Besiktningsfråga

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Måste man välja närmsta besiktningsstället eller får man välja fritt, någon som vet? Hojen har körförbud :gnissla

Jag besiktigade långt från hemmet... så tydligen går det.

Men du tänkte väl inte köra till besiktningsstället?

Crazy Camel skrev:
om du har körförbud så får du ju inte köra dit den??? :confused:

Jo det får man. Tror inte det bara är jag iaf. Min hoj har körförbud, men med papprena jag fick från vägverket så stod det att man får köra den kortast möjliga, eller mest lämpliga väg till verkstad, samt från verkstad till besiktningen (dock inte hem mellan reparation och besiktning).

Så det är la bara att köra om inte hojen är värsta vraket...

R1 racer skrev:
Till o från verkstad och besiktning får man väl?,hur attans ska man annars bära sej åt.

Om man ber snällt kan Bilprovningen faxa ett intyg att du får köra.
Det erbjöd dom mig när jag skulle besikta hojen 40 mil bort.

Du får besikta precis var du vill. Inga regler där. Du får också köra fordonet till och från besiktningen, oavsett om det är belagt med körförbud eller ej. Polisen KAN komma att stanna dig, men även om du är 20 mil hemifrån kan de inget göra.

Crazy Camel skrev:
om du har körförbud så får du ju inte köra dit den??? :confused:

Nu har jag googlat.. Så här säger polisen:
Får jag köra bilen till Bilprovningen trots körförbud?
Fordonet får köras kortast lämpliga väg till besiktningen vid AB Svensk Bilprovning.

Men det verkar inte finnas några drive-in besiktningar för mc i stockholm o jag har inte beställt tid än :kocko

Närmsta stället är Enköping, en liten sträcka på 7-8 mil. Jag tycker det är lämpligt att besikta i Enköping men det tycker nog inte polisen. :huvet

vad menas med drive-in besiktningar???

I Sollentuna finns det ju besiktning för mc....

Last edited:
Crazy Camel skrev:

Besiktning utan tidsbeställning, mycket praktiskt :tungan

Jag får försöka beställa tid men har dom ingen tid snart så tror nog att jag chansar på Enköping, om polisen stoppar mig säger jag bara att McB sa att det var OK :hihi

Crazy Camel skrev:

I Sollentuna finns det ju besiktning för mc....

Drive-in besiktning,är somliga stationer som har den tjänsten.Där behöver du inte boka någon tid utan bara köra dit o ställa dig i kö tills det är din tur.
Kan vara bra om man har svårt o få en vanlig bokad tid eller har lite brått.

Vad jag vet så måste man ha en bokad tid för att få köra till bilprovningen med körförbud vilket isf innebär att man inte kan åka till en drive-in.

Korspostar lite...

Har bytt mina blinkerslampor till 21W... Grejen är att de blinkar långsamt å fint ibland... Å emellanåt flippar dom och speedar som järnet...

Max-blink-frekvensen är väl 140ggr på en minut eller nåt sånt för besiktningen? Min fråga är. Har det nånbetydelse hur dessa max 140 gångerna är "fördelade"?

Kommer dom lipa som bara tusan eftersom dom inte blinkar riktigt som dom ska, eller bara nästan?

/h

KawaChris skrev:
Fordonet får köras kortast lämpliga väg till besiktningen vid AB Svensk Bilprovning.

Det står att du måste ta kortaste möjliga väg till besiktningen,inte den närmsta besiktningen... Alltså du får inte ta en omväg till Enköping,men du får åka dit. :tummenupp

KawaChris skrev:

Men det verkar inte finnas några drive-in besiktningar för mc i stockholm o jag har inte beställt tid än :kocko

Närmsta stället är Enköping, en liten sträcka på 7-8 mil. Jag tycker det är lämpligt att besikta i Enköping men det tycker nog inte polisen. :huvet

Vinsta är de enda som jag känner till som har drive in på mc i stockholms området. Vet ej när de börjar start med det men det kör ungefär fram till hösten. Ring och hör med dem.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien