Besktning: kör orginaleffekt men strypt på pappret..

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag skall besiktiga hojen så fort det går, men har en fråga: På pappret är mc:n strypt, men jag kör ostrypt. Försäkringsbolaget försäkrar den med full effekt. Så jag tänkte att det är lika bra att säga till nu på besiktningen att hojen inte är strypt längre eller vad tycker ni ??? jag tänkte ifall något händer så man får ut pengarna på försäkringen, om man blir stoppad osv......

Hur går man tillväga? Säger man bara till eller är det en speciell besiktning?

Från VV
"MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 107 KW (145 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I INSUG OCH
ÄNDRAD TÄNDNING"

Nu är den strypt till 74kw

MVH/Dadde

Last edited:
Om försäkringsbolagets premie är baserad på orginaleffekten (dvs utan strypningar) på hojen så får du naturligtvis ut pengar om det skulle hända något. Sen vad som står på i fordonsregistret är helt ointressant. Jag tror inte ens att de kollar effekten på besiktningen, nån som vet?

När jag läste vad du skrivit igen blev jag förvirrad. Du skriver att du kör ostrypt men längst ned att den är strypt till 74kw. Är den strypt eller ej?

Last edited:
Det var nog jag som skrev lite konstigt. På pappret är den strypt till 74 kw men jag kör orginal som är 107kw, plus slipon och dynojet :)

MVH/ Dadde

Dadde skrev:
Jag skall besiktiga hojen så fort det går, men har en fråga: På pappret är mc:n strypt, men jag kör ostrypt. Försäkringsbolaget försäkrar den med full effekt. Så jag tänkte att det är lika bra att säga till nu på besiktningen att hojen inte är strypt längre eller vad tycker ni ??? jag tänkte ifall något händer så man får ut pengarna på försäkringen, om man blir stoppad osv......

Hur går man tillväga? Säger man bara till eller är det en speciell besiktning?

Från VV
"MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 107 KW (145 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I INSUG OCH
ÄNDRAD TÄNDNING"

Nu är den strypt till 74kw

MVH/Dadde

Blir du stoppad så har du kanske kört fort el onykter(då får du skylla dig själv..) rutinkontroll, har du försäkring så är det ingen fara, den enda handling man behöver på sig är körkort idag. INGEN kan avgöra om det är 74 el 107 kw rakt av. De kanske kan påpeka avgassystemet..hävda att det är godkänt bara..

sporTlovEr skrev:
Blir du stoppad så har du kanske kört fort el onykter(då får du skylla dig själv..) rutinkontroll, har du försäkring så är det ingen fara, den enda handling man behöver på sig är körkort idag. INGEN kan avgöra om det är 74 el 107 kw rakt av. De kanske kan påpeka avgassystemet..hävda att det är godkänt bara..

Dom har tyvärr ingen bromsbänk på bilprovningen, annars hade du legat smårisigt till kanske.
Tänk va ball o få med sig en effektkurva hem från besiktningen !

Dadde skrev:
Det var nog jag som skrev lite konstigt. På pappret är den strypt till 74 kw men jag kör orginal som är 107kw, plus slipon och dynojet :)

MVH/ Dadde

OK. Ja, då är det ju lungt. Min hoj står oxo att den ska vara strypt (59kW) i fordonsregistret men jag betalar oxo för orginal effekt (85kW). Om man nu skulle orka bry sig så kan man ju registrera om den med rätt effekt men det verkar ju rätt meningslöst.

Pejo skrev:
Dom har tyvärr ingen bromsbänk på bilprovningen, annars hade du legat smårisigt till kanske.

Eftersom skatten styrs av vikten på hojen och försäkringsbolagen ändå brukar gå på orginaleffekt så finns det inget att oroa sig för. Det enda som kan hända på besiktningen är att du får ombesiktning t ex för att den låter för mycket.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka