Beslutsångest angående hur jag ska lägga pengarna

Köpa hoj eller satsa på kortet i körskola ?


  • Antal röstningar
    0

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Så här är grejen.

Är i början på min mc-karriär. Planerar ta kortet nästa år.

Men hur ska jag satsa pengarna ca 15.000 ?
Har all utrustning,

Ska jag köpa hoj först utan att tagit kortet för att öva så jag inte behöver lägga så mycket i körskola ?

Eller ska jag satsa på körskola så jag får kortet garanterat och köpa hoj senare ?


Fick beslutsångesten nu då jag blev sjukskriven och inte kommer kunna spara till att göra båda sakerna nästa år som jag tänkt.

Planerar inte att köra omkring utan kort.
Och hoj för 15.000 ??? Jo visst serru, en gammal räv som första hoj blir perfekt.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Köpte en Kawa Zephyr 750 för 25.000 våren 2002. Fixade 3 kompisar som handledare. Körde ca 200 mil med dem + 4 dubbellektioner á 800:- på körskola. Köpte böcker + CD med teorifrågor på körskolan för 600:-. Fixade sedan teorin och uppkörningen galant! :banana

Sålde sedan Kawan för 26.000 och köpte en sv650! :tummenupp

Några lektioner på körskola rekommenderas! Fick mycket tips på hur man ska bete sig på uppkörningen.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Det beror på om du redan har bilkörkort eller inte. Om du har bilkörkort och kunskaperna fortfarande är färska så köp en hoj annars lägg pengarna på körskola.
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
satsa på bägge två om det går, annars på skolan.
För 15.000 kr får du inte så mkt hoj i alla fall skulle jag tro. Sedan måste du nog ta ett par lektioner minst för att få tips och verkligen öva in detaljer (garagevändning, riktig serpentinbana m.fl).

När jag tog kort så hade jag inte tillgång till någon hoj, vilket jag då tyckte var synd. Det skulle vara bäst om du kan blanda. :tummenupp
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Tycker du skall satsa på körskolan, Nu diffar det väldigt mellan olika personer och vart man kör m.m...men jag klarade mig med 8 lektioner i körskola..landade på 7k3 totalt ink alla avgifter för uppkörning och teoriprov.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Kör på körskolan, men räkna med att alla dina pengar går åt. Har du jobb kan du alltid ta ett lån och köpa en finare hoj än den busken som du hade fått för 15´.

Jag har tagit tre körkort via körskola och aldrig ångrat en spänn. Det de lär ut där är ovärderligt (om de kan sin sak, förstås) och du kommer att ha nytta av det hela livet.

Lycka till!

pilsner
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Jag har ett jobb.
Jag har B körkort sen 5år.
Jag har lån (hus).

Så det är en hoj för kontant som gäller, det har jag redan bestämt.
Dessutom har jag ingen vidare lust att lägga 1000kr i månan på försäkring för min första hoj.

Jag har kört en del hoj men räknar ändå med att lägga runt 9000 på körskola om jag satsar på det.

Klart jag helst både köper hoj och går i skola, men då gäller det att nån säljer sin hoj till mig jäävligt billigt. :)

Nu är ju uppkörningen ändrad från nästa år så inte så många kompisar har erfarenhet av den....
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
tjockisbulle skrev:
Jag har ett jobb.
Jag har B körkort sen 5år.
Jag har lån (hus).

Så det är en hoj för kontant som gäller, det har jag redan bestämt.
Dessutom har jag ingen vidare lust att lägga 1000kr i månan på försäkring för min första hoj.

Jag har kört en del hoj men räknar ändå med att lägga runt 9000 på körskola om jag satsar på det.

Klart jag helst både köper hoj och går i skola, men då gäller det att nån säljer sin hoj till mig jäävligt billigt. :)

Nu är ju uppkörningen ändrad från nästa år så inte så många kompisar har erfarenhet av den....



Menar du att du ska ta kort + köpa hoj och budgeten för det hela är 15k ?
 

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
sempervillage
Hoj
yamma busfemti
Satsa på skolan. Blir det billigare än du tänkt kan du alltid lägga pengarna på en hoj senare. Då vår solen skiner och polarna är ute och gasar blir det lätt så att man provar lite om det står en hoj i garaget även om man inte tänkt göra det från början.

