beställa mc däck vad e skillnaden?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
tänkte beställa däck från däck online. då däcken där verkar vara betydligt billigare än i sverige.

är ute efter michelin pilot power. problemet är att de finns 4 olika.

michelin pilot power rear
michelin pilot power t rear
michelin pilot power g rear
michelin pilot power w rear

är de någon här inne som vet skillnaden och vet vilket jag skall ha gixxer 1000 -04.

pratade med säljarn men han kunde mycket dåligt svenska. och menade på att de vara samma däck typ.

nån som beställt pilot power därifrån?

freestyle skrev:
2299738 tänkte beställa däck från däck online. då däcken där verkar vara betydligt billigare än i sverige.

är de någon här inne som vet skillnaden och vet vilket jag skall ha gixxer 1000 -04.

pratade med säljarn men han kunde mycket dåligt svenska. och menade på att de vara samma däck typ.

Om jag inte minns fel så beror det på att hojarna i Tyskland är typade med ett visst däck.
I praktiken så ska det inte vara någon skillnad på dem.
Köp det som är billigast.

Om jag har fel så kommer någon ganska snart att påpeka detta...

Kan tipsa dig om att pilot power kostar 950kr för fram och 1550kr för bakdäcket hos www.raceshop.se
Vet inte vad du har fått för pris på annat håll. Men han har bra priser.

Men annars rekomenderar jag att du lägger en hundring till och köper Metzler Sportec M3, som jag skälv använt och va supernöjd med.

freestyle skrev:
2299738 tänkte beställa däck från däck online. då däcken där verkar vara betydligt billigare än i sverige.

Försökte nå Chrille på Michelin för svar,men han var tyvärr på semester till den 7:e augusti..................

Jag lånar denna tråden lite och ställer en skamfråga. :brinnerup

Jag ska köpa ett Bridgestone Batlax 012 till min hoj men det finns ju en massa jävla bokstäver och doningar.

På däcket som sitter på idag står det 012 R och dom som finns att välja på är
RE
RF
RG
RJ

Är det någon som vet vilket som motsvarar mitt??

Tacksam för brådis hjälp för att hinna byta det där däcket någon gång inom kort.

Hedgehog skrev:
2299757 Alla däck har en hastighetssymbol, i form av en bokstav, som indikerar den maximala hastighet som däcket är lämpat för. Hastighets symbol Maximal hastighet km/h mph
N 140 87
P 150 93
Q 160 99
R 170 106
S 180 112
T 190 118
H 210 130
V 240 149
W 270 168
Y 300 186
ZR 240 149

Gissar att det har med olika kvaliteter och krav att göra. Om jag inte minns fel får man inte sätta ett lågfartsdäck på en snabb mc. Innebär att jag ska ha ett W-däck men jag vet inte varför då jag är lika glad när jag kör i 110 :banana
De bokstäver som trådstartaren hänvisar till är inte bokstaven för hastighetsindex.
Gå in på mcdackonline.com och sök på lite däck så ser du vilka bokstäver som det är frågan om.

NoPinky skrev:
2299879 De bokstäver som trådstartaren hänvisar till är inte bokstaven för hastighetsindex.
Gå in på mcdackonline.com och sök på lite däck så ser du vilka bokstäver som det är frågan om.

Jag får leta lite till för just nu är jag blind, vilket jag var vid förra inlägget också :tummenupp

Boffen skrev:

Fick ett liknande svar av Continental Finland då jag skulle beställa Road Attack 180/55 ZR17 tidigare i sommar. Om jag minns rätt fanns det tre olika versioner av dimensionen i fråga. Enligt "Conti-mannen" var det typ samma däck med den skillnaden att de med mera "extra" bokstäver var klassade som originalmonterade på någon viss MC-modell.

Är förövrigt mycket nöjd med Road Attack (klassas som Sport Touring-däck). Monterade ett par veckor innan en resa genom Estland, Lettland och Litauen, och nu när däcket har gått närmare 3500 km syns det knappt att det är avänt...inte alls kantigt ännu trots att det har gått mest rakt fram hittils.

Last edited:
Hjäp en novis i frågan.
Jag har bara hållt på med bilar innan och aldrigt bytt ett däck på hoj tidigare.
Ska man lämna in det eller kan man fixa det lätt själv?
Jag menar fram måste man väl bort med bromsar och bak verkar det lite bök och stök med kedja/kardan osv.

Vad brukar det ca kosta? (innan man ställer sig och burnar bort det lilla befintliga :yoparty )

ST0FFE skrev:
2300327 Hjäp en novis i frågan.
Jag har bara hållt på med bilar innan och aldrigt bytt ett däck på hoj tidigare.
Jag menar fram måste man väl bort med bromsar och bak verkar det lite bök och stök med kedja/kardan osv.

Vad brukar det ca kosta? (innan man ställer sig och burnar bort det lilla befintliga :yoparty )

Beror väl på lite....att ta lös hjulet och montera tillbaka det är inga problem för den normalhändige, bara att ta det lungt och metodiskt så allt kan monteras i omvänd ordning.

