Besiktning :)

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Lite frågor gällande besiktning.
Åker r6 -02 idag. 25kw på pappret men ostrypt till vardags.

1. Kommer jag åka på att slänga dit en strypning till besiktningen och om jag skulle strunta i det och dom tar en lagom lång tur så märker dom nog snabbt att den är ostrypt. Åker jag då på ombesiktning eller ny regbesiktning?

2. Om jag rent hypotetiskt skulle strypa den till besiktningen, blir inte avgas värdena lite skeva då eller är det ändå inom gränserna?

3. Skyltbelysning bak ett måste? samt krävs någon speciell vinkel på reg-plåten eller räcker det med att den syns klart bakifrån?

4. Skruvar ni andra bort slipon till besiktning eller åker ni in med yoshi, acra o.s.v?

Tack på förhand :)

...

Hej! De finns mängder med trådar om samma sak, testa sök :tummenupp

Redan gjort. Fanns ca 1000 trådar. Hade tyvärr inte möjlighet att leta igenom alla efter sex olika frågor. Tack ändå för att du förklarar för mig att man kan söka och inte skriver nåt konstruktivt :huvet

skjuter till en fråga. Jag fick enormt billig försäkring hel/hel. Dom missade nog att 25kw inte var originialeffekt. Om jag kör vidare på detta och nåt händer, vad gäller?

Avgasvärden mäts inte på motorcyklar och ja, skyltbelysning är ett måste.

Det va som fan, så i praktiken kan man vara världens miljöbov och åka på utbränt plutonium istället för bensin :)

tack för svar förresten.

Last edited:
Ja det märks att den inte är strypt

Ja du behöver belysning

ja du bär ta bort ett högljutt slipon

nej avgasvärderna spelar ingen roll

Ja det märks att den inte är strypt

Ja du behöver belysning

ja du bär ta bort ett högljutt slipon

nej avgasvärderna spelar ingen roll

Ja, märka det lär dom göra om dom tar en rejäl tur :) Vad blir kontentan av det hela i så fall, ombesiktning, regbesiktning?

Hur bör jag strypa den? Finns färdiga prylar att beställa antar jag men det kanske finns nåt eget hemma knep ;)

Du kan ha tur att dom inte kör den, vilket förmodligen blir fallet om du ska besikta nu snart, min hoj sket dom i att köra för att det regnade, på sommaren...

Edit, missade ett par saker ; Har du mellankort eller kör du 25kw för att få billigare försäkring ? Om du bara gör det för premien ska sägas att de flesta bolag tar betalt för orginaleffekten iallafall.

Annars om du köpt den som 25kw borde du ju fått med strypningen, vilket ofta är brickor vid förgasarna och ett trottelstopp, om inte kolla med förra ägaren.

Last edited:
Klart dom märker om den inte är 25 kW :)
Inte första gången de ser en hoj.

1. Vet inte om FB får nys på besiktningsprotokollet, men de lär komma en eller två anmärkningar där i.

3. Skyltbelysning och korrekt vinkel på reg.plåten är ett krav

4. Har du originalpipa så är det nog inte dumt att byta, annars är det inte mycket att göra.

Om du kvaddar hojen och inte lyckas ta den därifrån, själv eller med hjälp så lär du inte få ut speciellt mycket när de upptäcker att den inte är strypt, ja såvida du inte kör på trafikförsäkring då, då kvittar de ju hehe :tuttar

.

Du kan ha tur att dom inte kör den, vilket förmodligen blir fallet om du ska besikta nu snart, min hoj sket dom i att köra för att det regnade, på sommaren...

Edit, missade ett par saker ; Har du mellankort eller kör du 25kw för att få billigare försäkring ? Om du bara gör det för premien ska sägas att de flesta bolag tar betalt för orginaleffekten iallafall.

Annars om du köpt få den som 25kw borde du ju fått med strypningen, vilket ofta är brickor vid förgasarna och ett trottelstopp, om inte kolla med förra ägaren.

Strypt när jag köpte den och fick tyvär inte med brickorna till insuget.
Jag har den försäkrad hos IF och dom tog den som 25kw vilket gav mig en mkt förmånlig försäkring.

Är lite orolig för om nåt skulle hända och jag inte får hojen därifrån. Surt att inte få en spänn :( Man kanske kan hävda att man inte fattar bättre och trodde det va 25kw? Det är ju trots allt de som gjort missen.

Trottelstopp. Vart får man tag på sånt?
Kan en bricka med ett litet hål placerat i utblåset funka som strypning:confused:

3. Skyltbelysning bak ett måste? samt krävs någon speciell vinkel på reg-plåten eller räcker det med att den syns klart bakifrån?

4. Skruvar ni andra bort slipon till besiktning eller åker ni in med yoshi, acra o.s.v?

Tack på förhand :)

Med tanke på fråga om belysning samt vinkel på skylt osv, tänkte jag bara göra dig uppmärksam på att du även måste ha röd reflex bakåt. Det missade jag på bes. och fick anmärkning, onödig grej :huvet

Slip on verkar va mest tur/otur och beroende på besiktningsgubbe om man får anmärkning eller ej, jag var noga och slet av helsystem å satte dit orginal, kom till besiktningen och gubben sa: jasså, du satte dit orginalsystemet, det behövde du inte göra, en hoj ska ju höras när den kommer. :huvet

SBP :huvet

/Robban

Kusinen har en CBR600 årsmodell nyare. Strypt till 9kw eller var det var. Ensiffrigt tal iaf. Jag citerar besiktningsmannen: "Va?! 9kw på den där? Det kan inte vara nyttigt.. Jaja, det blir väl bättre när du kommer hem igen." :D

Mäter dom inte avgaserna? går det att besiktiga den utan Katalysator då och bara sätta i db-killers i sliponen ?:va

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år