Besiktning mitt i vintern (provkörning?)

"Provkörning, kontroll inte utförd" Står det i besiktningspapperna på en av mina före detta hojar och det var pågrund utav regn. :3freak
När jag besiktigade och han inte provkörde så frågade han bara, "den funkar va?" och så var det inget mer med det.
Jag pratade med en kille här nere på besiktningen och han sa det att om det inte är risktfritt från deras sida att köra hojen så genomför de ingen provkörning men de skriver en anmärkning i papperna.
Ska själv in på fredag och genomföra en registreringsbesiktning får se hur det går, monterade trottelstopp idag.

philsson skrev:
"Provkörning, kontroll inte utförd" Står det i besiktningspapperna på en av mina före detta hojar och det var pågrund utav regn. :3freak
När jag besiktigade och han inte provkörde så frågade han bara, "den funkar va?" och så var det inget mer med det.
Jag pratade med en kille här nere på besiktningen och han sa det att om det inte är risktfritt från deras sida att köra hojen så genomför de ingen provkörning men de skriver en anmärkning i papperna.
Ska själv in på fredag och genomföra en registreringsbesiktning får se hur det går, monterade trottelstopp idag.

Hur monterade du det?

Xyron skrev:
Hur monterade du det?
Väldigt enkelt. Till att börja med har jag bara en förgasare. Jag tog loss trottellocket, lyfte upp trotteln, lossnade på vajern från trotteln och klipte till en smal slangbit som precis går runt vajern så lagom lång att man max kan gasa 1/3-1/4 av gasen. Monterade slangen alltså mellan trottellocket och trotteln rakt på vajern.
Gör en bild i PS.

philsson skrev:
Väldigt enkelt. Till att börja med har jag bara en förgasare. Jag tog loss trottellocket, lyfte upp trotteln, lossnade på vajern från trotteln och klipte till en smal slangbit som precis går runt vajern så lagom lång att man max kan gasa 1/3-1/4 av gasen. Monterade slangen alltså mellan trottellocket och trotteln rakt på vajern.
Gör en bild i PS.

Jag tror att jag förstog :rolleyes:
Aja, ska prova nått sånt om den inte går igenom på första försöket.
Tack för tipset iaf :)

Xyron skrev:
Jag tror att jag förstog :rolleyes:
Aja, ska prova nått sånt om den inte går igenom på första försöket.
Tack för tipset iaf :)
Kan hända du förstod men här kommer i af en bild.
Det blåa ska föreställa slangbiten den tar emot locket i trottelhuset när man gasar så att trotteln (den röda fyrkanten) aldrig kommer upp helt. :tummenupp

Bifogat

• trottelstoppet.jpg
    trottelstoppet.jpg
    59.6 KB · Visningar: 55
philsson skrev:
Kan hända du förstod men här kommer i af en bild.
Det blåa ska föreställa slangbiten den tar emot locket i trottelhuset när man gasar så att trotteln (den röda fyrkanten) aldrig kommer upp helt. :tummenupp

Det var det jag anade, tack iaf :tummenupp

Xyron skrev:
Det var det jag anade, tack iaf :tummenupp
När var det du hade besiktningen? Nu lär de aldrig provköra såhär års i dethär väglaget.
Smidigast för dig som har 4 förgasare är ju om du stryper gasreglaget i gasen på något sätt istället för att strypa förgasarna.

philsson skrev:
När var det du hade besiktningen? Nu lär de aldrig provköra såhär års i dethär väglaget.
Smidigast för dig som har 4 förgasare är ju om du stryper gasreglaget i gasen på något sätt istället för att strypa förgasarna.

Det var också därför jag frågade, så de inte provkör :)
Har funderat på det, men hojjen står 2mil~ bort så man får planera lite.
Har inte beställt besiktning än då jag ska be kompisen skicka upp mitt orginalblås från sthlm med bussgods. Hade tänkt montera dit det innan iaf..

Xyron skrev:
Det var också därför jag frågade, så de inte provkör :)
Har funderat på det, men hojjen står 2mil~ bort så man får planera lite.
Har inte beställt besiktning än då jag ska be kompisen skicka upp mitt orginalblås från sthlm med bussgods. Hade tänkt montera dit det innan iaf..
Tryck annars in lite stålbollar sådanna de säljer på ICA som man har och diskar med de funkar kanon, bara du fäster dem på nåt sätt så de inte slår ihjäl någon när du gasar till. :gnissla

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN