Beslutsångest

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Norrköping
Hoj
KTM Duke 690-13
Har återfått suget att skaffa MC igen efter ett uppehåll. Senaste var en Yamaha XT660X.

Har fastnat för två cyklar, båda från KTM. Antingen 690 SMC-R eller 690 Duke.
Förstår att de är två olika cyklar, men vill fortfarande få era synpunkter vilken väg man ska gå.

Kommer användas både för att pendla lite till jobbet, och åka lite turer med. Är inte ute efter att åka långt eller motorväg.

Vilka olika karaktärsdrag kännetecknar de två olika? Vilka frågor skall man beakta i valet?
 
har du tänkt och busa med så köp en smc-r duken är en bättre pendlar hoj har en av varje men smc-ren går först :)
 
SMC-R är ju skitfräck! :D

Tycker personligen att 690 Duke ger ett konstigt intryck, något som låter som en enduro eller motardstånka ska även se ut som en sådan! :gråta
 
Från början var jag helt inställd på en SMC-R, men började efter ett tag snegla på Duke också.
Vad jag kan hitta på nätet så fungerar Duke mer allround. Jag vill ha en cykel som jag både kan pendla till jobbet ibland (ca 1.5mil enkel resa på 90km/h väg), men också bara starta och åka ut en kortare tur på mindre krokiga vägar. Kommer inte åka bana vad jag tänkt.

Duke tycker jag är riktigt snygg i vissa vinklar, men inte alls i andra...

Visst vore det bösta att ha båda, men jag får nog vara glad om det blir en... :tungan

Är det nån skillnad på efterfrågan på beg marknanden mellan dem? Andrahandsvärde?
 
Pendla 1.5 mil kan man ju göra med en gammal 125:a från -79.

Köp en SMC
 
Från början var jag helt inställd på en SMC-R, men började efter ett tag snegla på Duke också.
Vad jag kan hitta på nätet så fungerar Duke mer allround. Jag vill ha en cykel som jag både kan pendla till jobbet ibland (ca 1.5mil enkel resa på 90km/h väg), men också bara starta och åka ut en kortare tur på mindre krokiga vägar. Kommer inte åka bana vad jag tänkt.

Duke tycker jag är riktigt snygg i vissa vinklar, men inte alls i andra...

Visst vore det bösta att ha båda, men jag får nog vara glad om det blir en... :tungan

Är det nån skillnad på efterfrågan på beg marknanden mellan dem? Andrahandsvärde?
Du antyder att 1,5 mil är lite i överkant för en motard, då måste jag fråga vad en kortare tur är, 300 m? För mig är en kortare tur cirkus 15 mil och en längre +50 mil, 15 km till jobbet är ju ingenting! :va
 
Nä, hade ingen antydan att 1.5mil var långt för en motard. Mestadels kommer bli pendling till jobbet och lite oplanerade småturer, men det kommer säkert bli en del längre turer (5-10mil) också men inte så ofta.

SMC-R'n är snygg, Duke tycker jag är snygg i vissa vinklar men från vissa vinklar kan jag inte undgå att tycka den ser lite konstig ut. Kan inte bestämma mig vad jag tycker om Duke'ens utseeende.
 
Som jag förstått är det samma motor i SMC-R och Duke?
Därmed samma effekt och prestanda?
Jag förstår inte varför SMC-R i så fall har ett högre pris än Duke som ny? Duke har ju dessutom ABS.
Eller är det helt enkelt marknadspriser, dvs KTm kan ta ut mer för SMC-R?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top