Besiktning utav Husabusan

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Måste besikta hojjen om ett tag :gnissla.

Är det någon som vet ett riktigt enkelt sätt att få ner den till omkring "10kW" ska hellst gå att plocka bort strypningen fort och enkelt med minimalt skruvande.
Har funderar på att sätta en rör ovanför trotteln så att den bara öppnar ca 1/4 men vill hellst undvika så mycket skruvande.

Villka reflexer måste sitta på?

Tror jag skall ha dom flesta sttrypningarna i en påse! kan leta lite så kanske du vill låna dom!?

//Mcbudet
Carpe me skrev:

Är det någon som vet ett riktigt enkelt sätt att få ner den till omkring "10kW" ska hellst gå att plocka bort strypningen fort och enkelt med minimalt skruvande.
Har funderar på att sätta en rör ovanför trotteln så att den bara öppnar ca 1/4 men vill hellst undvika så mycket skruvande.

Carpe me skrev:

Går det att spärra gasrullen???

gixxxerracing skrev:
Går det att spärra gasrullen???
Ja, i förgasaren. Med hjälp av en stift (vet inte vad den kallas...) som monteras ovanför nålen, gör så att trotteln stoppas mycket tidigare.

är det bara kontrollbesiktning så skiter ju dom i det!
står ju 14kw på min 660... han sa bara att det var gött ljud i den...

det är ju ditt ord mot deras annars, antar att dom lär bänka den för att bestämma och då har du ju en gratis bänkning...
skit i strypningarna säger jag.

Mcbudet skrev:
Tror jag skall ha dom flesta sttrypningarna i en påse! kan leta lite så kanske du vill låna dom!?

//Mcbudet

Lånar trottel stoppe mer än gjärna om jag inte kan lösa det här själv :)

Du råkar inte veta om trottelstoppet från 660 -04 skulle passa?
Iof 2 olika fuggar...

Precis i Sollentuna jag tänkte rulla in den, närmast dit för mig + vägen dit är riktigt skojjig :cdevil. Jo dom borde ju känna en viss skillnad på 13hk och ~65hk tycker jag, så jag stryper hellre den i en 2 timmar än ger dom äran att få styra den igen :)

Last edited by a moderator:
(Lånar tråden lite, helt onödigt att starta en helt ny)Men på en vanlig besiktning så bänkar dom väl inte den? Dom tittar la bara i papprena o ser så allt ser bra ut?

Ktm'arn skrev:
(Lånar tråden lite, helt onödigt att starta en helt ny)Men på en vanlig besiktning så bänkar dom väl inte den? Dom tittar la bara i papprena o ser så allt ser bra ut?

Det är sällan de kollar i papprena om de inte har anledning att göra det, så som att kolla om den är strypt men det märks i deras handdator i "fält71" om hojen avviker från en standard hoj med ett J=ja eller N=nej!
Föreläggande om regbesiktning sker endast "i flesta fall" när man med all säkerhet vet att hojen är ostrypt fast det står i datorn att den är strypt.
Det är dumt att chansa för ett föreläggande kan vara både dyrt och tidskrävande att fixa till om du åker dit! I de flesta fall märks effekthöjning vid provkörningen om inte utseendet kring motorn avslöjar det före, t,ex turbo! :hihi

Men min fråga i detta sammanhang lyder: Står det verkligen att hojen är strypt i deras handdator? 9kw är ju husabergs angivna urprungseffekt, den borde snarare vara "något" trimmad när man rullar in utan strypningar.. :3freak

Mcbudet skrev:

//Mcbudet

Har du lust att ta ett kort på hur trottelstoppet ser ut?

Mcbudet skrev:
skall försöka lösa en bild i morgon!

Sweet, har ett throttelstop här, men det är till KTM 660, lär iof inte passa, men har meckat ihop ett eget till throtteln, kul att se hur det riktiga set ut :)

Carpe me skrev:
Sweet, har ett throttelstop här, men det är till KTM 660, lär iof inte passa, men har meckat ihop ett eget till throtteln, kul att se hur det riktiga set ut :)
Det är en rörstump bara,väldigt simpelt.

Jag ska in och besikta min 625.a i mars. Den står reggad som 24 kw. Men den är ju ostrypt.. jag får väl hitta på nåt tills dess med.. Motardnisse, du har ju haft några 625:or? nåt tips?

johngbg skrev:
Till en -03 med Dellorto, 70mm.

//John

Nice, tror jag kapade ~7cm på måfå. Men blockar den 1/4 eller 1/3 av gasen?
Tänkte nämligen hoppa över de andra strypningarna :).

Edit: Var ute och mätte nu, hade tydligen sågat snett så måtten blev 70-71mm, inte ofta man mottar så exakt med ögonmått :banana

Last edited:
JiMpA skrev:
Jag ska in och besikta min 625.a i mars. Den står reggad som 24 kw. Men den är ju ostrypt.. jag får väl hitta på nåt tills dess med.. Motardnisse, du har ju haft några 625:or? nåt tips?

De som besiktar är säkert så pass frälsta att få köra en rolig hoj att de inte tänker på att den är ostrypt. På -02 sitter gasstrypningen utanpå förgasaren, den som vet detta kommer även kunna se det också men chansen är minimal. Är man inte insatt i modellen så kan det vara svårt att veta vart strypningarna sitter. Det enda strypningen som sitter på -02 är gnistgallret, munstycke, nål samt strypningen av gasreglaget dvs på förgasaren "liten bricka". Har har du tid och inte så långt till ASB så kan du pilla dit grejerna om du är osäker på om du åker dit eller inte. Gnistgallret kan du skita i för den korta tiden du kommer ha strypningen i. De flesta inom ASB som besiktar mc kan nog innerst inne förstå att om nu försäkringsbolagen försäkrar för fulleffekt så vill ägarna även de köra fulleffekt. Men sen kommer vi till byråkratin som sätter käppar i hjulen när en hoj redan är rätt strypt från fabriken t,ex 625/660 och ägarna tar bort strypningarna OCH lurar försäkringsbolagen på att den fortfarande är strypt!

Som tur är har inte polisen börjat undersöka mer om dessa saker, men visst om det sker olyckor pga föraren överskattar sig själv så kommer säkerligen hojen kontrolleras efteråt av försäkringsbolagen om man har otur....

Slutsats: Sätt på strypningarna om du inte vill chansa eller så chansar du. Du har ju 50/50 chans! :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman