Besiktningen avklarad!

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Så var Ducatin besiktigad, inga problem att gå igenom med kolfiberpiporna heller, nåt jag trodde jag skulle torska på faktiskt. De mätte inte ljudet alls utan lyssnade bara på den när jag körde in i hallen.

Enda anmärkningen var att halvljuset var för högt ställt så besiktningsmannen plockade fram en mejsel och ställde in det på plats. Bra service på Bilprovningen i Högdalen, kan rekommenderas :)

Så nu kan man njuta i två år till... :D
 
Besiktigade min KTM igår. Fick anmärkning på att reflexen saknades där bak så nu måste jag köra in igen, betala 180kr och visa att där är en reflex. Ingen höjdare direkt, men men.
 
Ska besikta ninjan den 22/4 i Rissne. Hoppas verkligen att det går igenom. Måste däremot byta till orginal dämparen, för det slip-on som jag har är inte direkt godkännt. :tungan

Se blir det åka av :banana
 
Fick en anmärkning på att framdäcket var helt slut (ska bytas men hade inte tid innan besiktningen) dock behöver jag inte komma tillbaka. :)

Dessutom lossnade min reflex dagen innan besiktningen, men jag var duktig och tejpade fast den igen så att den skulle sitta på plats när jag besiktigade den :tungan
 
Bokade idag, fick tid på fre.. Ska inte va några problem å få igenom den nu när ja skickat på alla org. grejer! =)
 
Besiktigade min KTM igår. Fick anmärkning på att reflexen saknades där bak så nu måste jag köra in igen, betala 180kr och visa att där är en reflex. Ingen höjdare direkt, men men.

Illa.
Inne på besiktningen i Växjö står det en skål med rexlexer man kan köpa vid kassan. Det är rätt bra faktiskt. Då åker man ju inte dit på det iaf Det är bara att köpa en reflex för 20kr sen går hojen igenom :tummenupp
 
Var till Vällingby igår, rena papper så idag skall min Slip-on och den rensade akterdelen tillbaka! Mycket trevlig kille som besiktade men han var verkligen noggran! Har ni några brister på hojen åk då inte till Vällingby!!
 
Jag besiktigade min i lördags, i Kungsbacka. Gick kanon, väldigt trevlig kille som besiktigade den. Slängde på original ljuddämparen vid besiktningen, lät som en symaskin riktigt tråkig, jag tror jag hade klarat den med leo vince dämparen men jag chansade inte:)

Jag tycker det är stor skillnad på bemötande när man besiktigar hojen än när man besiktigar bilen, blir alltid lite mc-snack och trevlig stämning när man besiktigar hojen.
 
Fick igenom min igår i Rissne.
Lika trevlig kille som vanligt...
Han tyckte det såg lite tomt ut utan några kåpor och frågade om jag inte pallade sätta
dit kåporna för att ta av dom igen när turbon skulle tillbaka... :hihi
Förklarade att ingen turbo skulle dit men däremot orgina... eeeeh yoshipipan skulle på plats.. Då garvade han bara...

Men hojar är väldigt lätta att få igenom...
Se till att alla ljus funkar, ha den där j*vla reflexen på plats (lite löjligt men men), kolla däck och klotsar, kolla kedjan och drev, kolla efter läckage i packboxarna i gaffeln.
Sen är det klart...
Mycket mer kollas inte på besiktningen, iaf som man kan göra något åt själv iaf..
 
Måste man ha org avgasrör när man besiktar? har aldrig haft det och ingen har påpekat något (förutom att det låtit bra :) )

//D
 
Var till Vällingby igår, rena papper så idag skall min Slip-on och den rensade akterdelen tillbaka! Mycket trevlig kille som besiktade men han var verkligen noggran! Har ni några brister på hojen åk då inte till Vällingby!!

Jag tycker det är bra att de är petiga med säkerhets relaterade saker...
Man kan glömma att kolla viktiga saker (inte troligt)... :tummenupp
 
Måste man ha org avgasrör när man besiktar? har aldrig haft det och ingen har påpekat något (förutom att det låtit bra :) )

//D


Beror kanske på vad man har för slip-on. Mitt gör 109 decibell på tomgång...inte direkt lagligt. Så jag chansar inte. Men det låter ju mesigt med orginalet.

