Bestiga Mount Everest...hur göra?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
jaa alltså, det jag är intresserad av är att bestiga mount everest, helst ända upp till toppen såklart, men jag vet att det är mycket planering, pengar och tid som måste avsättas för det. och naturligtvis en hel del erfarenhet. jag har aldrig klättrat i berg.

det som är möjligt om man inte har mycket av de tre ingredienserna (inklusive erfarenheten) är tex Tibet Everest Base Camp Tour som möjliggörs av detta gäng:

http://destinationnepal.com/

men viljan finns där och undrar om det finns andra gäng som man klättrar längre upp än bara base camp. eller andra berg med för den delen, behöver ej nödvändigtsvis vara det enda alternativet.

det är ett intresse som nyligen väckts helt enkelt och jag vet att det är svårt, farligt etc etc men det är en del av...charmen.

tacksam för svar.

/a
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
www.ucpa.se
Har kurser i bland annat alpinism och även turer för att bestiga Mont Blanc. kan ju va ett lämpligt första steg innan du går på dom högre och dyrare topparna.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Här har du ett riktigt berg som kanske är ett första steg mot de stora topparna (Aconcagua).

Är du intreserad av Expedition Aconcagua 2009? Mejla oss eller ring 0737-210332.

http://www.swedishexpeditions.se/sv/

Om jag vore dig skulle jag dock börja med fjälltoppar i Sverige, sommar och vintertid, sen kan du fortsätta i Europa och efter det så köper du dig in en stor expedition, har ett vagt minne av att en plats i stor och bra expedition brukar kosta runt 600 000kr.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Här har du ett riktigt berg som kanske är ett första steg mot de stora topparna (Aconcagua).

Är du intreserad av Expedition Aconcagua 2009? Mejla oss eller ring 0737-210332.

http://www.swedishexpeditions.se/sv/

Om jag vore dig skulle jag dock börja med fjälltoppar i Sverige, sommar och vintertid, sen kan du fortsätta i Europa och efter det så köper du dig in en stor expedition, har ett vagt minne av att en plats i stor och bra expedition brukar kosta runt 600 000kr.

men då är det väl inte säkert att man får följa med upp till toppen,brukar väl bara vara dom utvalda som får klättra dom sista hundra metrarna i en expedition eller har jag fel...
ps:kanske har kollat på tv för mycket:gnissla:gnissla
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu har inte detta med topic att göra men jag rekommenderar bergsklättrardokumentären "Touching the void". Håriga killar det.


Sen antar jag att det är lämpligt att iaf prova på en mindre ås innan du bestämmer dig för att kliva upp på de stora bumlingarna.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
inte för att jag har någon direkt erfarenhet (har enbart varit på glaciärer, typ 3800 m.ö.h.), men se till att testa med att bestiga några mindre berg först samt träna upp din kondition grymt mycket, kommer underlätta i den tunna luften.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
inte för att jag har någon direkt erfarenhet (har enbart varit på glaciärer, typ 3800 m.ö.h.), men se till att testa med att bestiga några mindre berg först samt träna upp din kondition grymt mycket, kommer underlätta i den tunna luften.

ÄÄÄSCH, tar han ett litet berg kommer han bara lessna döfort! Lika bra att ta ett ordentligt berg på en gång!


Om ni hade förmågan att se det som en tolkning av förstahojs-diskussionerna har ni också humor.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

jetson

Guest
Everest kanske är lite overkill.. men kör ett mindre berg så du får se lite hur det känns, mt blanc t.ex. har ju lite klättring och sen glaciärträning sista 1000 höjdmetrarna, man går över en del coola snökammar upp till toppen. Glid dit en vecka och ta guidad tur till toppen.

Eller så kan du ta Elbrus (Ryssland) som är europas högsta (5642m) och en av 7 summits, ovanför 5000m börjar man bli ganska seg, både i kropp och huvud.. ingen direkt klättring normalleden iofs men perfekt förstaberg.

Men kör något iaf du kommer IKKE ångra dig, om inget annat så kommer du uppskatta hur bra du har det hemma, där du inte behöver gå i 6-7 timmar uppför en jävla 40gradig isbacke med packning och skräp på ryggen(elbrus) :D.. utsikten från elbrus är något man måste uppleva dock, oslagbart. Finns för mycket jag kan skriva om detta ämne även fast jag bara vart uppe på mt blanc och elbrus.. bästa jag gjort.

Du kan ju ha everest som ett mål men i kan du koncentrera dig på att ta någon mindre topp, bara du tar någon och får lite erfarenhet! Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
tack än en gång!

har sett touching the void (otroligt!) och fyll gärna på med mer info, länkar, tips osv.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Nu är det så att jag har sett stålmannen på tv och är väldigt intresserad av att lära mig flyga. Jag har ingen riktig erfarenhet förutom att jag hoppade från ett lekstugetak en gång när jag var liten. Är 50 meter en bra nybörjarhöjd att hoppa från ifall man vill testa flyga?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öööh. Det är en lång väg till toppen på Everest. Börja med klippklättring här hemma för att lära dig det tekniska. Bygg på med isklättring (kurser finns i bla Kolmården på vintrarna). Börja med bergsbestigning (nåt mindre berg nånstans, varför inte Keb). Plocka några andra toppar. Mt Blanc enkel, Matterhorn lite svårare osv. Vid det här laget borde du ha lärt känna fler som delar ditt intresse. Spara pengar. Massor. En everest-expedition är snordyr. Har för mig att bara "klättringstillståndet" kostar 200k.

Lycka till!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
tack än en gång!

har sett touching the void (otroligt!) och fyll gärna på med mer info, länkar, tips osv.
Såg just beckoning silence, av samma snubbe även den väldigt inspirerade.
Sen har du north face om samma berg, inte hunnit se än men ska vara sjukt bra.