Jag hade en karaktär en gång men bytte den mot en påse popcorn
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag skulle definitivt satsa på en bra skola.

Jag körde på Jarla vid Solvalla. De är riktigt duktiga instruktörer och har nya hojar. Priser och paket fanns då iallafall.

Stor fördel eftersom de har egen körgård så spenderar man HELA lektionen på att öva.. inte på att ta sig till övningsstället. Sen kör de en hel del med en i de områdena där man körupp.. lite fördel sen..
 

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
I ett ännu gulare hus..
Hoj
Tröttnat..
Jag köpte mc innan jag hade kortet,kunde övningsköra med en kompis några gånger och nöta på garagevändningen med min cbr.När man sen körde på körskolan med deras hoj var det som att köra moppe,behövde ej mer än 6 lektioner.
Mitt råd är köp hoj!!
 

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
tjockisbulle skrev:
Jag har ett jobb.
Jag har B körkort sen 5år.
Jag har lån (hus).

Så det är en hoj för kontant som gäller, det har jag redan bestämt.
Dessutom har jag ingen vidare lust att lägga 1000kr i månan på försäkring för min första hoj.

Jag har kört en del hoj men räknar ändå med att lägga runt 9000 på körskola om jag satsar på det.

Klart jag helst både köper hoj och går i skola, men då gäller det att nån säljer sin hoj till mig jäävligt billigt. :)

Nu är ju uppkörningen ändrad från nästa år så inte så många kompisar har erfarenhet av den....

Gå på körskolan och ta kortet, har du kört en del hoj innan så är det inga problem, du klarar det på 4-6 dubbel lektioner. det gjorde då jag och hade bara kört moppe 15 år tidigare......
Låna 10-15 lax på banken eller av svärmor :rolleyes:
kostar en par hundra spänn i månaden i 5år......köp en 91-92 ZXR, billig att äga, försäkra
och helt klart den snyggaste hojen man kan ha för de pengarna :yoparty
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Först körkort, sen hoj, om det är tajt ekonomiskt. Bättre att du fårn ditt körkort än att inte ha råd med vare sig det ena elelr det andra. Hojar kan man låna.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Bra vettiga svar.

Känner mig dock fortfarande lite splittrad.
Men det lutar nu mer åt att satsa ordentligt på kortet i körskola och köpa hojjen när tillfälle ges.

Man får ju köra hoj medans man gå i skola iallafall :)


Trango_B
Nej jag menar att jag ska köpa hoj eller ta kort och min budget är 15k.
Jag hade räknat med att kunna lägga mer men saker och ting sket sig.


Amullo
Jag tänkte faktist gå just där.
Åker förbi där varje morgon på motorvägen och har sett dom leka på parkeringen. Jobbar alldeles i närheten.

men Mirran har ju också rätt...


Men kortet kanske blir billigare än man tänkt och då blir det ju pengar över som ni säger....

Å andra sidan kanske kortet blir ännu dyrare pga av att man inte övningskör så mycket privat....

Fan, slittrad ändå alltså.
Det är jäkligt jämt i pollen också... det hjälper mig inte!
 

z0d1ak

rimbo riders
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Rimbo
Hoj
hmm...
för mig har det gått ganska bra hittils o bara nött mycket hemma bara. kom jeeligt billigt undan med kortet (B) man kan ju öva mycket grejer hemma också tex garage vändning o serpentinen o sånt bara o åka till nått industri område! ställ upp några ölburkar/läskburkar o köör myyycket! nöt! det ger resultat! :tomten
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
tjockisbulle skrev:
Så här är grejen.

Är i början på min mc-karriär. Planerar ta kortet nästa år.

Men hur ska jag satsa pengarna ca 15.000 ?
Har all utrustning,

Ska jag köpa hoj först utan att tagit kortet för att öva så jag inte behöver lägga så mycket i körskola ?

Eller ska jag satsa på körskola så jag får kortet garanterat och köpa hoj senare ?


Fick beslutsångesten nu då jag blev sjukskriven och inte kommer kunna spara till att göra båda sakerna nästa år som jag tänkt.

Planerar inte att köra omkring utan kort.
Och hoj för 15.000 ??? Jo visst serru, en gammal räv som första hoj blir perfekt.

Så här gjorde jag i våras!!
Köpte hoj ( 12 000:- ) och utrustning ( 6800:- ).. Tog sedan och övningskörde både privat ( ca 100mil ) och för skolan ( 5 pass). Hela kortet gick på 5600:-, då kuggade jag en gång på teorin! Läste inte bil boken!! Gör det!!

Jag rekomenderar helt klart en lite äldre MC utan kåpor, man behöver då inte gråta blod när man lägger den! Gjort det två ggr denna sommar och om jag hade kåpor, så vore det inte roligt..

Köp min vet jag :) .. du får den för 10" går klockrent och försäkringen blir inte billigare. :banana
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
tjockisbulle skrev:
Så här är grejen.

Är i början på min mc-karriär. Planerar ta kortet nästa år.

Men hur ska jag satsa pengarna ca 15.000 ?
Har all utrustning,

Ska jag köpa hoj först utan att tagit kortet för att öva så jag inte behöver lägga så mycket i körskola ?

Eller ska jag satsa på körskola så jag får kortet garanterat och köpa hoj senare ?


Fick beslutsångesten nu då jag blev sjukskriven och inte kommer kunna spara till att göra båda sakerna nästa år som jag tänkt.

Planerar inte att köra omkring utan kort.
Och hoj för 15.000 ??? Jo visst serru, en gammal räv som första hoj blir perfekt.


Köp en billig hoj, öva öva öva öva & öva! Ta lite lektioner på skolan oxå så kommer det gå fint! Jag hade en gammal suzuki gsx 400 som jag övade på. Tung som bly men det funkade. 5-6 lektioner a la 1200 pix sen var det i stort sett klart =)
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
En sak som talar för körskola är ju att dom faktiskt ändrat på uppkörningen till nästa år, hur många här har testkört nya konbanorna på kul? Har du redan trafikvana så det ju inte så himla svårt med själva körningen, enda grejen jag kan komma på är spårval och ha extra mycket uppsikt efter galna bilister :kocko

Alternativet är ju att låna någon kompis hoj och köra lite så du får känn, sen ta 5 lektioner så att dom nya momenten sitter. Personligen tog jag nog lappen för 6500:- eller så i körskola :tummenupp
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
(Orkade inte läsa alla inlägg så jag ber om ursäkt ifall jag skriver massa saker som redan sagts)

Till att börja med så tog jag körkort i år, jag började med att boka tid för teorin. Chansade och tänkte att jag borde klara det efter att ha haft B-kort i ett par år. Lånade en MC-teoribok av en kompis och skummade igenom den kvällen innan. Sen köpte jag en hoj (under 20-tusen har du svårt att få nånting som inte ser ut som en moped) för att öva massor privat. Dessvärre hade jag bara en person att öva med, och han var upptagen hela jäkla sommarn så det blev inte alls mycket övande på min egna hoj (ca: 30mil bara).

Så jag tog lektioner, det blev fler än jag hade tänkt, landade på runt 12 dubbellektioner, betalade ca 14 tusen i lektioner enbart!!!! Det kanske var lite väl onödigt många lektioner men jag lärde mig nånting av nästan alla lektioner. Manöverbana provade jag bara vid två tillfällen, bromstest samt konbanan satte jag nästan direkt men slipade på det ytterligare en lektion. Garagevändningen övade jag massor på min egna hoj.

När det sen var dags för uppkörning så kunde jag inte köra upp på min egna (bara 500cc), så jag hyrde en BMW som jag kunde hämta dagen innan så det blev en sen kväll med MASSA nötande av garagevändning.

Jag råder dig självklart att ta några lektioner, du märker ju själv ifall du behöver fler sedan. Det är mycket mer att tänka på när man kör hoj än när man kör bil, så det blev fler lektioner i trafiken än jag tänkt.

Du lär inte ha råd med både hoj och körkort för 15 tusen. Köper du hojen vill det till att du har folk att öva med, som har tid. Men det räcker kanske inte att bara åka med polarna, nån måste ju faktist se vad du gör för fel och det är säkert inte det lättaste. Dessutom bör du fundera över hojvalet, köper du en mindre hoj blir försäkringen billigare, men ska du köra upp för obegränsat måste du hyra eller låna hoj.

Jag ångrar inte att jag tog så många lektioner som jag gjorde, jag kände mig säker när det var dags att köra upp.

Oj, blev aningen längre än ja trott :) Hoppas du orkade läsa ända hit!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top