Besiktningsdags!

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Fick lapp från bilprovning häromdagen att det minsann är dags att besiktiga hojen, och ända till i mars har jag på mig! Det var såklart likadant för två år sedan och då höll jag på att frysa ihjäl på under resan. Jag bokade ju givetvis i sista stund så att det i all fall var isfritt och fick därför åka 6 mil enkel resa eftersom den lokala bilprovningen inte hade tid för mig. Fördelen var att besiktningsgubben inte ville provköra eftersom "det var så mycket grus ute så han skulle kunna köra omkull". 12 mils resa och allt de gjorde var att justera strålkastaren åt mig...

Nån som vet om man kan ändra inställelsetiden permanent, eller om man tvingad att följa slutsiffersystemet?

/geek

Slutsiffersystemet praktiseras inte på motorcyklar, det lärde jag mig när jag tog kort iaf. 2 år efter senaste besiktningen gäller för de allra flesta hojar.

Du besiktar när du vill. Det enda som händer är att du får körförbud på hojen. Du får dock fortfarande köra till besiktningen när du väl bokat din tid.

Blip skrev:
Du besiktar när du vill. Det enda som händer är att du får körförbud på hojen. Du får dock fortfarande köra till besiktningen när du väl bokat din tid.

Precis så hade jag med gjort...vänta till aprill i allafall så är det inte dags förän i aprill efter nästa 2 årsperiod.

Blip skrev:

Får jag besikta i februari?
Då lär dom inte kunna provköra, göra förbifartsbullermätning eller några andra stygga saker ;-)

Enda nackdelen är att man måste låna en skåpbil och några kompisar som hjälper till att lasta ur och i....

I en gammal Hojmagasinet läste jag om en som regbesiktade sin chopper mitt i vintern just för att slippa en massa sånt...

GuW skrev:
Får jag besikta i februari?
Då lär dom inte kunna provköra, göra förbifartsbullermätning eller några andra stygga saker ;-)

Enda nackdelen är att man måste låna en skåpbil och några kompisar som hjälper till att lasta ur och i....

I en gammal Hojmagasinet läste jag om en som regbesiktade sin chopper mitt i vintern just för att slippa en massa sånt...
Garanterat skitsnack. Förbifartsprov måste göras om det inte finns något bullerintyg vilket de finns på de flesta hojar. Nu vad ju dock tal om vanlig besiktning, då förbifartsprovar man aldrig hojen, möjligtvis stillastående.

om man då har ett slipon är det väl en enkel match att bara slänga på original systemet? då borde dom höra att det inte är något jetplan bara dom startar hojen?

Lite bra svar här hade inte skadat. :3freak

Jag unrar nämligen nästan samma sak. Fast jag vill besiktiga så tidigt som möjligt, så jag kan modifiera, styla och trimma lite mera fritt sen. :banana

HanneZ skrev:
Garanterat skitsnack. Förbifartsprov måste göras om det inte finns något bullerintyg vilket de finns på de flesta hojar. Nu vad ju dock tal om vanlig besiktning, då förbifartsprovar man aldrig hojen, möjligtvis stillastående.

Jag kanske minns fel, det kanske var en vanlig besiktning men med utbytt avgassystem.
Hursomhelst kan dom ju inte bullermäta stillastående inomhus heller, och dom lär inte vara sugen på att köra den en meter utanför porten ens...

Risken är väl bara att dom inser att något lurt är på gång då man besiktar mitt i vintern så dom kollar hojen hårdare istället.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8