Beslutsångest: cbr1000f vs gsx-r1100w

Val av motorcykel

• Antal röstningar
    0

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Jaha, då var det dax för hojköp äntligen! Gått och väntat hela vinter efter en lyckad uppkörning i oktober :yoparty

Hade "bestämt" mig för en fin cbr1000f -97 men har nu stött på en gsx-r1100 -98 för samma pengar!
Valet och kvalet nu....:huvet (fel färger på denna Honda-bild)

Vad säger majoriteten här inne tro? Dom står på skilda håll i landet så jobbigt läge för provkörning av båda.

Bifogat

• 1998_GSX-R1100W_wblue_520.jpg
    1998_GSX-R1100W_wblue_520.jpg
    98.6 KB · Visningar: 211
  • 17_501.jpg
    17_501.jpg
    12.3 KB · Visningar: 103
Man är ju 30+ och är ute efter nåt snyggt, snabbt, problemfritt samt "komfortabelt".....
Hondan i fråga är svart och klart snyggast enligt mig, men "vattenbuffeln" är ju en gammal våt tonårsdröm!

Av dom där och man ska gå efter det man ser med ögat hade jag valt gixxern,och ska man blanda in köregenskaper osv kan jag icke svara då jag ej kört hondan.

Vad ligger priset på cyklarna du kikat på?

För det första: ingen av dessa är nån nybörjarhoj, bara så du vet. Bägge är kraftfulla hojar som lätt gör över 250.
Jag är ju partisk, som du ser i min info, så jag tycker du ska köpa Hondan. Den kommer att ge dig både billigare och fler problemfria mil, och inte minst bekvämare mil! Jag betalar ca 4800:- helår/helförs. i Bilsport&MC, Suzukin tror jag inte ens går att försäkra där!
Då dessa hojar var nya så köpte man Suzukin för att vara värst, och sen körde man därefter. Det var inte så med Hondan, den var förnuftets val.
Hondan är förnuftets val idag också, 12 år senare, men man blir knappast värst med Suzukin idag...

Vill du ha en hoj som funkar varje dag, som inte suger din plånbok tom och som både kan vara rolig på kurviga vägar och ta dig på långa resor utan att du blir stel som en gammal gubbe efteråt, köp Hondan. jag kan inte tänka mig nån hoj som kan ersätta min CBR FÖR MIG och min plånbok!

Suzukin är häftigare på allt, och det vill den visa med sitt utseende, men den är ändå inte värst idag. CBR:en är en sleeper i det sammanhanget, många blir förvånade när dom ser vad den kan göra.

Förnuftet viskar Honda men hjärtat tveklöst Suzuki. Snyggare (Hondan är lite skotervarning på...:D) och råare men personligen skulle jag hoppa "vattenbuffeln" å istället kika på den luft/oljekylda varianten av sista generationen 90-92.

Då får du en klassisk muskelhoj som fortfarande har lite sporthojsgener i sig och mchistoriens kanske bästa motorgeneration. Med vattenkylningen fick modellen en jävla massa dökött och "tourade" till sig, något som varken körställning, kåpor eller gångkultur kan leva upp till, där är Hondan ett bättre paket. Plus att de vattenkylda gixxrarna löjligt övervärderade i begledet.

Enda fördelen är att det går att hitta fler oskruvade ex. Den vattenkylda motorn var inte lika trimvänlig som den luft/oljekylda. Å andra sidan: hittar du ett fint originalex av årsmodellerna 90-92 (eller tidigare) så slå till. Hojarna har klart klassiker/kultstämpel som Hondan aldrig rår på. Det borgar för ett bra andrahandsvärde på lite sikt.

Kolla i mitt garage, en viss gixxervana har man ju skaffat sig genom åren...:tummenupp Lycka till med hojköpet.

Och jo, gsxr 1100 går utmärkt att försäkra via Bilsport och MC men bäst premier för mina hojar har alltid Trygg Hansa gett.

Last edited:
Har själv haft en 1100RW och gjorde några tusen mil på den (nästan alltid med skjuts). Hade aldrig några problem med den och den var tacksam att köra touring med, satt verkligen bra på den. Min personliga uppfattning om CBR:en är att den känns lite som en jättescooter och har absolut inte samma drag eller kurvtagningsförmåga som Gixxern. Men är du ute efter att uteslutande köra lugna touringmil kan CBR:en vara ett bra alternativ. Vill du ha lite drag ska du välja Gixxern.

Utan tvekan, Honda:n
Hade en sådan (vit/röd) under ett par år.
Var aldrig besviken på den.

Tror båda funkar bra, men jag skulle ta gixxern!
Annars har man ju hört att både honda o suzuki ska va bra kvalitet.

Försök bilda dig en uppfattning om skicket, då det troligen är det viktigaste.

