Besiktnings fråga

Cobra80

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
gsx-r 600 -04
hejsan allihopa
jag tänkte bara fråga en sak angånde besikningen!

hur är det med ljud volymen på hojen brukar dom vara hårda på sånt? hur mätter dom sånt? vid ett visst varv tal eller??

jag har ett V&H system SS2r titan och det låter riktigt mycke!
(på min Gsx-r 750 -99)

behöver jag vara orolig?? :confused:

/mvh Cobra

Är det bara ett slipon går det ju fort att byta, bättre att ta dom 5-10 minuter det tar att göra det än ombesiktning....

17 grader varmt, sol, och du har en påställd GSXR som funkar, du bör inte var orolig, du bör vara överlycklig :D

Ingen aning om ljudnivåer dock...

/XJR

hmm.. har ju inte orginalsystemet det är ju det som är problemet?

nån som har haft problem med ljud volymen på besiktningen??

tack för dom snabba svaren!!

Ps. XJR Nej jag klaggar inte mmm.. VÅR!!! DS.

Lider av samma dilemma inför besikning. Har titan system på och det finns inte en chans att den går igenom med det på. Känns tråkigt att behöva sätta på orginal, besiktiga sen hem och byta igen (är man lat så är man). Finns det inget bra knep att tysta ner dom? Har hört att det ska gå bra att trycka in isolering mm. Men hur får man det att stanna kvar?

Chris Husky skrev:
Lider av samma dilemma inför besikning. Har titan system på och det finns inte en chans att den går igenom med det på. Känns tråkigt att behöva sätta på orginal, besiktiga sen hem och byta igen (är man lat så är man). Finns det inget bra knep att tysta ner dom? Har hört att det ska gå bra att trycka in isolering mm. Men hur får man det att stanna kvar?

tryck in lite stålullsbollar eller en eller två tvättsvampar precis innan besiktningen.......eller säg att du precis har renoverat toppen eller att du har nya kolvar....så därför får dom inte varva motorn över 3500 rpm.......dom kan ju inte gärna säga emot detta... :tummenupp

Hade samma trassel.. 104 Db visade deras mätare, men ja fick tips om att klippa till en plåt, borra några hål i den.. stoppa sen in den i avgasröret.. bakom den en diskboll i stål. funkade perfekt :tummenupp 94 Db på bes.

prova inga disksvampar.. dom smälter fortare än en höna bajsar :fakta

ambulans skrev:

nä man ska inte trycka in en tvättsvamp hemma om man har en bit till SBP.....tryck in den lite diskret i kön till besiktningen eller vid nån parkering i närheten....då borde den ju inte smälta tycker jag...

InTrUDeR skrev:
nä man ska inte trycka in en tvättsvamp hemma om man har en bit till SBP.....tryck in den lite diskret i kön till besiktningen eller vid nån parkering i närheten....då borde den ju inte smälta tycker jag...

ja jag har ju provat de där... de tog 2 min ... sen kom skiten ut , i svarta smälta småbitar, så varför chansa när det finns andra grejjer...
disksvampar i stål som man gör rent kastruller med , funkade kalas :öl

ambulans skrev:
ja jag har ju provat de där... de tog 2 min ... sen kom skiten ut , i svarta smälta småbitar

Åfaan, så fort, ja eftersom du har provat så vet ju du bäst......trodde inte det gick SÅ fort... :eek: ....diskbollar är det som gäller då, om man nu inte väljer att montera på orginal ljuddämparen d.v.s.

Cobra80 skrev:
hejsan allihopa

hur är det med ljud volymen på hojen brukar dom vara hårda på sånt? hur mätter dom sånt? vid ett visst varv tal eller??

(på min Gsx-r 750 -99)

/mvh Cobra

Finns det ingen som du kan låna ett orginalsystem av? Gixxer 750 är väl inte direkt nån unik hoj...

Hur kollar dom ljud volymen??
gör dom det vid varje besiktning??? vid tomgång eller??
provkör dom alla hojar??

aja är tacksam för alla svar!!

Cobra80 skrev:
Hur kollar dom ljud volymen??
gör dom det vid varje besiktning??? vid tomgång eller??
provkör dom alla hojar??

aja är tacksam för alla svar!!

dom har en mkt hemlig pärm som dom kikar i va för varv de ska va på just din modell när dom mäter, i mitt fall va de 5600..
sen sätter dom mikrofonen 45 graders vinkel en bit från skorstenen.. o mäter med ett instrument.

ambulans skrev:
Hade samma trassel.. 104 Db visade deras mätare, men ja fick tips om att klippa till en plåt, borra några hål i den.. stoppa sen in den i avgasröret.. bakom den en diskboll i stål. funkade perfekt :tummenupp 94 Db på bes.

Jag är med på idéen. Men hur har du lite mer exakt gått tillväga? Hur får du allt att stanna kvar tex. Bilder kanske?

Var inne på Bilprovningen hemsida!!
och det stod det så här:

För MC
Kom ihåg att kontrollera:
1. kontakter och reglage
2. ljus och signaler
3. kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
4. däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan
5. att reflexen bak är hel
6. fram- och bakbroms, slitage och skador på belägg
7. vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
8. skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor m.m.
9. framgaffelns funktion
10. att det inte finns oljeläckage
11. stötdämpare bak, funktion och täthet
12. att skyltlyktan fungerar
13. att det finns varningstriangel för trehjuliga mc
14. kontrollampa för helljus (från 1984 års modell)

Så dom kollar bara ljud volymen om dom tycker den låter som fan när man åker in med den eller??

/mvh Cobra

Cobra80 skrev:
Så dom kollar bara ljud volymen om dom tycker den låter som fan när man åker in med den eller??

/mvh Cobra

På min kollade dom iallafall inte ljud nivån och inte på farsans heller men vi kör ju båda med orginal skorsten.

Last edited:
Jag antar att det är vanlig besiktning du pratar om?. Då gäller mycke riktigt gäller 103 db. Är det typ besiktning du snackar om gäller ett snitt värde på 82db mätt 2ggr vid 50, 70 och 90. Det är destå svårare att klara jag typade ne zx7:a för några år sen och den mätte 81,5 trots att den var helt orginal och hade 35hp strypningar monterade!. Dämparn kan du ju alltid fylla med diskbollar och det mekaniska motorljudet är ju inga problem på en japps. Däremot läste jag om en kill som klädde in hela motorn i fårskinnspäls för att få igenom sin HD.

Chris Husky skrev:
Jag är med på idéen. Men hur har du lite mer exakt gått tillväga? Hur får du allt att stanna kvar tex. Bilder kanske?

ja har ingen kamera ... inte än , så bilder kan ja inte knäppa.
Men ja gjorde som så att ... av med sliponet... om du tittar in i de bakifrån så ser du att de finns en insats där i... mot den kanten lägger du en plåtbit som du klipper till.. så den passar exakt i röret.. borra några hål i plåten åxå, avgaserna måste ju kunna passera.. ja sen före plåten så stoppar du i en disksvamp i stål... plåtbiten du gjorde funkar ju som en stopp.. för att du inte ska skjuta ut disksvampen... sen e de bara på med sliponet igen o besiktiga... plåtbiten knackar du ur sen o spar till nästa gång :tummenupp

Cobra80 skrev:
hejsan allihopa

(på min Gsx-r 750 -99)

/mvh Cobra

Jag har skruvat av min originalburk , om den passar på din så kan du låna den till besiktningen , den sitter väl med tre bult som på min ( jag har en 96a ) , PMa om mitt telnr om du ska låna .

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph