Beställa delar från USA, betalningsproblematik.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hej!

Jag ska beställa lite delar från en webshop i USA för ca 1500 kr. Jag kontaktade dem genom deras hemsida för att fråga om dom levererar utanför sverige.
Fick svaret att det inte är några problem men att deras sida bara fungerar för beställningar från nord amerika. Men om vi genomför affären över telefon eller email så kan han hjälpa mig, sa t o m att han kunde hjälpa mig med tullen när jag frågade om det.

Till problemet, jag är inte så sugen på att maila min kreditkortsinformation till honom kanske inte berätta den över telefon heller. Hur kan jag vara säker på att han debiterar rätt summa eller inte använder mitt kortnummer till andra tråkiga saker.

Vad finns det för andra smidiga sätt att föra över pengar, om vi kommer överens om en summa kan jag tänka mig föra över pengar. I värsta fall blir jag blåst på 1500 men jag har inte lämnat ut mitt kontokortsnummer.

Jag skulle alltså kunna tänka mig sätta in pengar på hans konto i förväg i värsta fall, men inte maila mitt kontokortsnummer.

Några tips? Är jag onödigt paranoid?

/Karl

Siten är förresten powers-edge.com

neteller har en tjänst som gör att man får virtuella kreditkort som bara gäller en gång, han kan visserligen debitera mera men inte använda kortet flera gånger.

går det inte att använda ett paypal konto där du sätter över till hans konto?

Som sagt paypal funkar, annars kan du göra en bank wiring (banköverföring).
Fråga efter hans uppgifter, du behöver.
Namn och address på säljaren, namn plus address på banken.
säljarens Kontonr(account number) och bankens routing number.
Sen gör du överföringen själv med internetbanken.
Har gjort så flera ggr när jag köpt bilar av privatpersoner, handlar jag delar använder jag alltid kreditkortet eller paypal.

Last edited:
Sk virtuella kreditkortsnummer funkar sällan i USA då deras system larmar för att kortet inte finns i verkligheten.
Jag har gjort så att jag skaffat ett extra Visa-kort (50kr/år) som jag knutit till ett separat konto.
Detta kort används till internetköp mm. och jag har aldrig mer pengar än vad som behövs på det kontot.

Sk virtuella kreditkortsnummer funkar sällan i USA då deras system larmar för att kortet inte finns i verkligheten.
Jag har gjort så att jag skaffat ett extra Visa-kort (50kr/år) som jag knutit till ett separat konto.
Detta kort används till internetköp mm. och jag har aldrig mer pengar än vad som behövs på det kontot.

Det ska gå om man kan betala med Visakortet i vanliga fall, jag har skapat såna kort flertalet gånger och pyntat med både i Kina och Usa. Vad har du för bank, det kan ju vara så att det skiljer sig mellan e-korten på det viset. Jag har Swedbank och det fungerade för 2 månader sedan.

Men jag förstår inte varför det inte går att beställa i deras webshop för, skulle det mot förmodan vara så att den känner av att du inte är från Usa så får du ju gå in via proxy och beställa nåt för 1500:- och meddela affären det så de inte skickar den varan utan det du ska ha.

Stoppa i en bunt med dollar i ett kuvert och skicka med snigelpost. Garanterat säkert om du är rädd om dina kreditkort.

Det ska gå om man kan betala med Visakortet i vanliga fall, jag har skapat såna kort flertalet gånger och pyntat med både i Kina och Usa. Vad har du för bank, det kan ju vara så att det skiljer sig mellan e-korten på det viset. Jag har Swedbank och det fungerade för 2 månader sedan.

Men jag förstår inte varför det inte går att beställa i deras webshop för, skulle det mot förmodan vara så att den känner av att du inte är från Usa så får du ju gå in via proxy och beställa nåt för 1500:- och meddela affären det så de inte skickar den varan utan det du ska ha.

Kör också swedbank, hur det är nu ska jag inte svära på men när jag handlade på e-kort för ca 2 år sen så fick jag ofta felmedelandet att kortet inte existerade, samma butiker genomförde köpet direkt när jag handlade på mitt riktiga kort.
Att köra dubbla visakort är dessutom ett enkelt sätt att slippa problem om man skulle bli bestulen utomlands, då har man alltid ett reservkort som man kan skicka in stålars på med ett telefonsamtal.

Skaffa ett paypalkonto, be han att skicka en pengaförfrågan till din paypal. Då får du ett mail att säljaren skickat en sådan förfrågan, när du loggar in på paypal ser du om han skickat en pengaförfrågan och stämmer allt så accepterar du det.

Kör också swedbank, hur det är nu ska jag inte svära på men när jag handlade på e-kort för ca 2 år sen så fick jag ofta felmedelandet att kortet inte existerade, samma butiker genomförde köpet direkt när jag handlade på mitt riktiga kort.
Att köra dubbla visakort är dessutom ett enkelt sätt att slippa problem om man skulle bli bestulen utomlands, då har man alltid ett reservkort som man kan skicka in stålars på med ett telefonsamtal.

Åfan, jag har aldrig upplevt det problemet faktiskt då det händer att jag shoppar på ställen som inte erbjuder paypal alla gånger. Jag kör också med dubbla (trippla) kort och det är som du säger jävligt smidigt när man är utomlands då man har det ena kortet i passet och det andra i bögslungan :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg