Besiktning mitt i vintern (provkörning?)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hej share!
Har en liten fundering, jag skickade ett e-mail till bilprovningen angående besiktning av mc under vintertid, har för mig att jag läst någonstans om att de inte behöver provköra?

E-mail svar:
hej
Vänta gärna tills det är ?mera MC väder? här uppe i Norr om besiktningen är tänkt att göras här.

Eftersom provkörning är ett väldigt viktigt moment i samband med besiktningen, vill man helst ha barmark vid besiktning.

Glöm inte intyget, utfärdat för din MC, angående strypningen och hur det är utfört, ska lämnas vid besiktning.

Med vänlig hälsning

Mikael Södergren, Kundtjänst

Tänkte om någon här vet hur det egentligen är?

Tacksam för svar // tommy

Bara att besiktiga om det så är 3meter snö och 69sekundmeter nordsydvästöstlig vindriktning.

Jag tycker att det borde vara självklart att man ska kunna besiktiga sin hoj oberoende av vädret. Att dom inte kan provköra borde ju vara deras problem, inte ditt...eller?

PacMan skrev:
Jag tycker att det borde vara självklart att man ska kunna besiktiga sin hoj oberoende av vädret. Att dom inte kan provköra borde ju vara deras problem, inte ditt...eller?

Det var det jag också antog.. men varför inte fråga de allvetandes sh-arna?

Någon som vet något lätt sätt att "fejka" att man satt dit strypningen, har inte lust att riva allt för att sätta dit en liten strypning och sen riva allt igen.

Regbesiktade min hoj den 11/11 -04. De startade den inte ens... Det intressanta var att köra dit den på de frosttäckta vägarna... :gnissla
Men regbesiktning + vanlig besiktning tog totalt 10 min. Snabbt gick det! :tummenupp

Alltså; killen på besiktningen sa att de inte får köra motorcyklar för sent på säsongen och inte för tidigt, de måste gå avrostningskursen först... Men besikta kunde man visst göra! :va

Last edited:
Xyron skrev:

Mitt inlägg var bara menat som en reflektion, och inte som kritik mot att du ställer frågan här, om du nu trodde det. :-)

Klart du kan besikta.. I Mail svaret ber han dig att vänta det är inte ett krav. du har rätt att bes din mc när du vill.... Provkörningen är deras probelm inte din.

Frågade besiktningskillen om han inte skulle provköra den, fick svaret:
Nej, har inget hojkort.
Så dom måste inte provköra, vad det verkar. Men visst är det konstigt.
/u

ulf_lundin skrev:
Frågade besiktningskillen om han inte skulle provköra den, fick svaret:
Nej, har inget hojkort.
Så dom måste inte provköra, vad det verkar. Men visst är det konstigt.
/u
Läskig tanke....hur många gånger har man kollat kk på besiktningssnubben?

Lånar lite tråd...

Det här med besikt.. Min ska iofs inte besikt. förrens den 2007, men hur funkar det med strypningen ? Tror ni jag måste strypa för att gå igenom besikt. Hur gjorde ni med era "11kw" som jag antar att de flesta hade .. :rolleyes:

PacMan skrev:
Mitt inlägg var bara menat som en reflektion, och inte som kritik mot att du ställer frågan här, om du nu trodde det. :-)

Jag tog det inte som kritik men jag höll bara med dig. Jag hade för mig att jag läst det någonstans att de inte behövde provköra och såg det som deras problem.

Tack för alla svar :)

Xyron skrev:
Hej share!
Har en liten fundering, jag skickade ett e-mail till bilprovningen angående besiktning av mc under vintertid, har för mig att jag läst någonstans om att de inte behöver provköra?

E-mail svar:

Tänkte om någon här vet hur det egentligen är?

Tacksam för svar // tommy

Det är siffrorna på regplåten som styr besiktningstiden och jag tror att de flesta MC har siffror så att deras besiktning hamnar på sommaren.
Det vart en knepig mening men jag hoppas du fattar.

Besiktigade idag här i göteborg.
"Provkörning, kontroll inte utförd p g a halt väglag"
kan tilllägga att det var 1 dm uppkörd saltsnö runt besiktningen så man knappt tog sig framåt med xr'n.
men ute på stora vägen var det torrt o fint.
Kände sig som en idiot när bilarna stod bravid med motorn igång för att dom inte skulle frysa så satt jag på hojen och vänta :kocko

Xyron skrev:

Någon som vet något lätt sätt att "fejka" att man satt dit strypningen, har inte lust att riva allt för att sätta dit en liten strypning och sen riva allt igen.

Jag besiktiga min hoj i januari förra året för att de inte skulle provköra den.

Min hoj var 25 kw i pappret men inte i verkligheten. Det var helt lugnt.
Bara att beställa tid och åka dit.
ps de frågade inte ens om de va 25kw eller nåt såntds

Men, ska man inte besikta mellan vissa månader? Tex ska ett fordon besiktas i maj så får man besikta mars-maj. Har inte dom flesta hojar besiktningstiden förlagd på sommarhalvåret? :va

www.bilprovningen.se

Tre klick.

"När är det dags att besikta?

Första besiktningen: Senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk (se registreringsbeviset)
Nästföljande besiktningar: Senast två år efter föregående fullständiga besiktning."

ft skrev:
www.bilprovningen.se

Tre klick.

"När är det dags att besikta?

Första besiktningen: Senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk (se registreringsbeviset)
Nästföljande besiktningar: Senast två år efter föregående fullständiga besiktning."

Exact, senast 2 år.. dvs det kommer förmodligen på sommaren.
Men FÅR man besiktiga (stavning?) på vintern, det var frågan som jag ville ha svar på.

sunkan skrev:
Jag besiktiga min hoj i januari förra året för att de inte skulle provköra den.

Min hoj var 25 kw i pappret men inte i verkligheten. Det var helt lugnt.
Bara att beställa tid och åka dit.
ps de frågade inte ens om de va 25kw eller nåt såntds

Låter bra :yoparty

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...