Besiktningen vägrar besiktiga (pga lite snöflingor)

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
YipYip det handlar inte bara om bromsprovet utan helheten när man provkör. När man provkör så känner man av samtliga system under kontrollhandboken hur mc uppför sig under den sträckan som är utlagd för mc. I en bromsprovare du visar så är det inte så lätt att upptäcka kraftig pulsering av bromsar pga skev skiva eller kärvande broms.

Pulserande bromsar pga skeva skivor måste man väl ändå lika gärna känna av i en bromsprovare som på gatan? Hjulet roterar ju i en b romsprovare, och det har väl ändå någon form av last under bromsningen, samt att bromsbeläggen och skivorna pressas ju ihop även i en sådan?
Andra knasigheter som utsliten gaffel eller styrhuvudslager, konstig geometri och sådant lär man däremot inte kunna känna i en bromsprovare.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bromsprovaren går med ca 6km/h hastighet så då kan det vara svårt att jämför med en hastighet på mellan 30-50km/h
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag reg.besiktigade en motorcykel mitt i vintern, tog den på kärra dit för det var glashalt. Han tyckte jag kunde provköra själv om jag kände för det. Den gick i alla fall igenom utan problem. Känns som det är väldigt godtyckligt med besiktningar överlag, den ene gör si och den andre gör så.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Heliac: Gjordes både regbesiktningem och kontrollbesiktningen?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bromsprovaren går med ca 6km/h hastighet så då kan det vara svårt att jämför med en hastighet på mellan 30-50km/h

Ah, ja då lär det ju dölja en hel del besvär... Är det samma med bilar? Isf är det ju lika kasst där, och förklarar varför bilar med skadade bromsar kommer igenom besiktningen gång på gång...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Oavsett bilar eller mc så måste de fortfarande göras en provkörning om de inte föreligger körförbud då gör man det på efterkontrollen.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top