Besiktning + SVT Plus

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Efter att fått erfara hur stora omotiverade konstnader man får betala hos Besiktningen så har jag tänkt skicka detta till Svt Plus:

Hej

Jag heter Magnus Andersson och har nyligen fått uppleva hur dyrt det kan vara att besiktiga sitt fordon. Att det kan kosta mycket pengar får man ta men när de inte kan motivera kostnaderna så blir jag förbannad!

Så här ser mitt ärende ut hos besiktningen.

Jag har en Honda CB 600 Hornet (motorcykel). Tidigare har den varit besiktigad som strypt(25 kw) Men nu när jag fått behörighet till tung mc så skulle jag utföra en A2 besiktning. Detta innebär att den nu kommer stå i papperna som ostrypt. Så jag ringde och beställde tid och fick till min förvåning veta att en A2 besiktning kostar 600 kr! mot normal besiktning 280 kr. De kunde inte alls säga mig varför denna besiktning kostar mer än dubbelt så mycket iom utförandet av kontrollen utförs på nästan exakt samma sätt. Ända skillanden är att det ändrar spec på min hoj i sin databas till fulleffekt. Detta ska man ju inte behöva betala mer än 300 kr för!

Jag hade ju inte så mycket val än att bita i det sura äpplet och beställa tid för en A2 besiktning. När jag väl kom till besiktningen så gjorde de en normal kontroll. De kollade däck, bromsar, ljus m.m och provkörde den för att kontrollera effekten. Allt gick bra och när jag betalat så sa kontrollanten till min förvåning att "nu har du ju bara besiktningen kvar". Jag förstod först inte vad han menade. Jag hade ju precis utfört en besiktning! Tydligen så hade en ny regel trädt i kraft 1 jan 03. Som säger att en A2 besiktning inte godkänns som en vanlig kontrol besiktning fastän de utförs på exakt samma sätt! Jag har alltså betalt 600 kr för att få min effektsiffra ändrad. Så nu måste jag pga den regeln boka ny tid och utföra exakt samma kontroll som jag precis gjort! Detta betyder att jag måste betala ytterliggare 280 kr bara för att följa en idiotisk regel så att jag kan få min motorcykel besiktigad.

Jag pratade med besiktningspersonalen(Landskrona) och ingen kunde motivera de pengar jag måste betala för att få den besiktigad!. Det var ett beslut "uppifrån"

Förutom all tid jag måste lägga på detta så kommer min besiktning att kosta mig nästan 900 kr OM jag nu klarar den besiktning som jag igentligen redan gjort...

Såhär kan det ju bara inte få vara! Jag ser ingen logik i det...

Mvh Magnus

Last edited:
Även om det inte är mycket pengar det handlar om så förstår jag din irritation. Men detta är väl typiskt svensk byråkrati. :mad:

En A2 besikning ska man endast se på intygen på strypningen å chassinummer,sedan blir det div pappers arbete.
Om hojen/bilen är besiktigad å inte behöver in utgår kontrollbesiktningen.

A2 och besiktning är sådeles helt skillda.
Det blev sådana nya regler från 1/5-03.
280:- kostar inte en besiktnin utan 260 som inte är så värst dyrt...
A2´n är så mycket mera än vad du ser i form av pappersarbete mm.
Lätta släp däremot är DYRA 370 (450 husvagn) men det kan ju inte vi som jobbar där ta skit för??

:fakta

Vadå inte dyrt!!!!

YZF-1000-R1 skrev:
En A2 besikning ska man endast se på intygen på strypningen å chassinummer,sedan blir det div pappers arbete.
Om hojen/bilen är besiktigad å inte behöver in utgår kontrollbesiktningen.

A2 och besiktning är sådeles helt skillda.
Det blev sådana nya regler från 1/5-03.
280:- kostar inte en besiktnin utan 260 som inte är så värst dyrt...
A2´n är så mycket mera än vad du ser i form av pappersarbete mm.
Lätta släp däremot är DYRA 370 (450 husvagn) men det kan ju inte vi som jobbar där ta skit för??

:fakta

Skämtar du eller??!!, 260 spänn för 10 min tittande på hojen???? :mad:

Tycker du det är billigt?? :skrämd

Som jämförelse: när jag står och skruvar ute i verkstaden kostar jag omkring 1000kr i timmen för kunden + reservdelar och annat.
Inte sällan är vi två som skruvar på samma objekt då är det tur att bilarna ägs av företag och inte av privatpersoner. :tummenupp

sEiKo skrev:
Som jämförelse: när jag står och skruvar ute i verkstaden kostar jag omkring 1000kr i timmen för kunden + reservdelar och annat.
Inte sällan är vi två som skruvar på samma objekt då är det tur att bilarna ägs av företag och inte av privatpersoner. :tummenupp

Jo men du gör ju verkligen nått med fordonet. Inte bara kollar på det lite och trycker in lite siffror på en dosa. Visst, om dom fixade eventuella brister också så är det en annan sak.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back