Har ju en lång lista på vad jag kollat på: Yamaha TDM, Suzuki RF900, Suzuki SV650/1000s, Honda Blackbird mfl...

Men men pris, försäkring mm så har jag tagit ut dessa två som personliga favoriter!
Som Fazerfun skrev: förnuft säger CBR medans hjärtat vill ha GSX-r :)

Pris har jag lagt på 40000kr och Suzuki/länsförsäkringar och Bilsport&mc ger mig skapliga premier.
Nybörjarhoj eller inte så anser jag mig själv som så mogen att jag kommer ta mkt lärotid innan jag frestar ödet med högerhanden.
Dessutom ser jag inte klok ut på en 600cc med mina 193cm med alldeles för lång rygg och långa ben!

Köpte min Blackbird-99 för 40 000 för en vecka sedan, så se till att pruta lite om du köper hondan. Annars kan jag ju rekommendera en blackbird om du är 35+ vill säga. Då är försäkringen rikigt billig för 97-98 års modeller.
MVH/B)

32 år i sommar blir man. Jodå, Blackbird vore mumma. Har hittat en men då blir ju även priset lite högre.
Just nu hänger det på min "köpare" av bilen som drar ut på tiden.
Skulle ha avyttrats denna helg men pga sjukdom så fallerade allt... Hoppas på nästa helg. Nu verkar ju Kung Bore göra comeback i Uppsala i veckan så nu gjorde det inte så mycket! :)

Har ju en lång lista på vad jag kollat på: Yamaha TDM, Suzuki RF900, Suzuki SV650/1000s, Honda Blackbird mfl...

Men men pris, försäkring mm så har jag tagit ut dessa två som personliga favoriter!
Som Fazerfun skrev: förnuft säger CBR medans hjärtat vill ha GSX-r :)

Pris har jag lagt på 40000kr och Suzuki/länsförsäkringar och Bilsport&mc ger mig skapliga premier.
Nybörjarhoj eller inte så anser jag mig själv som så mogen att jag kommer ta mkt lärotid innan jag frestar ödet med högerhanden.
Dessutom ser jag inte klok ut på en 600cc med mina 193cm med alldeles för lång rygg och långa ben!

Mja det där med förnuft kanske inte är tillämpbart på hojar..tror aldrig jag köpt en hoj med skallen, det är helt andra mekanismer i görningen :D

Det jag egentligen menade är att Hondan är en utpräglad snabbtourer medan Suzukin är och förblir en ren muskelmaskin (ungefär samma vikt men med mer hk) Självfallet går det åka långt på Suzukin men jag tror Hondan ärligt talat är mer anpassad för det. Blackbirden tex är def en av de klassiska autobanätarna (och en avservärt modernare hoj än CBR1000 fö)

De hojar du nämner är en brokig skara men med 193 cm så tror jag tex en SV650 skulle bli rätt plågsam. Så har du inga krav på långresekomfort är en gsxr 1100 aldrig fel.

Inte ens ett vattenkyld....:tummenupp

32 år i sommar blir man. Jodå, Blackbird vore mumma. Har hittat en men då blir ju även priset lite högre.
Skulle ha avyttrats denna helg men pga sjukdom så fallerade allt... Hoppas på nästa helg. Nu verkar ju Kung Bore göra comeback i Uppsala i veckan så nu gjorde det inte så mycket! :)

En riktigt riktigt fin Blackbird står det hos Uppsala Lackcenter.
En röd men inte allt för många mil.
Lacken är i nyskick då han troligen lackbehandlat mer än vad han åkt.

En kalasfin 1100 W -93 står hos mig.
Kåpor i kalasklas och nya däck, Ny WP bakdämp, ny ompackad gaffel, nytt drivpaket, Nyservad motor som hoppar in i ramen snart då den gamla hade en gök i vevhuset som ville ut.

Åk runt och kika lite :tummenupp

Gsxrw

Hej!
Klart du ska ta sukan,, självklart är jag partisk i frågan men den funkar både till lite bus och underbara långturer.
Körde själv en Europa tripp i somras på min 93a med skjuts utan några som helst problem snittade 50 mil om dan då, hade gärna kört mer.
Svårt att tro att en nyare skulle vara sämre,, bara slå till. :)
Lycka till// Tony

För 40.000 kr så får du ju en bra mycket bättre hoj. En R1 -98-99 går ju att få för den pengen och de modellerna är inte svindyra att försäkra, beroende på ålder och var man bor förstås. Sen finns ju alltid trafik eller halvförsäkring...

Är det inte denna Honda som drar sjukt mycket soppa? Typ 0,9 till 1 liter milen?

Oavsett hade jag valt Suzukin, mycket mer ligga....:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026