För länge sedan fick man en "värdecheck" som man skulle ge till parabolinstallatören så kunde han fakturera Kanal Digital, jag gav bort min till en installatör och installerade min parabol själv, klart smidigast.
Att installera parabolen själv är skitenkelt (jag har monterat flera vid det här laget)
Det underlättar något om man har en "satfinder" men digitalboxarna nuförtiden har så pass bra inbyggda signalstyrkemätare att det inte är nödvändigt.
1. Leta upp en vägg som pekar mot söder och inte skyms av träd eller annat.
2. ställ in vinkeln i horisontalplanet enligt medföljande tabell (beror på hur långt norrut du bor)
3: skruva fast fästet på väggen
4. Skruva fast parabolen löst på väggfästet så att du kan vrida den sakta fram och tillbaka¨
5. Dra in sladden till digitalmottagren och anslut den.
6: Ställ boxen i installationsläge och kolla signalstyrkan, vrid sakta parabolen några grader fram och tillbaka från rakt söderut (använd kompass, hittils har jag alltid gissat fel på sisådär 20grader)
När du hittar signalmaximum drar du fast parabolen, vill du vara noga så lossar du skruvarna för justering i horisontalplanet och letar fram signalmaximum igen om inte tabellen stämmer. (det gör den nästan alltid)
Plättlätt, och du slipper vänta in en installatör, skulle du totalfaila med installationen har du ju checken kvar...