Däckhandlare säljer ju gärna däck och då kan de ju lika gärna montera det på fälgen samt balansera också för en liten merkostnad. Problemen kan komma om man som så många gör skaffar däcken själv på annat håll billigare än vad den lokala däckhandlaren kan förmå och bara vill anlita dem då det gäller montering (de får ju inte lika stor förtjänst då). Kan ju inte garantera att det är så men på min förra hoj tog jag loss bakhjulet själv och förde fälgen plus tidigare införskaffat nytt däck till första bästa däckhandlare för montering. Firman i fråga har annars ett gott rykte men min fälg hade gått från näst intill perfekt skick till något helt annat på ett däckbyte (hojjen var en -99:a så den hade nog suttit i däckmaskinen flera gånger innan förra sommaren). Fälgkanten var full med djupa märken och färgen bortnött här och där.

Hade förståss bråttom då jag hämtade hjulet och tittade inte så noga på det utan betalade bara och slängde det i bakluckan. Väl hemma kunde man konstatera det skedda. Stred med tanken på att ställa till med ett mindre krig på däckfirman och kräva ommålning av fälgen mm, men beslöt mig för att tiga och reparera skadorna själv (det blev jättebra med lite bättringsfärg på smal pensel). Ger istället tillbaka genom att aldrig mera använda företagets tjänster och tala skit om dem alltid då tillfälle ges... :)

Har sedan dess bytt däck på fälg hos den lokala Suzuki-service killen. Inte en enda repa hittills och balanserat med mindre vikter än vad som suttit på de originalmonterade däcken.

ST0FFE skrev:
2300327 Hjäp en novis i frågan.

Kan du vrida upp klockan eller skruva en brännvinskork gör du det mekaniska som en vandring i parken.... :)
Kränga däcket å balansera gör du dig en tjänst att lämna in.. annars har du säkerligen fördubblat hela din släkts uttalade svordomar, böjt varenda skruvmejsel i grannskapet och sabbat dina knogar för lång tid framöver.. :huvet :D

BlueBull skrev:
2300396 Kan du vrida upp klockan eller skruva en brännvinskork gör du det mekaniska som en vandring i parken.... :)
Kränga däcket å balansera gör du dig en tjänst att lämna in.. annars har du säkerligen fördubblat hela din släkts uttalade svordomar, böjt varenda skruvmejsel i grannskapet och sabbat dina knogar för lång tid framöver.. :huvet :D

Bra då slipper man grunna på det någe mer :tummenupp

2 öl (3 vid varmt väder)
2 däck järn
1 depåstöd
1 vikelslip
1 vass kniv

Allt som behövs för att byta själv.
Lite gamla vikter och lite matt tejp är också bra att ha.

ocke skrev:
2300440 2 öl (3 vid varmt väder)
2 däck järn
1 depåstöd
1 vikelslip
1 vass kniv

det går inte med blank tejp då, mister gör det själv???? :7peta

NoPinky skrev:
2299879 De bokstäver som trådstartaren hänvisar till är inte bokstaven för hastighetsindex.

Nu har jag sökt och sökt men blir inte klok på vad som skiljer förutom pris och enligt bilder mönster??????

Gör mig klokare :confused:

Så här är det...bokstaven G på michelin pilot power betyder att det är ett däck som orginalmonterats från fabrik på yamaha R1.
Gummiblandningen är densamma på dom som inte är märkta.

ocke skrev:
2300440 2 öl (3 vid varmt väder)
2 däck järn
1 depåstöd
1 vikelslip
1 vass kniv

Jag kan berätta en liten rolig historia ang. byta däck själv...
För några år sen var jag ansvarig för driften av några budbilar, där var det en kille som fick punka på sin bil och istället för att åka till verkstan och få det omlagt så inseterade han i att fixa det själv,
- okej om du vill så får du väl fixa det, men det är ju bara åka dit så fixar dom det på kvart.
- Nej nej jag fixar, det är lugnt.
Jaha, tänkte jag han har väl någon polare som har däckverkstad.

Några timmar senare ringer telefonen och killen låter lite stressad...
- bruschan det hände en grej när jag bytte däcket
- Jaha
- Altså vi har hållt på i flera timmar och det funkar inte
- nehe, vadåra???
- jag måste visa dig, jag fattar inte hur man får av det.
- kom förbi med däcket i morn så kan jag ta en titt.
- okej, hejdå, hejdå...

Det visade sig att dom hade tagit en kniv och skurit bort stommmen på däcket, men sen sitter det ju en förstärkt del på däcket som vilar mot fälgen.
Där blev kniven... Slö :D
Så när jag fick däcket var det en fälg och två fina kransar med gummirester :rofl
Jag hade en bil på detta men jag har tyvärr tappat bort den :(

Nu vet ni hur man inte gör :hihi

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back