Besiktningsperiod!?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Huh!? Jag tog mig en funderare när jag ska besiktiga egentligen. Vill ju göra det så snart som möjligt så jag kan plocka av orginalröret sedan och slänga på sliponet. När jag läste på lappen jag fått ifrån bilprovningen så står det
"Besiktningsperiod t.o.m. april 2007" Betyder det att jag har körförbud efter april?

Kikar jag på vägverkets hemsida så står där "I trafik första gång: 1997-05-22"

Har slutsiffra "7" på plåten. Är det inte två månader innan och två efter.. dvs jag kan besiktiga först i maj???

Vad är det som gäller egentligen?? Trodde jag hade koll på läget, men nu blev jag osäker. :va

//KaliZ

PS vägen torkar upp här nu... FEST!! :yoparty

du kan besikta när du vill... hojar är inte styrda av slutsiffran, utan den får "sista datum" 24mån efter senaste besiktning.. så åk å besikta du.

du kan besikta när du vill... hojar är inte styrda av slutsiffran, utan den får "sista datum" 24mån efter senaste besiktning.. så åk å besikta du.

Har inte de gamla besiktningspappren här. Men det betyder att den besiktades troligtvis i april månad då!

//Johan

Har inte de gamla besiktningspappren här. Men det betyder att den besiktades troligtvis i april månad då!

//Johan

Alltså om du åker och besiktar den nu. så får du 24mån från de datumet. (perioden "flyttas"), besiktar du den nu i mars så är den besiktad 2år framåt.
(måste bes innan mars -09)
så bes den förmodligen i april -05. så sista april så blir de KF

mvh Mange

Last edited:
Huh!? Jag tog mig en funderare när jag ska besiktiga egentligen. Vill ju göra det så snart som möjligt så jag kan plocka av orginalröret sedan och slänga på sliponet. När jag läste på lappen jag fått ifrån bilprovningen så står det
"Besiktningsperiod t.o.m. april 2007" Betyder det att jag har körförbud efter april?

Kikar jag på vägverkets hemsida så står där "I trafik första gång: 1997-05-22"

Har slutsiffra "7" på plåten. Är det inte två månader innan och två efter.. dvs jag kan besiktiga först i maj???

Vad är det som gäller egentligen?? Trodde jag hade koll på läget, men nu blev jag osäker. :va

//KaliZ

PS vägen torkar upp här nu... FEST!! :yoparty
Fr.o.m.. den 1 maj har du körförbud på hojen...

Det är 2 år mellan besiktningarna på hojar så om du väntar med att besikta hojen till juni i år (vilket säkerligen är en mycket liten risk) så skall den vara besiktad senast juni 2009. Så vad det gäller hojar så är det inte de där reglerna med slutsiffran som gäller.

Kör väl! ;)

Kjelle

Tillagt: Ha ha... Nu skriver vi samma saker fast om varandra om man säger så... Men då blir det väl väldigt tydligt istället.

Last edited:
*/ ?>
Back