Besiktnings fråga.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tja!

Jo nu är det så att den 28 juni så ska min hoj in på kontroll besiktning men på ett papper står det att det blir körförbud på hojen den 1 juli.

Och eftersom bilprovningen ligger lite längre bort och jag jobbar den dagen så undrar jag om hojen inte går igenom besiktningen får jag köra hem den eller får den körförbud på direkten eller blir det körförbud den 1 juli? (som det står i papprena).

Hare bra :)

Tja!

Jo nu är det så att den 28 juni så ska min hoj in på kontroll besiktning men på ett papper står det att det blir körförbud på hojen den 1 juli.

Och eftersom bilprovningen ligger lite längre bort och jag jobbar den dagen så undrar jag om hojen inte går igenom besiktningen får jag köra hem den eller får den körförbud på direkten eller blir det körförbud den 1 juli? (som det står i papprena).

Hare bra :)

Går den inte igenom besiktningen så får du en månad på dig att fixa felet, sen får du körförbud om du inte har besiktat den inom en månad. :)

3015144 Men i papprerna står det 1 juli fast det försvinner om den inte går igenom besiktningen?
Ja det försvinner. Det är bara din sista dag för besiktning. Har du då varit där så får du ny tid om den inte går igenom. Alltså får du köra ytterligare en månad. Går att göra så 2 eller 3 ggr.

Men i papprerna står det 1 juli fast det försvinner om den inte går igenom besiktningen?

1 juli går körförbudet ibruk om du inte besiktat om den igen innan 1 juli Om du besiktar om den innan 1 juli får du ett nytt körföbuds datum. Så funkade det iallafall för min morbror när han besiktade sin.

Som Ljunghusen sa, besiktningsmannen kan ge hojen körförbud direkt när du är på besiktningen.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back