Besiktningsdags..sliten kedja..

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hejsan!

Jag kollade precis igenom min ena hoj som har stått ett år (köpte ny i år så blev inte av att jag ställde på den nu). Den måste besiktigas för att få köras (tänkte antagligen sälja den dock) så jag kollade igenom hojen idag ifall att nått var tvunget att fixas först..

Allt såg bra ut förutom en lite trög chokevajer som måste oljas/bytas...och...

Kedjan. Jag märkte vid snabb inspektion att en av gummipackningarna (o-ringar kallas de?) hade torkat sönder/gått av och satt halvt löst. Sen såg jag att ytterligare en såg lös ut. Detta är förstås inte bra alls, och kedjan måste ju bytas ut!

Men! Tror ni det är lugnt att besiktiga den ändå? Skulle vilja få den besiktigad så snart som möjligt så att den är redo att köras om nån skulle vilja köpa den (antingen fixar jag kedjan före eller så får köparen fixa det, det får jag se..) Drevet tyckte jag såg helt okej ut, inte sneda taggar alls så det måste man väl inte byta om man inte vill antar jag.

Vad tror ni, är det safe att köra ner till besiktningen och går den igenom ändå?
 
Dom kommer till 99% inte märka om där saknas någon o-ring.. Och om dom märker det, vad ska dom säga? Man kan ju t.om. köpa kedjor utan.

Så länge inga länkar kärvar eller kedjan är slapp och dreven slitna så skulle jag säga att det är lugnt.
 
Vad kan egentligen hända när man kör med kedja som saknar nån o-ring? Ska kolla om nån länk kärvar, har för mig att jag kunde se att nån krokade sig lite...
 
Rengör och smörj upp kedjan, se till att ingen länk kärvar sedan kommer det inte vara något bekymmer.
 
Kontrollera kedjeslitaget genom att ta tag i kedjan från baksidan av drevet = som att du skulle försöka dra motorcykeln bakåt. Lyfts kedjan av drevet mer än 3/4 av kuggens höjd = fail, detta slack går inte att justera bort. Övriga skador kan bedömmas men det ska vara påtagligt.
 
I instruktionsboken till någon av mina maskiner finns en pedagogisk bild på hur man kollar och när det är dags.
Kolla om du har en i din, kontrollera och ta med boken till besiktningen ifall det blir diskussion?
 
Att kolla om det går att lyfta kedjan på drevet längst bak är bra. Så kollar de på bilprovningen. Du kan också kolla på kedjespännarna om det finns justeringsmån kvar.
Man behöver inte ha instruktionsboken med sig för att visa personalen hur man bedömer om en kedja är sliten. Dom kan sådant. :)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top