Beskriv uppkörningen!

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Som topic, beskriv hur en/eran uppkörning går/gick till...
Har man inte varit på en körskola och kört med dem , har man ju ingen aning om hur det är att verkligen köra upp.. ( förutom att man kan läsa lite på hemsidorna om konbanan o så)

Men de skulle varit kul o veta i detalj hur det går till, från det att man kommer dit tills man ev. har kortet i handen? :tomten

Ska börja ta tag i kortet på riktigt nu, läsa ut teoriboken och skriva upp så fort den är färdigläst :)

Vaknade på uppkörningsdagen med ångest.
Åkte till skolan (Jarla-Ollon) och sedan vidare till Barkarby flygfält...fick inte köra hoj dit tyvärr.

Uppkörningen:
Säkerhetskoll - El
Garagevändning
konbana ink. 50 broms och undanmanöver
70 + 90 broms

Tjoflöjt!! Första fasen avklarad utan problem.

Medans första gubben åkte ut så åkte vi andra till McDonalds vid Ikea Barkarby...försökte dricka en kopp kaffe och trycka en donut.

Min tur att köra.
Utan från donalds...rakt fram på 50 väg. Följa instruktion...svänga av vid någonslags "brygga bla bla" någonting...börja leta efter stora fina feta skyltar...sprak i intercommen.."Jaha du...och det var här då...tag vänster".
Det var ingen stor fin skylt utan en liten piss skylt från helvetet. Nerver!

Ner i 30 område....vara som en hök...högerregel

"Ok, ta vänster vid nästa möjliga". Detta innebar planering med fil val osv.
Ut på en fin fin 70 väg.
"Tag vänster i cirkulationsplatsen."
Ut på en fin fin twisty...visa att man kunda skära kurvor osv.

"Vänd vid första bästa tillfälle".
Nemas problemas mannen!

"Rakt fram i rondellen och följ skyltning mot Stockholm."
Ut på motorvägen...hålla 110 (på den tiden tyckte man det blåste något överj-vligt i dessa hastigheter)...allltså hålla i hatten och styren för att vad tygen håller.

"Sväng av mot Barkarby och parkera på McDonalds parkering".

Var väl ute i en 15-20 minuter.

ÅNGEST!!! Fan helvetes j-vla skit...jag missade första skylten...satans brygga fanskap.

Går med tunga steg fram mot farbrorn.

"Jaha du, det här gick ju....bra! Man gratulerar till kortet...kör försiktigt."

Sen flög jag tillbaka in på McDonalds och beställde en kaffe och en donut...denna gången gick dom ned. :yoparty

Det var en sjukt bra vecka förövrigt...hade precis fått en dotter tre dagar tidigare.

Jag körde upp -02 så först var d ju garagesvängen som skulle klaras av. Vad jag förstår så finns inte den kvar längre utan nu så ska man leda hojen i en T.
Första svängen gick bra men på andra så satte jag ner foten men "instruktören" sa att jag använde gas o koppling som jag skulle så d var ok.

Sen var d dags för inbromsningarna. Började med 50km/t och d gick bra, likaså 70km/t men från 90km/t fick jag göra om för att jag låste bakhjulet för länge.

Sen var d konbanan vilket gick helt felfritt.

Efter detta så åkte vi ut i trafiken. Kommer inte ihåg så mycket mer än att jag tyckte d gick riktigt dåligt. Fort gick d också, var nog inte ute i mer än 20 min. Vi började ute på banan i Bulltofta(Malmö), via Jägersro till Ducati på krusegatan. Eftersom att d inte hade tagit så lång tid tänkte jag att han behövde inte se mer av min körning :) Men han sa "Jag ska in här o kolla lite". klarade jag d eller, frågade jag. Ja här har du lappen, du hittar hem va? Tog ett tag för mig att fatta men leendet i hjälmen på väg tillbaka till skolan i Hjärup gick nog från öra till öra :D

Okej, kul o höra! :)

Det var väl ungefär som jag tänkt mig. Men är det inte så att man ska kolla en massa saker på hojjen innan man börjar köra? Vad är det isf. man ska kolla?

Fler får gärna skriva.. :)

mp_87 skrev:
2058496 Okej, kul o höra! :)

Det var väl ungefär som jag tänkt mig. Men är det inte så att man ska kolla en massa saker på hojjen innan man börjar köra? Vad är det isf. man ska kolla?

Tjena!

Tog kortet förra sommaren och det var som ovanstående beskrev. Ska se om jag hittar pappret jag fick av min körskola (med alla genomgångar, el, broms osv) Isf scannar jag in det och lägger upp det! =)

mp_87 skrev:
2058496 Okej, kul o höra! :)

BROMSAR: KLOTSSAR SKIVOR, BROMSLJUS, BROMS VÄTSKA, LEKAGE. SLANGAR SPRUCKNA.

LAGER: BACKHJULSLAGER, SVINGLAGER, STYRLAGER, FRAMHJULS LAGER.(INGA GLÖMDA VA?)

LYSEN: FRAMLJUS, BAKLJUS, BROMS, BLINKERS, HEL HALV.

Dom brukar säga typ kålla bromsarna.

min uppkörning slutade med att han sa, du körde för lungt men kom nu inte nästa gång med inställningen "jag ska faan dra gubbjävulen!!!!"
tanken har ändå slagit mig sur jävla kepps gubbe på bmw
trodde det var bra att ungdommar tog det lungt när det inte var någon trafik man hindrade...

Vaknade som alla andra sjukt nervös, klockan var typ 6 eller nåt. Försökte trycka en macka och en kopp kaffe till frukost, vi skulle träffas på macken i Landskrona halv 7. Sen bar det av till Ängelholm - eller flygfältet norr om - där sjuhundra konbanor stod uppställda. Alla fem provkörde lite och för min del kändes det rätt bra. Ytterliggare två från två andra körskolor dök upp. Nån timme senare eller så dök även uppkörningsförrättaren upp. Vi gick in till henne och skrev på lite papper och sånt och sen var det dags för första tjejen ut, hon körde upp för mellan på en urgammal Sucka av nåt slag. Hon verkade klara allt galant. Sen var det dags för den andra från en annan körskola. Han hade sett grymt ut på konbanan medans vi värmde upp men satte ner fötterna ett otal gånger och blev tillbakaskickad på andra försöket. En kuggad då...
Nu var det vår tur. Jag skulle ju såklart köra absolut sist... En dam i vår grupp blev kuggad men vi andra fyra klarade oss...
Sen bar det av in till Helsingborg. Tjejen som började allt körde från flygfältet in till stan med uppkörningsförättaren.
Vi kom in till Vägverket i HBG och satte oss tillrätta på parkeringen bakom och väntade. Stack till macken i närheten och handlade lite godis och läsk men det var svårätet... Jag skulle ju fortfarande köra sist och det blev ju knappast mindre nervöst... Alla som klarat konbanan klarade sig dock, även jag trots att det kom en störtskur när jag låg på motorvägen från Väla in mot stan. 10 cm regn på fem minuter. Sen blev det klart igen... ;)
Jag körde körskolebågen hem i lagom tempo och väl hemma kollade jag i princip bara posten innan jag plockade ut min Mille - som jag faktiskt inte buskört med alls utan körkort - innan jag stack iväg på en långtur på ett par timmar... Vilken underbar känsla... :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D