Beställa fr USA...

Utklipp : Ändrad beloppsgräns för tullfrihet
Beloppsgränsen för tullfrihet för försändelser av ringa värde höjs den 1 januari 2010 från 1 500 kronor till 1 600 kronor.
Förordning (EG) nr 1186/2009 (artikel 23).

Dvs man använder sig av förmånskod C07 när man importdeklarerar.

PS : Mitt jobb består av importklarering från 3:e land, försöker ej vara en besserwisser :tummenupp

Men är det inte skillnad på tullfrihet och momsen vi får pröjsa..
Tullen är ju oftast bara på 2-5% så det gör ju varken till eller från
såvida man inte shoppar loss för riktigt stora siffror..
Momsen är ju det som svider :(

Jag har då fått pröjsa åtminstone moms för allt jag har importerat från icke EU land och det har då varit under 1500:- ett flertal gånger..

Men är det inte skillnad på tullfrihet och momsen vi får pröjsa..
Tullen är ju oftast bara på 2-5% så det gör ju varken till eller från
såvida man inte shoppar loss för riktigt stora siffror..
Momsen är ju det som svider :(

Jag har då fått pröjsa åtminstone moms för allt jag har importerat från icke EU land och det har då varit under 1500:- ett flertal gånger..

Du har rätt, skrev jag inte tullfrihet? (orkar inte bläddra och kolla :rolleyes:). Moms tillkommer alltid om det är rena köp, 25 % på det mesta förutom böcker, papper/tidningar/docs och mat.

Tullkostnaden är en liten del, dock så ska man komma ihåg att kommer man undan tullkostnanden, så sänks även momskostnaden då tull ingår i momsuträkningen. Enda sättet att komma undan är att godset kommer in som gåva (500 kr), personligt gods upp till 1500 kr om tullverket ej ökat (exphanldingar krävs) och ev om paketet slinker förbi obemärkt i systemen. Alla mina köp från HK/CN har resulterat i gåvor då godset har gått med posten :D, rent generellt så verkar postarbetare vara lata.

Du har rätt, skrev jag inte tullfrihet? (orkar inte bläddra och kolla :rolleyes:). Moms tillkommer alltid om det är rena köp, 25 % på det mesta förutom böcker, papper/tidningar/docs och mat.

Tullkostnaden är en liten del, dock så ska man komma ihåg att kommer man undan tullkostnanden, så sänks även momskostnaden då tull ingår i momsuträkningen. Enda sättet att komma undan är att godset kommer in som gåva (500 kr), personligt gods upp till 1500 kr om tullverket ej ökat (exphanldingar krävs) och ev om paketet slinker förbi obemärkt i systemen. Alla mina köp från HK/CN har resulterat i gåvor då godset har gått med posten :D, rent generellt så verkar postarbetare vara lata.

jojo... Det skar sig lite i skallen bara när Tullguiden säger 500 spänn more or less och nästa dokument säger 1600:-... :hihi
Och finns det helt lagliga sätt att få igenom saker utan moms och tull så är det ju alltid kul att lära sig... :D

Jupps... Posten är faktiskt riktigt bra att ha och göra med på det viset...
mycket slinker igenom för att dom inte orkar..
Sen finns det små speditionsfirmor som också är väääldigt enkla att
ha och göra med... Men det funkar bara för större saker, en pall fälg och däck, bilar o.dyl. :D

http://www.tullverket.se/download/18.f85af7125935c3ae38000489/tullnytt_21_09.pdf

Utklipp : Ändrad beloppsgräns för tullfrihet
Beloppsgränsen för tullfrihet för försändelser av ringa värde höjs den 1 januari 2010 från 1 500 kronor till 1 600 kronor.
Förordning (EG) nr 1186/2009 (artikel 23).

Dvs man använder sig av förmånskod C07 när man importdeklarerar.

PS : Mitt jobb består av importklarering från 3:e land, försöker ej vara en besserwisser :tummenupp

Se på fan, men det betyder ju att dom har gjort fel ett antal ggr när man handlat då.

Besserwisser tänkte jag inte, men snarare att det här kan aldrig stämma, det har han läst på aftonbladet eller nåt sånt. :D

Men jävligt bra att faktiskt få lite fakta på det, så man ska koda det med C07 då så har man ryggen fri?

Se på fan, men det betyder ju att dom har gjort fel ett antal ggr när man handlat då.

Besserwisser tänkte jag inte, men snarare att det här kan aldrig stämma, det har han läst på aftonbladet eller nåt sånt. :D

Men jävligt bra att faktiskt få lite fakta på det, så man ska koda det med C07 då så har man ryggen fri?

