Besiktning och avgassystem

Mankanplankan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2022
Hoj
2004 Yamaha R1
Har precis köpt en begagnad R1:a 2004, jättefin men den har Yoshimura tri oval monterat och originalsystemet finns ej längre kvar. Säljaren försäkrar mig om att det inte kommer bli nedslag på besiktningen över det, men vad jag läst så är det nya Eu regler om avgasutsläpp för mc. Vad sjutton är det som gäller egentligen? Räcker det med att jag får ner ljudet med en du killer, eller måste det dit en katalysator/originalsystem? Mäter de verkligen avgasutsläpp vid besiktning idag?
Någon med erfarenhet och förslag kring detta?

Nej, dom mäter inte några utsläpp på hojar, och då spelar inte ljuddämparen någon roll ändå. Däremot mäter dom som sagt ljudet, och är besiktningsmannen obstinat så kan du få nedslag på att du har en icke godkänd ljuddämpare eftersom din hoj är helfordonsgodkänd.

Har precis köpt en begagnad R1:a 2004, jättefin men den har Yoshimura tri oval monterat och originalsystemet finns ej längre kvar. Säljaren försäkrar mig om att det inte kommer bli nedslag på besiktningen över det, men vad jag läst så är det nya Eu regler om avgasutsläpp för mc. Vad sjutton är det som gäller egentligen? Räcker det med att jag får ner ljudet med en du killer, eller måste det dit en katalysator/originalsystem? Mäter de verkligen avgasutsläpp vid besiktning idag?
Någon med erfarenhet och förslag kring detta?

Det finns relativt nya regler för motorcyklars utsläpp (Euro5) men de berör bara motorcyklar som introducerats/sålts efter att reglerna införts, och i vilket fall inte retroaktivt på hojar som redan är trafik. Sen är det ju som hoztic säger, bilprovningen kollar det ändå inte.

Fattar, tack. Blir lite nojig bara vad som räknas med "introducerats". Hojen är en -04, men har varit avställd sedan 2018 (tidigare ägare har bara bankört den). När jag nu ställer på den i vår, dvs efter de nya reglerna införts, kommer den då innefattas av Euro5 reglerna? Sen hoppas jag bara att besiktningsmannen inte är så fyrkantig såklart. Ska serva den på Stockholms Mc varuhus innan och de ska även ombesörja besiktningen, håller tummarna att de är bekanta med problemet.

Fattar, tack. Blir lite nojig bara vad som räknas med "introducerats". Hojen är en -04, men har varit avställd sedan 2018 (tidigare ägare har bara bankört den). När jag nu ställer på den i vår, dvs efter de nya reglerna införts, kommer den då innefattas av Euro5 reglerna? Sen hoppas jag bara att besiktningsmannen inte är så fyrkantig såklart. Ska serva den på Stockholms Mc varuhus innan och de ska även ombesörja besiktningen, håller tummarna att de är bekanta med problemet.
Nej, såna regler styrs av typgodkännandedatum, och det uppdateras inte på något vis bara för att fordonet har varit avställt ett tag.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back