Beslutsångest, sporthoj eller street?

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Sålde min gixxer 1000 k8 i höstas som jag kört två underbara säsonger för att testa streetfighter hoj tänkte jag :)

Sen dess har jag plöjt blocket varje ledig minut på alla superduke 990 som kommit ut och härom dagen kom det ut en som verkade vettig och med den utrustningen jag efterfrågar! samtidigt kommer det ut en CBR1000 -09 som ochså hade det där lilla extra jag alltid velat ha:)

Så min fråga till er är!
Kommer jag bli besviken på superduken? är livrädd för att gå ner i effekt och känna av det för mycket, är medveten om att det är svårt att gemföra en sport 4:a med en v-twin men ni som har gått från sport hoj till SD vad tycker ni? ångrar ni er??

//Fredrik
 
Det verkar som att du behöver en sporthoj för annat än effekten tror jag..
Kör du inte mycket bana så är Duken ett redigt bra val för gata/bana.

Mitt råd: Prova, men lämna snoppmätarn hemma.
Jag gick från Ducati 916SPS superduper extra allt till touring halvoffroadare och har lika skoj på kurviga vägar för det, även om den bara har 145 bakhjulshäst. Är du verkligen orolig för effekt så är det väll bara kolla på en Big King eller Ducati Streetfighter.
 
Det verkar som att du behöver en sporthoj för annat än effekten tror jag..
Kör du inte mycket bana så är Duken ett redigt bra val för gata/bana.

Mitt råd: Prova, men lämna snoppmätarn hemma.
Jag gick från Ducati 916SPS superduper extra allt till touring halvoffroadare och har lika skoj på kurviga vägar för det, även om den bara har 145 bakhjulshäst. Är du verkligen orolig för effekt så är det väll bara kolla på en Big King eller Ducati Streetfighter.

tack för svaret! men förstår inte riktigt vad du menar med att jag ska lämna snoppmätaren hemma? jag åker både långa och korta streckor! därav vill jag ha den mest flexibla hojen:)
 
Har du provkört en Sd990? Man har det väldigt kul med en sådan. Sedan såklart ska du köpa den som passar dig och som ger bäst magkänsla för dig.
 
Lite beroende på hur lång eller kort du är själv, så är ju oftast den med upprätt sittställning mest flexibel (bekvämast att bara kasta sig iväg på oavsett hastighet) Och det finns några andra "Street" än SD. Med effekt motsvarande din Gixxer dessutom.
 
Effekten spelar inte så stor roll om utväxlingen är anpassad för den lägre effekten. Har en (för tillfället lite knycklig) enduro som står i garaget som inte har på långa vägar lika mycket effekt som sporthojarna som står där, men inte känns den slö och tråkig för det. Den bara toppar ur väldigt mycket tidigare. Den är skitskoj att köra på ändå, för det känns som om det går så in i helvete fort hela tiden på den. :hihi
 
Nej, du kommer inte bli besviken. Mitt problem med japs-sportar är att de inte känns speciellt dramatiska. Ja, de är sjukligt snabba och till och med bekväma. De är pålitliga. Men eftersom de är byggda för att klara av extremt höga hastigheter egentligen utan någon större dramatik blir de i mina ögon (oj vad jag kommer bli pissad på nu) lite tråkiga. Kör du mycket bana, ja du kanske du ska ha en sportis. Annars kommer du ha mycket roligare på en SD. Helt annan motorkaraktär och galet rolig leksak.
 
Har man råd så går alltid en sporthoj före alla andra hojar i min värld. De fungerar till allt från bankörning, touring, glida i stan och goa turer på landsvägen. Enda som suger är försäkringen. Men det blir billigare med åren och särskilt de äldre sporthojarna. Men nya R1 och Panigale 1299 väcker ett sjukt "vill-ha-begär":tummenupp
 
Jag bytte jämnt mot min retta till en sd, va som å åka trimmad moppe i jämnförelse, hade den inte alltför länge mao. Men det är bara min åsikt. Prova en först vettja:tummenupp
 
Jag har gått ifrån sporthoj till streethoj för 1½ år sen ungefär och jag ångrar inget.
Visst är det mer vind och ska du köra fort så känns det som att du måste luta dig en meter framåt (jag har långa armar).
Men överlag slår det sporthoj. Visst är det slöare över 200km/h pga vindmotståndet men ärligt talat klarar jag mig utan det. :rolleyes:

Bekvämare är det också och med twin behöver du inte köra i 100 för att powerwheela som på en radfyra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top