Beställa hjälm utomlands ?

Blaxxor

Medlem
Gick med
15 Nov 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -00
Nu är det hjälmköpardags. Bestämt mig för en Shoei XR1100 och funderar på om det finns några pengar att tjäna på att beställa utomlands ? Eller är man dum om man ens tänker tanken ?

Har ni några bra sidor med egna erfarenheter som man skulle våga beställa ifrån ?

Har tittat på FC-moto (enda sidan jag har lite koll på, men färgsättningen jag vill ha fanns inte där).

Lite tips, råd och egna erfarenheter tas gärna emot.

Mvh Stellan

ebay kan ju vara ett alternativ om man hittar prylarna där, men då bör man kolla upp firman man tänker beställa från. Kolla deras rating och kommentarer från andra köpare.
Jag handlar via http://ebay.co.uk ibland.

Handlat på helmetcity.co.uk.
En Shoei X-spirit II. Fick rätt strl, färg och snabb leverans. Smidigt och billigt. Så det funkade alldeles utmärkt.

Oxå handlat från helmetcity , bra pris & snabb leverans .Tror jag gav 2500 för en XR1100 förra året

Kikade precis på helmetcity.co.uk och får säga att priserna är riktigt bra! Skulle få betala 4910:- totalt med frakt för en Shoei X-Spirit II Kiyonari 2 TC6 :tummenupp

Kanske är på tiden att byta ut sin gamla X-spirit mot 2:a generationen?

Jag kör med billig fulhjälm från Biltema. Hade jag haft en Shoei-kruka hade jag kört ihjäl mig dIreCkt :)

Jag kör med billig fulhjälm från Biltema. Hade jag haft en Shoei-kruka hade jag kört ihjäl mig dIreCkt :)

Vissa hävdar ju bestämt att köra utan hjälm är det säkraste som finns, då man kör därefter ;) så kanske har du en poäng där

Har lite problem att hitta färgsättningen jag vill ha. Verkar som om den är ny 2012 så gissar att det kan bero på det.

Där jag hittar den modellen (XR1100 Bradley TC-1) så verkar det skilja runt 1000kr mot i Sverige, och då är inte frakten inräknad. Så det kanske inte blir så mycket billigare att beställa utomlands.

Halloj! Jag beställde nyligen en xr1100 från MSG bike gear.. Betalade 3400 för hjälm, svart visir, pinlock samt frakt.. Tyckte det va en bra deal:)

Har lite problem att hitta färgsättningen jag vill ha. Verkar som om den är ny 2012 så gissar att det kan bero på det.

Där jag hittar den modellen (XR1100 Bradley TC-1) så verkar det skilja runt 1000kr mot i Sverige, och då är inte frakten inräknad. Så det kanske inte blir så mycket billigare att beställa utomlands.

Mja, där kan du ha en poäng, om du vill ha en specifik färgsättning klart, men jag valde medvetet en vit för att det var billigast. Jämförelsevis med Swe var det väl en 2k eller 2,5k skillnad. Jag ville ha det bästa jag kunde hitta till bästa möjliga pris. Ingen hinner titta närmare på hjälmen ändå när man passerar :)

Mja, där kan du ha en poäng, om du vill ha en specifik färgsättning klart, men jag valde medvetet en vit för att det var billigast. Jämförelsevis med Swe var det väl en 2k eller 2,5k skillnad. Jag ville ha det bästa jag kunde hitta till bästa möjliga pris. Ingen hinner titta närmare på hjälmen ändå när man passerar :)

Är nog som du säger. Vill man bara ha modellen, utan speciell färgsättning så finns det nog en del pengar att spara in. "Tyvärr" så vill man ju ha en speciell lackering och då känns det inte som om det finns så mycket pengar att spara jämför att köpa lokalt. Speciellt inte om man vill ha en färgsättning ny för 2012 :/

Tycker det är lite konstigt med färgsättningen på extra visir. Vill ha ett som verkligen ser svart ut utifrån, men hittar bara röktonade. Ser dom verkligen svarta ut utifrån eller ser man att dom bara är tonade ?

Är nog som du säger. Vill man bara ha modellen, utan speciell färgsättning så finns det nog en del pengar att spara in. "Tyvärr" så vill man ju ha en speciell lackering och då känns det inte som om det finns så mycket pengar att spara jämför att köpa lokalt. Speciellt inte om man vill ha en färgsättning ny för 2012 :/

Tycker det är lite konstigt med färgsättningen på extra visir. Vill ha ett som verkligen ser svart ut utifrån, men hittar bara röktonade. Ser dom verkligen svarta ut utifrån eller ser man att dom bara är tonade ?

Har du då räknat med att man ofta får med valfritt visir på köpet utomlands och att det kostar runt 600 kr extra i Sverige? Om man nu vill ha annat än klart visir då...

http://lidsdirect.co.uk/
Vet att de har bra priser emallanåt. Har dock inte själv handlat där, men flera andra här från SH.

Jag har handlat hjälm, handskar + lite annat från LidsDirect. När paketet kom saknades vissa delar till hjälmen, t.ex. extra visir. Troligtvis har någon klåfingrig person norpat dem ur lådan på deras lager... Jag mailade dem och efter någon dag fick jag ett paket med de saker som saknades. De löste det snabbt och utan problem!

Jag har för mig att skyddsutrustning är momsbefriat i UK. Därför kan det vara rätt stor skillnad i pris jämfört med Sverige.

Jag har för mig att skyddsutrustning är momsbefriat i UK. Därför kan det vara rätt stor skillnad i pris jämfört med Sverige.

Och tycker man att Sverige har rätt till momsen ska man naturligtvis betala in den korrekt. Skulle säkert Ljugholt ha gjort iaf...

FC-moto fungerade bra för dig.. och jag SPARADE några kr.

Bara till att kööööööpa :-)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup