Beställa Michelin pilot road 3 , Teckenbeteckning?

Hegg

Livsnjutare
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Yamaha R1 -07
Hade tänkt beställa ett set från däckonline , men undrar vad det är för skillnad på dessa tre däcken ? Vad står A respektive B för i efter road 3 ?

PILOT ROAD 3 REAR 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C

PILOT ROAD 3 A REAR 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C

PILOT ROAD 3 B REAR 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C

B-modellen ska vara en variant med rejälare stomme för välpackad touring eller de som oftast åker 2 på hojen. A och det omärkta gissar jag på att det är samma men det får gärna någon däckguru uttala sig om/bekräfta.

B-modellen ska vara en variant med rejälare stomme för välpackad touring eller de som oftast åker 2 på hojen. A och det omärkta gissar jag på att det är samma men det får gärna någon däckguru uttala sig om/bekräfta.

A och B varianten har du helt rätt i vad jag har fått höra men som du så vet jag inte säkert på den omärkta.

A och B varianten har du helt rätt i vad jag har fått höra men som du så vet jag inte säkert på den omärkta.[/QUOT

ah ok , men om a och b står för det så är ju det utan märkning det vanliga som man ska köra på antagligen ! Trodde nån beställt där förut som kanske visste ..

ah ok , men om a och b står för det så är ju det utan märkning det vanliga som man ska köra på antagligen ! Trodde nån beställt där förut som kanske visste ..
Nja jag menade alltså att det som är märkt A och det som inte är märkt alls är samma däck, dvs normalt. Det är för övrigt nästan bara tyska sidor som har däcket som är märkt A, samt att priset är detsamma för dessa två men högre för B vilket spädde på min gissning.

Jag såg dock en sida som listade det A-märkta däcket som ett specialdäck för en 4-5 olika hojmärken. Det brukar innebära att de sitter originalmonterade på vissa modeller men jag har inte hört att det skulle betyda att däcket skiljer sig på något sätt.

Men åter igen, skulle vara trevligt att höra vad t ex Fursten eller Tom har att säga kring detta.

Nja jag menade alltså att det som är märkt A och det som inte är märkt alls är samma däck, dvs normalt. Det är för övrigt nästan bara tyska sidor som har däcket som är märkt A, samt att priset är detsamma för dessa två men högre för B vilket spädde på min gissning.

Jag såg dock en sida som listade det A-märkta däcket som ett specialdäck för en 4-5 olika hojmärken. Det brukar innebära att de sitter originalmonterade på vissa modeller men jag har inte hört att det skulle betyda att däcket skiljer sig på något sätt.

Men åter igen, skulle vara trevligt att höra vad t ex Fursten eller Tom har att säga kring detta.

Sitter och väntar in definitivt besked från Michelin.
Men förmodligen är det som så att det är OEM-däck med A-beteckningen.
Med andra ord, däck som rekommenderas av tillverkare till vissa modeller iom heltypsgodkännande bla. (återkommer om det visar sig vara annat besked)
B står, som redan sagts, för en maximerad stabilitet i stommen.

Hade tänkt beställa ett set från däckonline , men undrar vad det är för skillnad på dessa tre däcken ? Vad står A respektive B för i efter road 3 ?

PILOT ROAD 3 REAR 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C

PILOT ROAD 3 A REAR 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C

PILOT ROAD 3 B REAR 180/55 ZR17 TL 73(W) M/C .

Däckonline är billigast på dessa däcken.
60:- inklusive frakt skiljer det på ett set med 120/70-17 och 180/55-17 Pilot Road 3 (mot en svensk sida på nätet)

Last edited:
Tittar man på michelin.se så finns det bara en belastningskapacitet för 180/55-däck. 160/60 har två olika däremot.
Tittar du på michelinmotorcycle.com så finns B omnämt på just 180/55 bak (ovanför storlekarna).

Med andra ord, däck som rekommenderas av tillverkare till vissa modeller iom heltypsgodkännande bla. (återkommer om det visar sig vara annat besked)
B står, som redan sagts, för en maximerad stabilitet i stommen.
Var en hygglig gissning av mig då. :) Om det är som du säger så kan man i princip bortse från det A-märkta däcket för den svenska marknaden.

Last edited:

Dåså...
A-beteckningen är för den tyska marknaden.
Däcket ska tydligen vara förstärkt men jag har inte lyckats få fram varför.
Men Michelin antydde att det hade med Autobahn att göra,
så vi kan väl utgå ifrån att det är förstärkt för höghastighetstouring :)

Med andra ord; Att använda detta däcket är inga problem.

Dåså...

Beställde dem utan nån extra bokstav igår ! Tack för snabba svar och hjälpen !

Dåså...

Ja det förklarar ju varför det fanns nästan uteslutande på tyska sidor.

:tummenupp

Mysko att de kör med extrabeteckningar som ingen begriper när de vedertagna däckbeteckningarna redan finns. Jag menar, hur kan alla vara 58W om de har olika grad av förstärkning? Specialdäck i all ära, men 58W blir ju då rimligen lite missvisande. (58= 236 kg, belastningsindex. W=-270km/h hastighetsindex)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti