Besiktningsfråga

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Hejsan, var och skulle göra en efterkontroll ang:
*Kedja Siten
*Svagt halvljus
*Däck slitna

Har nytt drivpaket, och nya däck samt ett bättre halvljus.
Men efter att har rullat in i besiktningslokalen och kollat halvljuset säger besiktningsmannen nää du den här går inte igenom.
Då säger jag vadårå? jag har ju fixat ett bättre ljus, får då svaret, att den är för långt utanför deras kruva i maskinen man kolla hur ljuset är ställt, det verkar som dom tror att om ljuset är starkare så skulle den komma upp
högre. :kocko
Sen säger han att lampan är nog på väg att gå
svara att lampan nyligen bytt till 100wattare då frågar han vart köpte du den då, hur mkt kostade den?
Svarar enkelt köpt på statoil kostnad 45-50:- gissa vad puckot säger då, då har du blivit blåst :kocko
svarar att det är ju troligt (irroni).

Då säger han att jag får bestämma själv hur jag ska göra, beslutar att jag ska åka och köpa en ny lampa och byta framför ögonen på honom, åker till statoil en 3km där ifrån. När jag kommer tillbaka säger han du jag tänkte på en sak, det är nog reflektorn.

osv... följde diskutionen hur man skulle kunna byta reflektor, det som gjorde mig så förbannad var att han skulle spela skön óch visa att han kunde allt. t ex sa han att man kunde byta reflektor. Jag svarade att den då var i ett helt stycke och att det inte går att byta bara en reflektor.
osv..

men för att komma till frågan,
när inträder det körförbud på den?
när blir det så att i stället för efterbesiktning så måste man göra en kontrollbesiktning?

Vart finns det ett bra besiktningställe i Sthlm som har trevliga besiktningsmän? (och inte otrevliga petiga idioter rent ut sagt som bara verkligen skulle anmärka på allt som inte var 100% rätt)

jo bor norr om sthlm

ha det

100w är inte bra för reflektorn, ganska snart kommer ljuset bli sämre och sämre och sen när du vill ha en orginallampa komer det se ut som rena cyklelyset.
Felmonterade lampor (eller defekta) är väldigt vanligt när man får fel ljusbild.
I övrigt bryr jag mig inte.

Låt mig bara GISSA att du gjorde det stora felet att besiktiga i ARNINGE??!! :skrämd

Silwer skrev:
100w är inte bra för reflektorn, ganska snart kommer ljuset bli sämre och sämre och sen när du vill ha en orginallampa komer det se ut som rena cyklelyset.
Felmonterade lampor (eller defekta) är väldigt vanligt när man får fel ljusbild.
I övrigt bryr jag mig inte.

att reflektorn inte mår bra av att ha en 100w pga av värme vet jag, men när det satt en 55w så var det som ett positons ljus dvs knappt något alls.
ljusbilden är ok, men den är för långt ner (dvs bara att ställa upp lyset lite och tydligen för svag.

Hejsan! Åk till (Rissne/sundbyberg) där är det trevliga killar. Om du är osäker om de har mc tider utlagda så kan du ringa till stationen först! 08-830465 Om du har protokollet framför dig så kan du läsa nästan längst ner till höger. Där står det att fordonet har underkänts bla bla bla. Sen står där ett datum där det står att efter detta datum inträder körförbud men du kan fortfarande göra en efterkontroll. Under detta datum samt lite mer text står ett till datum. Efter det datumet blir det en helt ny kontroll besiktning. 100w lampa är du inte riktigt klok??? Inte undra på att reflektorn tar stryk!!!! Det där med petiga? Det är din säkerhet som gäller. Om du tar en hoj som har en frisk reflektor samt en med kass reflektor. Vilken hoj tar du en mörk natt?

Om du nu åker dit så hälsa från Tony!

shoik skrev:
att reflektorn inte mår bra av att ha en 100w pga av värme vet jag, men när det satt en 55w så var det som ett positons ljus dvs knappt något alls.
ljusbilden är ok, men den är för långt ner (dvs bara att ställa upp lyset lite och tydligen för svag.
Jag brukar ta med mig en mejsel o justera skiten på plats, men det kanske inte de där tillåter?

motardnisse skrev:
Hejsan! Åk till (Rissne/sundbyberg) där är det trevliga killar. Om du är osäker om de har mc tider utlagda så kan du ringa till stationen först! 08-830465 Om du har protokollet framför dig så kan du läsa nästan längst ner till höger. Där står det att fordonet har underkänts bla bla bla. Sen står där ett datum där det står att efter detta datum inträder körförbud men du kan fortfarande göra en efterkontroll. Under detta datum samt lite mer text står ett till datum. Efter det datumet blir det en helt ny kontroll besiktning. 100w lampa är du inte riktigt klok??? Inte undra på att reflektorn tar stryk!!!! Det där med petiga? Det är din säkerhet som gäller. Om du tar en hoj som har en frisk reflektor samt en med kass reflektor. Vilken hoj tar du en mörk natt?

Om du nu åker dit så hälsa från Tony!

jo det är klart att det är för min och mina medtrafikanters säkerhet, givetvis det tvekar jag inte en sekund på.
Men det jag menar med att dom är petiga är att började leta fler fel förutom dom sakerna det var efterkontroll.
och det var iofs men att han började, sen var han så otrevlig mot mej redan då han fick syn på mig, så att ja.

åker nog dit i morgon :D, ska jag hälsa ifrån dig iaf???

ang. reflektorn så är den sönder smällt :rolleyes: , ska illa kvickt åka och köpa 55w :kocko :fatta!
håller på att lösa det just nu, så förhoppningsvis löser det sig till si morgon.

tackar för tippset ännu en gång :tummenupp

Jag brukar ta med mig en mejsel o justera skiten på plats, men det kanske inte de där tillåter?
det bryr dom sig nog inte om, men jag har då en kåpa som jag måste montera av innan jag kan jystera in ljuset, och det är ett ganska omständigt jobb.

Bifogat

• !cid_i1_pic_039.jpg
    !cid_i1_pic_039.jpg
    20.2 KB · Visningar: 83
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...