Beskära träd

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Ägnat dagen till trädgårdspyssel istället för en bankörning av olika anledningar och har ett par äppelträd och min granne hävdar att man ska beskära trädet för att få frukt.

Men jag beskär aldrig och låter naturen ha sin gång och får frukt men trädet ser ut som en buske.

Fråga är varför beskär man trädet överhuvudtaget? eftersom jag är lat vill jag inte arbeta i onödan.

2ono skrev:
2124883 Ägnat dagen till trädgårdspyssel istället för en bankörning av olika anledningar och har ett par äppelträd och min granne hävdar att man ska beskära trädet för att få frukt.

Men jag beskär aldrig och låter naturen ha sin gång och får frukt men trädet ser ut som en buske.

Fråga är varför beskär man trädet överhuvudtaget? eftersom jag är lat vill jag inte arbeta i onödan.

För då blir det kvalité framför kvantitet.

2ono skrev:
2124883 Ägnat dagen till trädgårdspyssel istället för en bankörning av olika anledningar och har ett par äppelträd och min granne hävdar att man ska beskära trädet för att få frukt.

" Att vi ändå beskär våra kärnfruktssträd är inte för att det ger mer frukt, utan för att rätt beskärning ger godare och mer hållbar frukt (ljuset kommer åt), en starkare grentillväxt och balans mellan växande och fruktbärande skott. På sikt är detta också ett friskare träd."

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/rose.php?id=3209&list=26

Bärgren skrev:
2124892 För då blir det kvalité framför kvantitet.

Å en bonnläpp från samma håla som mig perfekt :tummenupp

Ja en betongkille som jag äter aldrig upp äpplena tror det är sävstaholm lr nåt åt det hållet.

Fan det blommar sent i år.

Thundercat skrev:
2124896 " Att vi ändå beskär våra kärnfruktssträd är inte för att det ger mer frukt, utan för att rätt beskärning ger godare och mer hållbar frukt (ljuset kommer åt), en starkare grentillväxt och balans mellan växande och fruktbärande skott. På sikt är detta också ett friskare träd."

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/rose.php?id=3209&list=26

Bättre frukt var det ja tackar!! ska ut och snagga träd i morgon. :tummenupp

2ono skrev:
2124900 Å en bonnläpp från samma håla som mig perfekt :tummenupp

Ja en betongkille som jag äter aldrig upp äpplena tror det är sävstaholm lr nåt åt det hållet.

Fan det blommar sent i år.

Bättre frukt var det ja tackar!! ska ut och snagga träd i morgon. :tummenupp

Kommer du också från E-tuna?

Det är väl som att klippa sig,sköter man det inte så växer det igen och det blir inget vettigt av det då det blir för många genar som vill ha näring,då är det bättre att gallra lite och få kvalitet.

Dessutom är det väl delvis en estetisk fråga.

Långa farbron skrev:
2124932 Det är väl som att klippa sig,sköter man det inte så växer det igen och det blir inget vettigt av det en estetisk fråga.

Ja det som med A lagare som luktar svett och är skäggiga å eländiga.

Ska nog ansa i både häcken och busken i morron efter att set motgp racet

Bärgren skrev:
2125016 :rofl

Fast det är också mycket "pack" här. Men allt kan väll inte vara frid och fröjd.

6pack :tungan

2ono skrev:
2125020 Ja det som med A lagare som luktar svett och är skäggiga å eländiga.

Ska nog ansa i både häcken och busken i morron efter att set motgp racet

6pack :tungan

Tänkte mer på den sortens pack som är lite känsligt att föra upp på tal här på SH.

Bärgren skrev:
2125044 Tänkte mer på den sortens pack som är lite känsligt att föra upp på tal här på SH.

Ive get the point men det finns båda bra och dåliga , men nu vart det väldigt OT.

Det handlade ju om äppelträd :3freak bärgren tyder på ett visst pomologiskt kunnande :hihi

2ono skrev:
2125054 Ive get the point men det finns båda bra och dåliga , men nu vart det väldigt OT.

Det handlade ju om äppelträd :3freak bärgren tyder på ett visst pomologiskt kunnande :hihi

Helt rätt.

Vad betyder pomologiskt? :crash

Bärgren skrev:
2125062 Helt rätt.

Vad betyder pomologiskt? :crash

Vet inte

entligen får jag briljera

Edit: slår upp i mitt leksicon
det står Pomologi (av lat. pomum, "(träd)frukt" och grek. logos, "ord"), lära eller kännedom om de genom odling framtagna olika slagen av trädfrukter, särskilt och egentligen beskrivningen av äpplen och päron. Till pomologin hör även kunskapen om de olika fruktsorternas växtsätt, trädens egenskaper m.m.

Finns en förening tom www.swepom.se
Sveriges Pomologiska Sällskap har som sitt syfte att:
- Värna om mångfalden av svenska bär- och fruktsorter.
- Hjälpa till att utveckla odlingen och användningen av frukt och bär i Sverige.

Man kanske borde bli medlem :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...