Beställa i usa

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
Ducati Streetfighter
hej är det någon som har erfarenhet av att beställa från USA när firman vill ta betalt via ett visakort det känns inte riktigt tryggt att lämna ut visakorts nummret går det att göra på något annat smart sätt

qungen skrev:
hej är det någon som har erfarenhet av att beställa från USA när firman vill ta betalt via ett visakort det känns inte riktigt tryggt att lämna ut visakorts nummret går det att göra på något annat smart sätt

Maila och fråga dom!?
Det är smidigast för dom att ta betalt med VISA kortet.
Ett råd är att att ha exakt belopp för just de köpet ex. 100$ x 7,10kr = 710Kr på kontot.
Personligen så blev jag blåst av www.revlimiterracing.com på 50$, men man ska inte dra alla företag över en kam.....

Jannis

qungen skrev:

Tjenare!
Kolla bara om det verkar vara en seriös firma så e det inga problem!!
Har själv beställt ett par gånger från Canada med Visa korts nummer...dem har alltid dragit EXAKT vad det kostade inget mer! :brinnerup

Så det är nog inga problem....annars kan du ha exakta pengar på kontot bara om du känner dig osäker....men jag tror inte det är några problem..
dock kan leverans tiden variera...det har det gjort för mig iallafall.

Lycka till! :tummenupp

Mvh Marcus

Om du har Nordea så kan du ordna ett tillfälligt visakortsnummer som bara är giltigt för ett köp.

_-Mackan-_ skrev:
Tjenare!
Kolla bara om det verkar vara en seriös firma så e det inga problem!!
Har själv beställt ett par gånger från Canada med Visa korts nummer...dem har alltid dragit EXAKT vad det kostade inget mer! :brinnerup

Så det är nog inga problem....annars kan du ha exakta pengar på kontot bara om du känner dig osäker....men jag tror inte det är några problem..
dock kan leverans tiden variera...det har det gjort för mig iallafall.

Lycka till! :tummenupp

Mvh Marcus
Tack för tipsen men jag tänkte på det här med att bara ha det belopp som ska dras från kontot kan dom inte dra pengar vid ett senare tillfälle åxo utan att jag har beställt något och om dom gör det så är det svårt att kunna fåtillbaka pengarna det är ju lite långt att åka till usa och kräva tillbaka stålarna

qungen skrev:
Tack för tipsen men jag tänkte på det här med att bara ha det belopp som ska dras från kontot kan dom inte dra pengar vid ett senare tillfälle åxo utan att jag har beställt något och om dom gör det så är det svårt att kunna fåtillbaka pengarna det är ju lite långt att åka till usa och kräva tillbaka stålarna

Alltså, handlar du på vi säger...ja någpn mindre butik här nånstans i Sverige där du drar ditt Visa kort..dem kan ju lika gärna dra pengar vid ett senare tillfälle, eller hur? jag har då aldrig varit med om att NÅGON annan butik där jag dragit mitt visa kort, har gjort detta.....så varför skulle då denna butik i USA då göra det?? klart risken finns ju....den finns ju alltid när du handlar med ett visa kort...där dem exempel vis drar det manuellt...
Jag tror inte det är någon fara....pratar bara av egen erfarenhet! Har som sagt aldrig varit problem för mig, har dock blivit orolig nån gång om det kommer något paket eller inte p.g.a den långa post prossesen....men det har alltid dykt upp förr el. senare... :tummenupp

Eller prova Pay Pal som tipsen på länken ovan, har ej provat själv men det kanske funkar...
p.s (jag beställde min första grej för typ 200 spänn eller nåt för att jag också var osäker till en början....så pröva att kanske beställa någon mindre grej före du beställer det större du ska ha)

Last edited:
E-kort

Själv brukar jag använda mig av föreningssparbankens e-kort.
Hur smidigt som helst.

1: Knappa in hur mycket du ska handla för.
2: Välj hur lång tid det ska vara giltigt
3: Sen skapas ett nytt kortnummer direkt på skärmen
4: Knappa in det istället för det du har på kortet i fickan.

5: Tänk på att om du köper flygbiljetter kan det krävas att du har ditt kort som du betalt dem med för att få ut dem...Då kan det bli problem...

qungen skrev:

Kolla med din bank, de flesta kan ordna tillfälliga visa kort, som är giltiga 3 månader eller dylikt.
Ibland kan du själv få sätta in pengarna direkt på affärens konto nr.
Kolla bara att dom skickar paketet som en gåva, så slipper du en massa onödiga avgifter, skatt och tull t ex.
Det kan ta tid att få sakerna där ifrån, har ibland tagit 1 vecka och nån gång 3 månader.

Nemesis skrev:
Personligen så blev jag blåst av www.revlimiterracing.com på 50$, men man ska inte dra alla företag över en kam.....
Jannis

Varför pratar du inte med din bank och säger som det är då? De borde kunna ta tillbaka betalningen. Eller det kanske inte fungerar om man själv gjort överföringen förresten?

Skaffa ett kreditkort o koppla det till Paypal.
Kreditkort är bra, då slipper man ligga ute med pengar om något kukar ur.
De stora kreditbolagen håller kunderna skadelösa vid tvist (enl deras policy iaf).

//Peter

qungen skrev:

Jag har använt mitt kort en massa gånger till köp i USA och UK. Inga som helst problem. Jag har varit på resor där, handlat på postorder över nätet och köpt böcker, prenumerationer, prylar mm...

Dock säger jag inte att du inte kan få. Dom snodde min mors nummer när hon var i Florida för en massa år sedan, men det reddes ut. Dom hade till och med använt hennes karbonpapper som mall till att förfalska namnteckningen på en annan slip. Det är nog nästan farligare att använda kortet på resaturanger än på internet tror jag.

I alla fall så vill bankerna skrämma oss till försiktighet. Komihåg att du inte kan debiteras för någonting du inte skrivit på, gjort en skriftlig beställning eller PIN-kod. Det är upp till affären att visa att det är en riktig beställning. När du gör en beställning på telefon, så är det affären som tar risken. Det är en kalkylerad risk som affärerna tar. Däremot kan dom kräva godset tillbaka om du skulle börja krångla med dom. Om affären skulle få en massa klagomål på sig så dröjer det nog inte länge innan dom är av med sin VISA rättighet. Vem fan kan göra business i USA utan att ta KK????

Handlar du på postorder så är det så att man oftast endast skeppar till adressen som kortet är utställt på. I alla fall från UK.

Om det vore så att du inte FICK LÄMNA UT NUMRET, hur skulle du då någonsin kunna använda kortet på restaurant, taxi, affär mm... Där kan man ju skriva av numret lätt som en plätt.

Det här är till slut bankernas problem. Inte ditt, även om dom vill få dig att tro det. Du skulle kunna få besvär på vägen men dom brukar dom lösa sig.

/Peter

Tack för alla fina råd o tips det verkar som att det inte är så mycket att oroa sig för att lämmna kortnummret jag gör ett försök så får jag se om det funkar :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT