Besiktningsfråga

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Sitter och funderar lite på hur det går med att få igenom en fullfjädrad fighter genom besiktningen.
Måste man regg- besikta om den, bryr dom sig ens?
Hur pass bryr dom sig om lysen av typen twinlight?

hare :)

Allt måste ju egentligen vara godkänt...
Sen om de bryr sig om en blinkers är annat än e9 bak, eller vad det ska vara, så brukar de väl inte vara så hårda på...
Framlyset kan ju dock bli värre. Måste i flesta fall vara godkänt.
Sen har man hört om vissa som bara "fått något att tänka på" i princip.
Sen ska ju blinkers vara satta med visst långt mellan dem och sen ska de synas från vissa vinklar etc.
Kan inte riktigt heller men...

så länge du inte börjar kapa för mycket i ramen och har E-märkta lysen ska det mesta vara lugnt. :tummenupp

Min gick igenom med blankt papper för några veckor sen. I och för sig så är den ju inte jätte modifierad....
Men miniblinkers och allt sånt gick igenom iallafall.

Hade tänkte mig en ganska högt gående ram, och en annan lykta (får skaffa en godkänd som "besiktnings" lykta) egen bakkåpa och en hel del annat, hoppas ingen klagar, men jag får se om jag besiktigar den. Då det är två år till nästa, men man kanske ska vara laglig eller?

En heltypsgodkänd hoj får väl igentligen inte modifieras något va?

shoik skrev:
nix, inte ett jota, men med undantag från mc- kompaniets "godkända" strypningar.

Men då har du ju svaret där... att den måste vara orginal för att kunna besiktigas, teoretiskt sett iaf.

HaiWaN skrev:
938068 men när började man med heltypsgodkända motorcyklar, vart kan man se om ens hojj är det osv...
är ganska osäker på att den skulle vara heltypsgodkännd

Läste det i min körkortsbok förra veckan och det är något nummer i regbeviset som talar om om den är helfordonsgodkänd. Kan kolla upp det mer exakt.

En fråga till då ang besiktning. Om hojen redan är bes. som fighter, och man bygger om den igen.. bakskärm m kortare bakram (10cm) mm hur griniga är dem då???

HaiWaN skrev:
938068 men när började man med heltypsgodkända motorcyklar, vart kan man se om ens hojj är det osv...
är ganska osäker på att den skulle vara heltypsgodkännd

Hösten 99.

titta lite i era regbevis....där står det nog nått som liknar T14a = helfordonsgodkänd....större ändringar kräver regbes, typ som ändrat axelavstånd....längden på gaffel....helfordonsgodkända får inte ändras något

Last edited:
Hojjar från -99 å framåt är oftast helfordons godkända, vilket betyder att man inte får ändra något alls. Bygg på gamla grejjer = -98 å bakåt och se till att prylarna du sätter dit är E-godkända (ej att förväxla med CE-märkning, som bara innebär att prylen är "säker" att använda)

Hmm, hastighetsmätare då? Om man tar bort orginal och sätter dit en mindre, måste den också vara E-godkänd? Funkar inte med cykeldator va!? Blinkangivelse i displayen, sånt är väl inget måste ha va!?

Dr.EVIL skrev:
2375947 Hojjar från -99 å framåt är oftast helfordons godkända, vilket betyder att man inte får ändra något alls. Bygg på gamla grejjer = -98 å bakåt och se till att prylarna du sätter dit är E-godkända (ej att förväxla med CE-märkning, som bara innebär att prylen är "säker" att använda)
Var det inte senare än -99 dom blev helfordonsgodkända ?

Dr.EVIL skrev:
2375947 Hojjar från -99 å framåt är oftast helfordons godkända, vilket betyder att man inte får ändra något alls. Bygg på gamla grejjer = -98 å bakåt och se till att prylarna du sätter dit är E-godkända (ej att förväxla med CE-märkning, som bara innebär att prylen är "säker" att använda)

Senast på besiktningen frågade jag om det var ok att plockade bort passagerarsadeln. Svaret var att om den är äldre än 2004 blir det nog inget problem.

Varför pratar alla om E-godkända saker? Jag har besiktat 2 gånger med vita sidblinkers från Peugeot 206, där jag satt i gula 23W glödlampor i stället för de 5W som skall vara där, inga problem. Besiktningsgubbarna är för det mesta ganska hygglo trots deras dåliga rykte.

Red_Line skrev:
2354085 titta lite i era regbevis....där står det nog nått som liknar T14a = helfordonsgodkänd....större ändringar kräver regbes, typ som ändrat axelavstånd....längden på gaffel....helfordonsgodkända får inte ändras något
Varken i min nuvarande hojs papper eller på min gamla som var en -04 står
det något om T14 eller helfordonsgodkänd:confused: Vart ungefär exakt står det??:va
Poke

blinkers är nog inget dom direkt kollar på förutom att dom fungerar och har hyffsat avstånd till framlyktan men framlyktan är nog svår att komma igenom med om det är en twinlight eller liknande om den inte är godkänd.
dom mäter ju med sånt där glas dom rullar fram.
/Blommen

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...