Besiktning VTR1000f med slipon

El Torpedo skrev:
2056452 Jag fick ombesiktning på min Firestorm med Leo Vince titan high pipes idag. besiktningsgubben verkade lite butter tycker jag.
-Vi har ingen mätutrustning men det är ju helt uppenbart att den låter mer än 103 dB, var hans kommentar.

Är det någon som vet om de får underkänna genom ett sånt godtyckligt uppskattande. Jag är mycket tveksam och har nu mailat bilprovningen.

El Torpedo skrev:
2056452 Jag fick ombesiktning på min Firestorm med Leo Vince titan high pipes idag. besiktningsgubben verkade lite butter tycker jag.
-Vi har ingen mätutrustning men det är ju helt uppenbart att den låter mer än 103 dB, var hans kommentar.
Var på besiktningen imorse med min VFR. Slängde på mitt orginal igår för att vara på den säkra sidan och läste tyvärr denna tråden efteråt :huvet

Framför mig i kön stod det en krompråm med raka rör. "I helvete att den går igenom" tänkte jag när han körde iväg.
Blev framkallad till porten under tiden som besiktningen av gynstolen pågick. Efter provkörningen av hojen följde det en diskussion mellan de två besiktningsgubbarna ang. just ljudnivån. Dom hade inte heller något mätinstrument då detta var på kalibrering och fick därför göra en subjektiv bedömning. Denna resulterade i ett höjt finger och "Du den där ligger på gränsen, kolla upp den."
Men killen slapp iväg utan anmärkning. Efter detta pratade jag med dom om just bedömningen då dom inte kan mäta.
Dom säger då att "Såvida inte rutorna trillar ur kåken när vi startar så är vi väldigt försiktiga med att underkänna."
Detta innebär DOCK att dom kan underkänna utan att ha mätt. Mycket märkligt i mina ögon men så är det tydligen.

Nästa gång besiktigar jag med Slip On.

Någon som har koll på hur dom mäter? Kan ju vara läge att testa innan så man kanske slipper byta till orginal...

RGV_250 skrev:
2062175 Någon som har koll på hur dom mäter? Kan ju vara läge att testa innan så man kanske slipper byta till orginal...

Har läst att det mäts vid 1/3 av hojens max varv, ska då inte överskrida 103 dB. Vet inte vilket avstånd mätning görs på.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT