Besiktningen vägrar besiktiga (pga lite snöflingor)

YipYip det handlar inte bara om bromsprovet utan helheten när man provkör. När man provkör så känner man av samtliga system under kontrollhandboken hur mc uppför sig under den sträckan som är utlagd för mc. I en bromsprovare du visar så är det inte så lätt att upptäcka kraftig pulsering av bromsar pga skev skiva eller kärvande broms.

Pulserande bromsar pga skeva skivor måste man väl ändå lika gärna känna av i en bromsprovare som på gatan? Hjulet roterar ju i en b romsprovare, och det har väl ändå någon form av last under bromsningen, samt att bromsbeläggen och skivorna pressas ju ihop även i en sådan?
Andra knasigheter som utsliten gaffel eller styrhuvudslager, konstig geometri och sådant lär man däremot inte kunna känna i en bromsprovare.
 
Bromsprovaren går med ca 6km/h hastighet så då kan det vara svårt att jämför med en hastighet på mellan 30-50km/h
 
Jag reg.besiktigade en motorcykel mitt i vintern, tog den på kärra dit för det var glashalt. Han tyckte jag kunde provköra själv om jag kände för det. Den gick i alla fall igenom utan problem. Känns som det är väldigt godtyckligt med besiktningar överlag, den ene gör si och den andre gör så.
 
Heliac: Gjordes både regbesiktningem och kontrollbesiktningen?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Bromsprovaren går med ca 6km/h hastighet så då kan det vara svårt att jämför med en hastighet på mellan 30-50km/h

Ah, ja då lär det ju dölja en hel del besvär... Är det samma med bilar? Isf är det ju lika kasst där, och förklarar varför bilar med skadade bromsar kommer igenom besiktningen gång på gång...
 
Oavsett bilar eller mc så måste de fortfarande göras en provkörning om de inte föreligger körförbud då gör man det på efterkontrollen.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top