Bakgrunden:
Öppnade nyss en e-faktura från min förbannade mobiloperatör. Abonnemanget jag har innebär en fast månadsavgift på 299 kronor, och den summan får jag också ringa för. All samtalskostnad utöver dom 299 kronorna debiteras jag på nästkommande faktura.
Till saken hör att jag i mars i år fick firmatelefon från nya arbetsgivaren. Således har jag inte använt mitt abonnemang sen dess, utan det har fått ligga vilande.
Döm om min förvåning när jag ser totalsumman på denna faktura: 398 kronor.
Ringer Telesnors kundtjänst och frågar vad det är för avgift.
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Ja, jag ser här att det är en tjänst som du beställt."
Jag:
"Eh, nej? Jag har inte beställt något. Vad skulle det vara för tjänst?"
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Det vet jag inte. Sånt kan inte vi se."
Jag:
"Men..om jag nu beställt det här av er, så måste ni ju kunna se VAD det är för något?
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Nej, enligt svensk lag får vi inte ta reda på det. Det är samma sak som att vi inte får gå in och läsa sms som du skickar till någon annan."
Jag:
"Men alltså, det här är ju löjligt. Jag har inte beställt ett skit av er, faktum är att jag inte använt abonnemanget på flera månader. SIM-kortet har suttit i min gamla telefon som ligger bredvid mig just nu."
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Jag kan inte hjälpa dig mer än såhär, om du inte vill betala fakturan så får du väl bestrida den. Lycka till."
Klick.
Grattis Telesnor, ni fortsätter att imponera!
Jag tänker alltså bestrida den felaktiga fakturan. 100 spänn är inget att bråka om egentligen, men eftersom dom inte ens kan berätta för mig vad det är jag betalar för, så har det blivit en ren principsak.
Hur gör jag? Är det bara att skicka in en skriftlig "protest" till Telesnor, där jag anger fakturanummer, vad jag bestrider o.s.v? Hjälp?
Öppnade nyss en e-faktura från min förbannade mobiloperatör. Abonnemanget jag har innebär en fast månadsavgift på 299 kronor, och den summan får jag också ringa för. All samtalskostnad utöver dom 299 kronorna debiteras jag på nästkommande faktura.
Till saken hör att jag i mars i år fick firmatelefon från nya arbetsgivaren. Således har jag inte använt mitt abonnemang sen dess, utan det har fått ligga vilande.
Döm om min förvåning när jag ser totalsumman på denna faktura: 398 kronor.

Ringer Telesnors kundtjänst och frågar vad det är för avgift.
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Ja, jag ser här att det är en tjänst som du beställt."
Jag:
"Eh, nej? Jag har inte beställt något. Vad skulle det vara för tjänst?"
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Det vet jag inte. Sånt kan inte vi se."
Jag:
"Men..om jag nu beställt det här av er, så måste ni ju kunna se VAD det är för något?
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Nej, enligt svensk lag får vi inte ta reda på det. Det är samma sak som att vi inte får gå in och läsa sms som du skickar till någon annan."
Jag:
"Men alltså, det här är ju löjligt. Jag har inte beställt ett skit av er, faktum är att jag inte använt abonnemanget på flera månader. SIM-kortet har suttit i min gamla telefon som ligger bredvid mig just nu."
Otrevlig kundtjänstnisse som förmodligen inte fått något på länge:
"Jag kan inte hjälpa dig mer än såhär, om du inte vill betala fakturan så får du väl bestrida den. Lycka till."
Klick.
Grattis Telesnor, ni fortsätter att imponera!

Jag tänker alltså bestrida den felaktiga fakturan. 100 spänn är inget att bråka om egentligen, men eftersom dom inte ens kan berätta för mig vad det är jag betalar för, så har det blivit en ren principsak.
Hur gör jag? Är det bara att skicka in en skriftlig "protest" till Telesnor, där jag anger fakturanummer, vad jag bestrider o.s.v? Hjälp?