Vid import av eget gods och då krävs exporthandlingar som jag förstog det så det är fortfarande 500:- som gäller när du köper det utanför Eu

Vid import av eget gods och då krävs exporthandlingar som jag förstog det så det är fortfarande 500:- som gäller när du köper det utanför Eu

Lugna sig nu lite grappar.

så man ska koda det med C07 då så har man ryggen fri?
Precis :)

• Nybeställning på varor under 1600 SEK = ingen tull, dock moms. Anv förmåndskod C07. Är det moms, kräv en omprövning, vägrar speditören göra en omprövning, ring tullverket och gör det kostnadsfritt.
  • Gåvor = 500 kr eller mindre, får ej komma ifrån ett företag till en privatperson.
  • Personligt gods = under 1700 sek, inga exp.uppgifter behövs lämnas till speditören (inget mitt företag kräver iaf), tullverket kan kräva det i efterhand men gör det 1 ggr av 100.
    1700 sek och upp krävs det att man lämnar in en flyttförsäkran med speciella uppgifter.

Blev tvungen att kolla upp info ang personligt gods då jag oftast tullar in till företag :tungan

Cooolt... Så hur faen får man posten att koda det som en C07:a då?
Finns det nån blankett man ska skicka till tullen/förtullaren eller?
För som privatperson så får man det ju oftast tullat och klart i handen...
"Hämta ut på Olles Kiosk och pröjsa massor!"
Vad tjänar man på att göra en omprövning av momsen?
Man måste väl skicka in ett kvitto? Förvisso kan man ju skriva ett eget men om det inte stämmer med vad som står på lådan så blir det väl svårt??

Är det inte onödigt att beställa rullskridskor från Usa? Femton sekunders googling och så hittade jag den här sidan http://www.skatepro.dk/sv/c22_29_61.htm

Jag har svårt att se hur det skulle vara svårare att få tag i side by side skates genom att beställa härifrån än att behöva hålla på med frakt och tull från Usa.

Är det inte onödigt att beställa rullskridskor från Usa? Femton sekunders googling och så hittade jag den här sidan http://www.skatepro.dk/sv/c22_29_61.htm

Jag har svårt att se hur det skulle vara svårare att få tag i side by side skates genom att beställa härifrån än att behöva hålla på med frakt och tull från Usa.

Oh du e snabb:), 15 sek... nja vill ha ett speciellt märke och typ
så därför verkar det lite svårare att få tag i på närmare håll, hittar du ngt så blir ingen annan gladare än JAG!:tummenupp

http://www.rollerskates.com/Riedell-121-Palomino-Deluxe-Ladies-p/r121fdlx-gry.htm

Global Sales + 1.415.447.1800
Bara ringa ju...

TaCk för upplysningen..., men de kommer väl inte närmare för att jag ringer:va, honkiie tyckte det var onödigt att beställa från usa...helt klart enklare att beställa inom EU, men har inte hittat ngn återförsäljare där, borde kanske köra import till ftg, då får man i alla fall kvitta momsen, men då kanske ngr andra avgifter tillkommer:(...

TaCk för upplysningen..., men de kommer väl inte närmare för att jag ringer:va, honkiie tyckte det var onödigt att beställa från usa...helt klart enklare att beställa inom EU, men har inte hittat ngn återförsäljare där, borde kanske köra import till ftg, då får man i alla fall kvitta momsen, men då kanske ngr andra avgifter tillkommer:(...

Om du ringer o säger att du vill köpa dedär så säger de ju, åh va bra, ge oss adress osv så skickar vi ett par, klart!

Om du ringer o säger att du vill köpa dedär så säger de ju, åh va bra, ge oss adress osv så skickar vi ett par, klart!

nähä?!, Problemet är ju inte ATT beställa, utan hur man kommer undan billigast, du vet, det som alla alltid strävar efter (finns ngn microekonomisk teori...som jag förträngt), få så mkt som möjligt för så lite som möjligt...:banana, helst helt j-v gratis!:D

Kolla med deras Engelska återförsäljare: http://www.everglides.co.uk/html/roller_skates.html

18% moms i England och ingen skatt/tull/moms vid import

Tack för tipset:tummenupp, har checkat ngr olika men inte hittat modellen, kanske borde kolla om ngn skateaffär kan plocka in ett par tillsammans med kläder/skor..., men chansen e väl liten att de fortfarande producerar ngr produkter där, allt går väl via kina...

Skulle inte förvåna mig om sådant här byggs på beställning så det nog bara att maila och höra, om det är rullskidskor som på bilden du vill ha, skicka med en bild så kanske dom har liknande delar hemma som dom kan slänga ihop.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph