Beslut om varning från Länsstyrelsen...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm... Fick brev från Länsstyrelsen idag... :va

--------------------------------------------------
"Preliminärt beslut om varning"

Enligt 5 kap §4 p och 5 kap... Bla bla bla bla bla....

Bakgrund
Ni har gjort er skyldig till en hastighetsöverträdelse den 14 juni 2005. Detta framgår av ett ordningsföreläggande som Ni har godkänt. Ni körde vid den aktuella tidpunkten med en hastighet av 137 km/tim på E20 vid Nykvarns trafikplats i Nykvarns kommun trots att högsta tillåtna hastighet var 110 km/tim.

Skäl för besult
Ett körkort ska enligt 5 kap. 3 § 4 körkortslagen återkallas om körkortshavaren vid förandet av ett motordrivet fordon överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iakta stopplikt, kört om vis övergånsställe eller brutit mot någon annan regel som är vääsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt och överträdelsen inte kan anses som ringa. Istället för att körkortet återkallas skall körkortshavaren enligt 5 kap. 9 § körkortslagen meddelas varning, om varning av särskilda skäl kan anses som tillräcklig åtgärd.

Bla bla blaa....

Detta beslut kommer att gälla som ett slutgiltigt beslut om Ni godkänner det. Beslutet går då inte att överklaga.

Sen fick jag ett papper med två rutor att skriva under i. En där jag godkänner varningen, och en där jag inte godkänner varningen (som jag då i så fall måste komplettera med varför jag inte tycker att jag ska ha en varning).

Frågan är: Vad gör jag nu? :va

Skorpan skrev:
skiter i och godkänner :tummenupp
på motorväg är det ju fan inte skäligt att behöva få en varning,räcker gott och väl med böterna

Iofs, man kan ju inte mer än att misslyckas... :tungan
Gäller ju bara att hitta på nån bra anledning till att jag inte ska varnas i motiveringen....
:va

Soft skrev:
Jag hade samma problem två gånger.Första gången med bil körde 125 på 110 väg.Jag svarade att jag motsäger mig varning pga att måste ha kk föra att åk till jobbet..mmmm.Men det hjälpte inte de tog kökortet endå 3 månader.Andra gången körde jag hojen 129på 110 väg jag godkännde varningen då drog dem kk helt.Då hade jag haft kk i 4 mån.

Så vad du än gör så gör dem som dem vill. (Tror jag)
Om du inte har en väldigt bra anledning till varför du köde så fort.
Hoppas det löser sig bättre för dig en för mig.

Drog dom kortet för 125km/h på 110 väg?!?!?!?! :va

2Wheeldrive skrev:
VARFÖR STANNADE DU? :kocko

Mazda 6 2,3 Sport (kombi) med 168hk, mot en polismotorcykel.... Vad tror du själv? :D

Hade garanterat stannat om jag kört hoj också iofs. 1600:- i böter och en varning är knappast värt att riskera livet för.... :rolleyes:

Last edited:
fråga

Macke skrev:
Hmmm... Fick brev från Länsstyrelsen idag... :va

"Preliminärt beslut om varning"

Enligt 5 kap §4 p och 5 kap... Bla bla bla bla bla....

Bakgrund
Ni har gjort er skyldig till en hastighetsöverträdelse den 14 juni 2005. Detta framgår av ett ordningsföreläggande som Ni har godkänt. Ni körde vid den aktuella tidpunkten med en hastighet av 137 km/tim på E20 vid Nykvarns trafikplats i Nykvarns kommun trots att högsta tillåtna hastighet var 110 km/tim.

Skäl för besult
Ett körkort ska enligt 5 kap. 3 § 4 körkortslagen återkallas om körkortshavaren vid förandet av ett motordrivet fordon överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iakta stopplikt, kört om vis övergånsställe eller brutit mot någon annan regel som är vääsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt och överträdelsen inte kan anses som ringa. Istället för att körkortet återkallas skall körkortshavaren enligt 5 kap. 9 § körkortslagen meddelas varning, om varning av särskilda skäl kan anses som tillräcklig åtgärd.

Bla bla blaa....

Detta beslut kommer att gälla som ett slutgiltigt beslut om Ni godkänner det. Beslutet går då inte att överklaga.