Klättra ett 5000+ berg är onekligen nått man ska gjort innan man dör.
Stå på everst och veta att man är on the top of the world är nog mäktigt men inget att börja med.

Öööh. Det är en lång väg till toppen på Everest. Börja med klippklättring här hemma för att lära dig det tekniska. Bygg på med isklättring (kurser finns i bla Kolmården på vintrarna). Börja med bergsbestigning (nåt mindre berg nånstans, varför inte Keb). Plocka några andra toppar. Mt Blanc enkel, Matterhorn lite svårare osv. Vid det här laget borde du ha lärt känna fler som delar ditt intresse. Spara pengar. Massor. En everest-expedition är snordyr. Har för mig att bara "klättringstillståndet" kostar 200k.

Lycka till!
Va det bara jag som trodde han tokdrev först?

Tycker han ska börja med ta påsig ett par klätterskor redan det får många att ångra sig :hihi (sitter dom skönt är dom 2 strl för stora)
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Öööh. Det är en lång väg till toppen på Everest. Börja med klippklättring här hemma för att lära dig det tekniska. Bygg på med isklättring (kurser finns i bla Kolmården på vintrarna). Börja med bergsbestigning (nåt mindre berg nånstans, varför inte Keb). Plocka några andra toppar. Mt Blanc enkel, Matterhorn lite svårare osv. Vid det här laget borde du ha lärt känna fler som delar ditt intresse. Spara pengar. Massor. En everest-expedition är snordyr. Har för mig att bara "klättringstillståndet" kostar 200k.

Lycka till!

du verkar vara en liten mini-göran kropp, finns det klätterklubbar odyl. jag kan gå med i för att göra det du skrev?

Va det bara jag som trodde han tokdrev först?

Tycker han ska börja med ta påsig ett par klätterskor redan det får många att ångra sig :hihi (sitter dom skönt är dom 2 strl för stora)

nejdå, inget aprilskämt.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Köp en GPS och ett fjälltält. Kanske hyra några packåsnor ifall du vill lyxa till det. Från vad jag sett på tv så går dom mest. Jag har själv gått flera mil inom loppet av några timmar och Mount Everest är väl bara några tusen meter. En sån där resa går på max 20 000 kr med flyg ToR ifall du inte låter några hustlande guider lura av dig en massa pengar när du kan ladda ner rutten helt gratis till GPS:en.

Jag tror det är tristessen och möjligtvis kölden som får dom flesta att avbryta. Se till att ha med dig varma kläder, lite böcker och kanske en iPod så ska du nog se att du står ut ända upp till toppen.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Köp en GPS och ett fjälltält. Kanske hyra några packåsnor ifall du vill lyxa till det. Från vad jag sett på tv så går dom mest. Jag har själv gått flera mil inom loppet av några timmar och Mount Everest är väl bara några tusen meter. En sån där resa går på max 20 000 kr med flyg ToR ifall du inte låter några hustlande guider lura av dig en massa pengar när du kan ladda ner rutten helt gratis till GPS:en.

Jag tror det är tristessen och möjligtvis kölden som får dom flesta att avbryta. Se till att ha med dig varma kläder, lite böcker och kanske en iPod så ska du nog se att du står ut ända upp till toppen.

äntligen konkreta tips. packåsnorna kan jag skaffa från skara sommarland.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För två somrar sedan så klättrade jag, far och mina två yngre bröder plus flickvänner och några franska vänner. Min far och hans sambo plus deras franska bekanta från Chamonix brukar klättra i aplerna ofta. Men nu skulle vi barn med. Jag tränade lite på hemmaplan ett halvår innan så att jag fick upp flåset. Använde tex aldrig hissen, bor på 9.e våningen. Detta plus löpning.

Vi började med att mha guider lära oss rapellera, hur man säkrar sig, hur man knyter ihope sig och går över glaciärer för att undvika crevacer osv. Hur man använder isyxa, hur man klättra på lodräta isväggar osv. Mycket att lära var det. Guiderna riskerar ju sina liv om deras betalande medklättrare inte gör rätt. Så man kände pressen att lyssna och göra rätt. Denna trä'dning skedde på dagarna på tex glaciären Mer de glace i Chamonix. Samt dvs lämpliga bergväggar guiderna tog oss till. Sedan besteg vi i tur och ordning topparna
Aguille de Tour
Grand Paradiso (bilresa till Italien)
och sist Mont Blanc.

Topparna var valda så att den först var lägst.
Övernattning skedde sedvanligt i refuge på halva vägen vilken gjorde att man fick en natt på hög höjd varje bestigning i syfte att vänja kroppen vid den höga höjden. Annars är det lätt att man får huvudvärk och kräkningar om man normalt bor vid havsytan som de flesta av oss svenskar.

Jag tyckte att strapatsen var lagom även om de förstås kändes på. Duktiga guider. Men det dör folk på Mont Blanc varje år, man förstår varför. På vissa ställan är det kört om man kliver fel helt enkelt. Tappar man en slarvig fastsatt isyxa kan den döda ngn längre ned osv.

Ibland såg guiderna oerfarna människor på vägen upp som betedde sig farligt och var ute på egen hand med fel utrustning. Då vart de rådda av guiderna att gå ned igen. Jag såg andra guider gör likadant. Jag vart lite tagen av hur mycket som kunde gå snett.

All våra toppar bestegs på tre dagar. Två dagar upp och dag tre går man hela vägen ned från summit.

Det här var ju nu inte Mount Everest men jag tänkte att det kan vara en beskrivning av hur man kan börja
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top