Besiktning?

Dom gnäller inte på stänkskärmarna va? har en retta med kapad bakstänka. inte så lätt att återställa om man säger så...

nån som besiktigat med icke e-märka mini blinkers? funkar det?
 
Robbano skrev:
Dom gnäller inte på stänkskärmarna va? har en retta med kapad bakstänka. inte så lätt att återställa om man säger så...


Så länge vi pratar om en vanlig besiktning så ska det vara lugnt ännu men som sagt blir du stoppad av polisen så får du skylla dig själv om du nu har en helfordonsgodgänd hoj!
 
Hur är det om man har bytt ut bakljuset till diod dito då?? Går det igenom?
 
Robbano skrev:
Dom gnäller inte på stänkskärmarna va? har en retta med kapad bakstänka. inte så lätt att återställa om man säger så...

nån som besiktigat med icke e-märka mini blinkers? funkar det?

När jag besiktade min tiller sa dom inget om någon märkning, däremot är det bra om du har färska glödlampor (om du har orange lampor) för dom bleknar efter ett tag o det kan dom va lite kinkiga med.
 
miffo skrev:
Hur är det om man har bytt ut bakljuset till diod dito då?? Går det igenom?

Varför inte bara man kan se det lika bra som ett vanligt bakljus. Jag värderar en hoj högre om den har stålomspunna slangar istället för vanliga för det finns allt för många hojar som har rent ut sagt livsfarliga bromsar. Tänkt dig att fortfarande rulla 10m till när du har bromsat fullt med frambromsen och handtaget är inne vid styret?? :dummer och ägarna säger att de aldrig behöver bromsa så mkt. Jo det är sant att en del har sagt så!!! :huvet
 
TLR-00 skrev:
När jag besiktade min tiller sa dom inget om någon märkning, däremot är det bra om du har färska glödlampor (om du har orange lampor) för dom bleknar efter ett tag o det kan dom va lite kinkiga med.

Gäller samma sak för bilar där också. Och folk undrar varför de har blivit vita, bilen är ju bara 3 år gammal :va En lampa blir rätt varm snabbt.
 
motardnisse skrev:
Varför inte bara man kan se det lika bra som ett vanligt bakljus.

Okej, jag tog ganska starka dioder till bygget just för att synas bra..
 
motardnisse skrev:
Det här gäller ännu innan de bestämmer för att mäta avgaserna på mc!!!!!


EG-typgodkänd motorcykel omfattas av krav på avgasrening. Enligt
bilavgasförordningen får halten kolmonoxid i avgaserna från sådan bensindriven
motorcykel uppgå till högst 4,5 volymprocent vid tomgång.

OBS!!!!!!!!!!!!!!

Någon kontroll utförs inte i avvaktan på detaljföreskrifter och utredning
beträffande metod och utrustning.
Om jag exempelvis monterar bort katalysatorn, och ersätter med ett helsystem som inte låter för mycket, så går hojen igenom besiktningen? Är det det du säger, för att man avvaktar beslut om hur man skall agera i frågan?
 
Aero skrev:
Om jag exempelvis monterar bort katalysatorn, och ersätter med ett helsystem som inte låter för mycket, så går hojen igenom besiktningen? Är det det du säger, för att man avvaktar beslut om hur man skall agera i frågan?


De kommer inte mäta din mc så länge de inte kommer fram till när de ska börja med det vilket kan ta säkert ett antal år eller bara nån månad. Regler uppdateras hela tiden så vi får se när det dyker upp nåt. På den vanliga besiktningen så har de inte börjat bedöma saker som monteras i efterhand på helfordonsgodkända hojar. Mmm! hur löser det sig med lambasonden på din hoj då den styr det mesta av syre/bränsle blandningen? Fast det finns säkert nån adapter och sätta dit. Håller inte reda på om ens om de egna märkena t,ex hondas extra tillbehör får betraktas som tillåtna om de monteras i efterhand. Den som lever får se
 
Last edited:
Santo skrev:
Checklistan som finns på bilprovningen, är det allt de kollar eller finns det en mer komplett lista över vad som ska kollas så man vet? tex, är sidostöd switchen ett måste?

Säger bara: REFLEX BAK!!! Vanligt att den försvinner om man fimpar bakskärmen...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top