Sen fick jag ett papper med två rutor att skriva under i. En där jag godkänner varningen, och en där jag inte godkänner varningen (som jag då i så fall måste komplettera med varför jag inte tycker att jag ska ha en varning).

Frågan är: Vad gör jag nu? :va

Edit: har inte läst allt i denna tråd
Hur är det om man kör om en polis (piket) där det är 70 (fyra filer, Essingeleden) i 79,5 , OM dom stopar en. vad tar dom mig för, kan dom upskatta hastigehet? ( grabbarna som sitter där, säget han körde snabbare än oss) men hur mycke?
/Dennis

Macke skrev:
Mazda 6 2,3 Sport (kombi) med 168hk, mot en polismotorcykel.... Vad tror du själv? :D

Hade garanterat stannat om jag kört hoj också iofs. 1600:- i böter och en varning är knappast värt att riskera livet för.... :rolleyes:
Trodde att du satt på hojen :pannkyss Tänk alltid på vad Ghostrider hade gjort om polisen hade vinkat in honom :hihi

ps

Vintern närmar sig, åkar man då?
Vem "bryr" sig om 3 månader (eller ta om, vet inte hur det funkar) i OKtober?

Edit:
Vem har inte hållt/axat +145 på 50? (där dom satt/behållt 50 för att dom inte vill underhålla vägen. (vill lni ha ex. STHLM ?)

/Dennis

Skorpan skrev:
Får dom inte 500m på dig och går efter sin egna mätare måste dom göra 10km säkerhetsavdrag
Hmm, hajjar inte riktigt det där med 500m.

Är inte så noga, brukar va med och ligga och fisa. Förutom i morrse, öka till 81, gled förbi, då drog dom. Va ju inte äns trafikpoliser.
Edit:
ALLA andra dagar går tempot i +110 där.

/Dennis

dwestlund skrev:
Edit: har inte läst allt i denna tråd
Men hur slö får man bli?
Hela 7 inlägg hade du behövt läsa och det tar väl en normal begåvade människa max 1 minut :3freak

Men man brukar väl inte få en varning för bara EN överträdelse?

Stod det nåt hur länge varningen gällde?

Kryssa i nej och skriv en bra redogörelse - bra väder, "råkade" glida övergränsen typ hitta på nåt bra... - berätta sen för oss hur det gick...

Onödigt att ge dom en promenadseger :)

Skorpan skrev:
Åker dom efter 500meter med piloten på så släpper dom inte en km om dom är riktigt griniga,om dom inte får 500m på dig så kan dom gå efter sin egna mätare men då måste dom göra 10km säkerhetsavdrag,alltså dra av 10 km på det dom har mätt upp. :tummenupp (piloten och laser har dom redan lite avdrag på när dom kalibrerar så det behöver dom inte tänka på)
Visst betyder det att:
det är 70
jag kör (om mätarn stämer) 82. så är det 2 för mycke, tack så mycke iaf, en piket ?
tycker det är så löjligt, är dom inte där går det i 80-90 , jag har inte bråttom men tycker att lite 80 är ok eller det tempo som håls.

Macke skrev:
Iofs, man kan ju inte mer än att misslyckas... :tungan
Gäller ju bara att hitta på nån bra anledning till att jag inte ska varnas i motiveringen....
:va
Du hade ju bara lite bråttom, skulle ju till Sviestad på kvällen och träna :hihi
Det är ju bättre att åka av sej på banan än i trafiken eller hur Farbror Blå?
Hoppas allt löser sej vännen.

Är det bara jag som förstår vad det står!?
Dom vill ju inte dra lappen, bara ge honom en varning.
Jag skulle inte bry mig, godkänn o skicka in.

Pröva att inte godkänna den för skoj skull. Fick också en för ett tag sen och blev skraj men varningen är egentligen inget att oroa sig över. När varningen är aktuell så förlorar du kortet lättare om du gör något mer dumt men efter ett tag försvinner den. Dock tror jag att dom lagras på hög någonstans så att du får problem när du har en hög med gamla varningar liggande. Inte 100 dock.

Normalt får man väl inte varning för en fortkörning, hade du nån tidigare ?
I så fall är det väl normalt att det blir en varning och sen behövs det inte mycket för en indragning.
Protestera!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...