Beställa saker från USA?

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Någon som vet hur det är med moms/tull och allt vad det är? Jag tänkte beställa lite stereogrejer.

Blir det lättare att komma undan avgifterna om man först beställer grejerna till en privatperson i USA som sedan skickar hit dom?

Någon borde ju vara påläst inom detta.

SFB skrev:
Någon som vet hur det är med moms/tull och allt vad det är? Jag tänkte beställa lite stereogrejer.

Blir det lättare att komma undan avgifterna om man först beställer grejerna till en privatperson i USA som sedan skickar hit dom?

Någon borde ju vara påläst inom detta.
ja de är väl 30procent av värdet på varan som det läggs på....

Om nå du känner skriver att värdet på det han/hon skickar är typ 15 dollar istället för 150dollar så sparar du nog 30procent....

Finns ett gäng trådar om detta redan ifall du vill ha mer info. sökfunktionen hittar du längst upp i grått fält

morecore skrev:
ja de är väl 30procent av värdet på varan som det läggs på....

Om nå du känner skriver att värdet på det han/hon skickar är typ 15 dollar istället för 150dollar så sparar du nog 30procent....

Finns ett gäng trådar om detta redan ifall du vill ha mer info. sökfunktionen hittar du längst upp i grått fält

OM jag inte minns helt fel, så är det väl 25%?

Reb0

RebelZero skrev:
OM jag inte minns helt fel, så är det väl 25%?

Reb0

25% är momsen, sen tillkommer tullavgifter.

Dom varierar men upp emot 15% är inte omöjligt om det är något lite dyrare.

när jag o många andra har beställt cross prylar från btosports i usa så skriver dom ner värdet och skriver ett personnamn som avs..

du borde ju kunna få firman du beställer från att göra samma sak

Ringde både tullverket och skatteverket ang. detta i samband med att jag tänkte beställa cykeldelar från USA:

Först läggs en tullavgift om 4,7 % på fakturabeloppet (alltså varupriset+frakten), sedan läggs 25% moms uppe på det! Tullavgift och moms beräknas alltså inte enbart utifrån varans värde, utan även på frakt och på varandra.

Totalt läggs ca 31% på fakturabeloppet.

Detta gäller för en cykelframgaffel (olika prylar ger olika tullavgift).

Om en privatperson skickar saker till mig då? Blir det fortfarande tull och moms då? Jag har möjligheten till att beställa till ett par vänner som sedan kan skicka hit grejerna

SFB skrev:
Om en privatperson skickar saker till mig då? Blir det fortfarande tull och moms då? Jag har möjligheten till att beställa till ett par vänner som sedan kan skicka hit grejerna

Vet inte. Men i princip tycker jag att borde samma regler gälla, fast det borde bli lättare att manipulera genom att skriva ner värdet på prylarna och kanske markera sändelsen som "gift", vilket även en del företag gör...

Med "gift" avses gåva, gifter torde inte ge lägre moms... :)

chrilla skrev:
Vet inte. Men i princip tycker jag att borde samma regler gälla, fast det borde bli lättare att manipulera genom att skriva ner värdet på prylarna och kanske markera sändelsen som "gift", vilket även en del företag gör...

Med "gift" avses gåva, gifter torde inte ge lägre moms... :)

Skriver man poison på det kanske tullen ger fan i det :tummenupp

Känns lite fel att ringa tullverket och ställa dessa frågor, känns som man får ett svar som ska rätta mig in i det raka och prydliga ledet... :fatta!

Jag beställer bara utan att tänka på nån tull och moms. Det känns som att ungefär 0,1 promille av alla paket fastnar i tullen.

Det där med att skriva ner värdet och skriva gåva funkar väl sådär va, kan inte tullen värdera varan hej vilt om dom misstänker fuffens?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8