:banana
 
Jag har inte originaldämparna på, den låter rätt kraftigt men jag vet inte hur mycket, har inte mätt. På Duccen sitter reflexen i glaset på baklyktan men när jag besiktigade hondan tipsade besiktningskillen mig om att gå ner till macken och köpa en reflex medan han skrev ut protokollet så det gick det med :)

Klart är att kolfiberblåsen låter betydligt mer än original i alla fall, speciellt i kombination med en väl ventilerad luftburk :D
 
Jag besiktigade med slip-on utan problem, DB-killer i så klart. däremot fick jag ett påpekande att framdämparen kanske läcker. Två besiktningsmän kollade utan att komma fram till om de läckte eller ej så jag fick ett påpekande :va (!?).
 
Tror fan att ingen av mina kommer att gå igenom besiktning om jag inte moterar blinkers fram (och bak), reg skylt, spegel, reflex och pluggar igen rören. Jävla ofog det där med besiktning. Förresten...hur ofta gör man det ??
 
Hur va det med skyltbelysning? Läste att de inte kollar det för att en besiktning handlar om trafiksäkerhet. Kan reflexen sitta på reg.skylten?
 
Illa.
Inne på besiktningen i Växjö står det en skål med rexlexer man kan köpa vid kassan. Det är rätt bra faktiskt. Då åker man ju inte dit på det iaf Det är bara att köpa en reflex för 20kr sen går hojen igenom :tummenupp

Yes, satte dit reflexen med dubbelhäftande tejp. Men under de 2 milen till besiktningen så har den lossnat och trillat väck. Tänkte att jag får en påpekning om att fixa det men det men inte behöver komma in och visa det igen, men icke!

Får se det positivt, lär ju inte missa det igen iaf. Och denna gången sätter jag fast den precis innan jag kör in :tungan
 
Beror kanske på vad man har för slip-on. Mitt gör 109 decibell på tomgång...inte direkt lagligt. Så jag chansar inte. Men det låter ju mesigt med orginalet.

:banana

Vet inte hur mycket 109d är, men min "moto gp" dämp låter en del, fick tummen upp sista besiktningen :D
 
Vet inte hur mycket 109d är, men min "moto gp" dämp låter en del, fick tummen upp sista besiktningen :D

Nya regler sirru... 103db gränsen än borta för alla fordon efter från -99 och framåt
Kolla på styrhuvudet...
där står db och på vilket varvtal..
Busan får låta 85db vid 5400 rpm om jag inte missminner mig..
Stört omöjligt med yoshipipa..

Hur va det med skyltbelysning? Läste att de inte kollar det för att en besiktning handlar om trafiksäkerhet. Kan reflexen sitta på reg.skylten?

Skyltbelysning ska finnas och du får inte pilla på regplåten ö.h.t.
Enligt lagen alltså, sen är resten en bedömningsfråga för repsketive besiktningsman.
 
Illa.
Inne på besiktningen i Växjö står det en skål med rexlexer man kan köpa vid kassan. Det är rätt bra faktiskt. Då åker man ju inte dit på det iaf Det är bara att köpa en reflex för 20kr sen går hojen igenom :tummenupp

Tycker du att det är en bra grej så rekommenderar jag att du talar tyst om det, risken är annars att det upphör och den som ansvarar för det råkar illa ut. Det är absolut inte tillåtet.


Hur va det med skyltbelysning? Läste att de inte kollar det för att en besiktning handlar om trafiksäkerhet. Kan reflexen sitta på reg.skylten?

Det är krav på fungerande skyltlykta vid en kontrollbesiktning. Det var polisen som önskade att kontrollen skulle införas i besiktningsprogrammet för en massa år sedan, och Vägverket gick på polisens linje.
Enligt lag får du inte på något vis ändra på registreringsskylten, t.ex. klistra dekaler eller en reflex på den, undantag naturligtvis för det nu föråldrade skattemärket. Vid en kontrollbesiktning är det ingenting man anmärker på förutsatt att skylten inte blir svåravläst.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top