte med Telenor i alla fall, det är det absolut sista jag skulle göra, sa jag" och gick.

Kan tillägga att jag har haft abonnemang med dåvarande Vodafone, som det hette förr. Det var ett rent helvete att bli av med dom när jag tröttnat på dom. Räkningarna fortsatte att ramla in flera månader efteråt. Till och med försäljaren där jag tecknat abonnemanget fick försöka flera gånger innan dom gav sig. Han ringde till slut och frågade vad dom höll på med...

Jag band upp mig till Telenor på två år - the worst desicion ever. Efter ett år av bruten kommunikation, överpriser och urusel kundtjänst så la jag bort den och tog tillbaka mitt gamla Teliaabonnemang. Nu har jag vidarekoppling på Telesnornumret och jag gissar på att det är det som kostar, räkningarna ligger inte på 200 kr jämnt som de borde utan mer men det är alldeles för lite för att orka bry sig. Så tjänar de pengar av mig.

Toxicity: Bestrid utav bara satan, döda de djävlarna så mitt abonnemang upphör..! :mad:

Du har inte någon prenumeration som ligger och rullar? Iofs borde du ha koll på detta sedan föregående månader.

Kan det inte vara så att du vidarekopplat dina samtal från din gamla telefon till din nya (så att gamla polare som inte har koll faktiskt får tag på dig?)... För då betalar du kostnaden...

Eller tidigare tankat någon ringsignal från Jamba eller liknande?
Tanka en pyttegrej och därifrån och du hamnar i en prenummeration på deras "paketerbjudande".

Man blir ju aldrig förvånad när telenor är inblandade. Dom stängde av min kompis mobilabbonemang nu i somras för en faktura som han hade betalt lite försent mer än ett halvår tidigare. Dom har tom lyckats förstöra bredbandsbolaget.

Santos förslag är bra.

Jag skulle skickat ett tydligt mail till dom där jag beskriver varför jag inte behöver betala. Var tydlig med att dom inte kommer att få några pengar.
Dom kommer troligen att hota med inkasso och fogden, tre saker är viktiga att veta då:
1 Du får inte betalningsanmärkning förrän kronofogden eller rätten? ansett dig skyldig, och du efter det vägrat/inte kunnat betala.
2 Avtal/räkningar mellan företag och konsument ska vara tydliga. Finstilt skräp på sid 833 i ett kontrakt räknas inte om det är av större betydelse för kund, priset är av stor betydelse.
3 All lag, paragrafer, praxis etc är till konsumentens fördel när det gäller handel mellan näringsidkare och privatpersoner, så länge du inte har betalat. Om du betalar är du i princip körd.

Edit: Kolla med ditt försäkringsbolag om dom kan erbjuda juristhjälp.

Last edited:
Sätter mina gamla kallingar på att du kommit till ett callcenter, du ringer alltså inte till Telenor som företag utan ett annat företag som har hand om deras kundtjänst. De som sitter där har oftast flera olika företag att hålla reda på, och 75% är totalt iq befriade/kan inte sitt jobb... De hade säkert många lediga telefonissor vilket ibland kan göra att man får dötid på mer än en halvtimme om man droppar sitt samtal fort, been there done that :D (Jobbade på Transcom under studietiden för tele2 internetsupport)

Mitt råd är, ring igen så du kommer till någon annan telefonissa. Fattar ju vem som helst att de kan se vilka tjänster du har och inte har.

Jag har haft Europolitan/Vodafone/Telenor nu i säkert 10år, har aldrig haft några problem.
Visst det tar oftast lite längre tid att komma fram till deras kundsupport nu för tiden än för 6år sedan, men det är ju inte varje dag man ringer dit.

Jag band nyss upp mig i 2år till hos dom, kan inte förstå på vilket sätt de andra operatörerna skulle vara bättre/sämre....

sånt där gäller ju alla dom där satans telefon bolagen..
jag har haft 3 och det är samma skit fick en faktura på 3970:- för resterande bindningstid fast den hade gått ut för 1 månad sedan när jag sa upp abonnemanget. men där fick jag ifs rätt =) men nu har jag telenor än så länge inga problem förutom med företaget som ringde och tjatade om att jag skulle byta operatör mera mobil dom lovade ett minneskort till mobilen 2GB i mars, jag har inte fått det än... varje gång jag ringer och frågar var det är svarar dom... det är tyvärr slut på lager vi skickar det så fort vi får in några... ELLER HUR!? jag e rövknullad..

Jag råkade ut för något liknande hos operatören Tre.

Jag ringde till kundtjänst för att höra vilket och vad, som ingick i mitt abonnemang. På den tiden hade man färgskalor på olika abonnemang.

Talade med en kvinna som sa både det ena och det andra. Jajamensan tänkte jag..dags och börja utnyttja skiten... Jag tankade hem satan med data :yoparty

Månaden efter kommer värsta fakturen på 2000kr. :D
Jag ringde ju givetvis upp Tre och frågade vad som hade hänt. :va

Mycket riktigt, kvinnan om lovordat mig med en massa, pratade tyvärr i nattmössan. Så allt jag hade tankat hem, ingick inte abonnemanget. Problemet var att jag hade tankat hem lika mycket data denna månad också...så jag visste även hur nästkommande faktura skulle se ut. :mad:

Jag hade däremot tur och kom ihåg vad kvinnan hette, samt att hon gjort en notering i deras dator att jag ringt.

Fick dessutom prata med deras faktureringschef som säger att alla operatörer loggar sina kundsamtal och det räddade mig. Tyvärr fick jag betala in första fakturan på 2000kr som redan gått ut i etern, så att säga.

Den andra fakturan drogs tillbaka samt att jag fick tillgodo 500kr att ringa för, som plåster på såret....Ja just ja..fick ju givetvis tillbaka mina 2000kr också. :)

Så jag vet precis vad du går igenom, för mig handlade det om 4000kr men sak detsamma...så be och få prata med någon högre i personalen...

Lycka till. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...