Besiktning och utbytt motor

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej...

För att göra en lång historia kort så har jag en fyrhjuling lv.reg. som körs på a el. b-kort.
Den nuvarande växellådan (CTV) har hälsat hem och jag ska nu byta hela motorn till en mc motor. Om jag besikstar den och dom upptäcker att jag bytt motor får jag då köra 1 månad eller blir det körförbud på plats?

Ev. ny regbesiktning kan det bli senare men inte i det här läget.

//
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Vad det gäller ATV så vet jag inte men om du byter motor på en MC så bryr dom sig inte. Dom kollar aldrig motornummer.
Förutsatt att det är en liknande motor förstås.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Vad det gäller ATV så vet jag inte men om du byter motor på en MC så bryr dom sig inte. Dom kollar aldrig motornummer.
Förutsatt att det är en liknande motor förstås.

Skulle kanske tillagt att den gamla motorn är 250cc med ctv låda + back och den nya är 500cc 6vxl mc motor. Ingen back.

Dom kommer bergis att upptäcka bytet men får jag ombesiktning/regbesiktning eller körförbud på plats?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tips. byt till en likn motor. kanske en stånka på 600cc el likn. se till så den är lite strypt vid bes + låter så lite som möjligt så kanske dom missar det.
att reggbes med den motorn kommer aldrig gå.. isf blir de sfro och en massa sköna slantar.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
tips. byt till en likn motor. kanske en stånka på 600cc el likn. se till så den är lite strypt vid bes + låter så lite som möjligt så kanske dom missar det.
att reggbes med den motorn kommer aldrig gå.. isf blir de sfro och en massa sköna slantar.

Jo jo men att den inte går igenom det har jag klurat ut men får jag ombesiktning så jag får köra 1 månad eller blir det körförbud på plats?

Den ska gå till Lelle 2011 sen skiter jag i vilket så en månads körning duger gott.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har hört talas om moralbefriade individer som lånar ett likadant fordon i orginalskick och flyttar regplåtar och chassienummerplåt inför besiktning, men så får man absolut inte göra!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo jo men att den inte går igenom det har jag klurat ut men får jag ombesiktning så jag får köra 1 månad eller blir det körförbud på plats?

Den ska gå till Lelle 2011 sen skiter jag i vilket så en månads körning duger gott.


Du har 1 månad (om inte reglerna ändrats nyligen) på dig efter motorbyte att göra regbes.
Men skulle det vara något direkt trafikfarligt kan de givetvis ge direkt körförbud.


Varför inte boka tid på en besiktning bredvid lellesträffen?
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Du har 1 månad (om inte reglerna ändrats nyligen) på dig efter motorbyte att göra regbes.
Men skulle det vara något direkt trafikfarligt kan de givetvis ge direkt körförbud.


Varför inte boka tid på en besiktning bredvid lellesträffen?

Den är idag avställd och besiktningen har gått ut så jag tänkte besikta den 2 veckor innan lelles och hoppas på att jag får köra med en 1 månad. Det verkar som att jag får prova å se.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top